اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

کدام گاز سردخانه را می‌توان جایگزین گاز R22 کرد؟

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
گاز R22 کولیب COOLIB
در این مقاله قصد داریم نگاهی به چند نمونه گاز سردخانه که می‌توان‌ آن‌ها را به جای گاز R22 مورد استفاده قرار داد، بیندازیم.
5/5

فهرست مطالب کدام گاز سردخانه را می‌توان جایگزین گاز R22 کرد؟

کدام گاز سردخانه را می‌توان جایگزین گاز R22 کرد؟

 

در طی سالیان اخیر و نظر به گسترش قابل توجه صنعت تولید گاز سردخانه، با سیستم‌هایی سنتی مواجه بودیم که سعی داشتند تجهیزات و مبرد خود را به تجهیزات و مبردهای مدرن ارتقا دهند. با این حال، هنوز هم درصد عظیمی از صنایع برودتی، با مبرد R22 کار می‌کنند. حتی با وجود این‌که این گاز در سالیان اخیر حجم گسترده‌ای از جایگزینی را به خود دیده است، نمی‌توان این امر مهم را تکذیب کرد که هم‌چنان R22 یکی از بهترین گازهای سردخانه‌ای، با ظرفیت برودتی بسیار بالاست. با این‌حال، تکنولوژی مبردهای سردخانه‌ای هر سال در حال پیشرفت هستند و بسیاری از تجهیزات مدرن تبریدی، نیاز به مبردهای جدیدتر و بِروزتر دارند.

در این مقاله تعدادی جایگزین مناسب، برای گاز R22 را به شما معرفی خواهیم کرد. همراه تیم بازرگانی گرام باشید.

 

ویژگی‌های گاز سردخانه R22
ویژگی‌های گاز سردخانه R22
پیشنهاد خرید
گاز R507 کولیب - ساخت سردخانه ، نمایندگی کمپرسور سردخانه دورین و گاز سردخانه کولیب
گاز 507خرید کنید

نگاهی به ویژگی‌های گاز سردخانه R22

R22 که ما آن را با نام مبرد R22، Refrigerant 22 و هیدروکلروفلوئوروکربن ۲۲ نیز می‌شناسیم، یکی از انواع گاز سردخانه است که مسئولیت جذب و حذف گرما از محیط سردخانه را برعهده دارد. این گاز ظرفیت سرمایشی مناسبی برای سردخانه‌ها دارد و به دلیل بازده مناسب آن، سال‌هاست که به عنوان مبردِ ثابت در سردخانه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود، از سال ۲۰۱۰ به بعد و در پیِ توجه جامعه‌ی جهانی به پتانسیل بالای این گاز در افزایش گرمایش زمین، تولید R22 به حداقل رسید و کم کم جایگزین‌های بهتر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و پربازده‌تری به بازار معرفی شدند. برخی از کشورها، از جمله ایالات متحده‌ی آمریکا، تولید R22 را متوقف کردند و لایحه‌های متعددی را مبنی بر عدم استفاده از این مبرد گازی به تصویب رساندند.

با این حال، جایگزینی کاملِ سیستم با توقف تولید R22 در برخی از کشورها، عملی اقتصادی‌ نبود. به همین دلیل بود که مبردهایی به عنوانِ جایگزین R22 وارد عرصه شدند که بیش‌ترین تطبیق را با تجهیزات هر سردخانه داشتند. برای یونیت‌های تبریدی قدیمی، گازهای سردخانه‌ای مناسب‌تری از جمله R410A، R407A،  R407C و R134A روانه‌ی بازار شدند. مبردهای مذکور نه تنها بازده سرمایشی مشابه با R22 دارند، بلکه لایه‌ی اوزون را هم از بین نمی‌برند و درصد گرمایش زمین توسط این مبردها، بسیار پایین و مورد تایید استانداردهای جهانی‌ست.

  • یک نکته‌ی بسیار مهم در رابطه با جایگزینی گاز سردخانه R22: اگر یونیت شما فقط با R22 کار می‌کند و نیاز به جایگزینی آن دارید، توصیه می‌شود که ابتدا با یک متخصص تجهیزات تبریدی مشورت لازم را به عمل آورید. کارشناس، سیستم شما را کاملا بررسی می‌کند و بهترین جایگزین را به شما معرفی خواهد کرد. می‌توانید جهت مشاوره‌ی تخصصی و حرفه‌ای تیم بازرگانی گرام، با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.
موارد استفاده از گاز سردخانه R22
موارد استفاده از گاز سردخانه R22

آیا خودم می‌توانم R22 را جایگزین کنم یا باید از تکنسین کمک بگیرم؟

با وجود این‌که تولید گاز سردخانه‌ R22 از سال ۲۰۲۰ در بسیاری از کشورها متوقف شد، هم‌چنان بسیاری از تجهیزات تبریدی با این گاز کار می‌کنند. از طرفی،‌ توقف تولید R22 باعث شده است که تقاضای آن میان سیستم‌های سنتی و قدیمی بسیار بالا رود. پس طبیعی‌ست که در برخی از بازارها، سرِ کانتینرهای R22 دعوا می‌شود! با این حال، کم کم این مبرد از رده خارج خواهد شد و بسیاری از کارشناسان، به منظور ارتقای عملکرد سیستمِ تبریدی، تعویض مبرد آن را توصیه می‌کنند.

دقت کنید که سیستمی که با گاز سردخانه R22 کار می‌کند، دست کم بیش از ۱۰ سال قدمت دارد. بالا رفتن سن سیستم‌های تبریدی موجب می‌شود که هزینه‌ی انرژی مصرفی آن‌ها بالاتر رود. به‌علاوه، پیدا کردن مبرد جایگزین برای آن‌ها کار سخت‌تری‌ست و گاهی حتی اجزای آن با نقص فنی بسیاری مواجه می‌شوند. از طرفی،‌ رایج بودن بیش از حد نشتی مبرد در سیستم‌های قدیمی، موجب شده است که این سیستم‌ها نیاز مجدد به تامین مبرد گازی داشته باشند. این‌جاست که یافتن مبردی که به سیستم شما بخورد، تبدیل به یک چالش بزرگ می‌شود. با وجود تمام موارد مذکور، توصیه می‌شود که شارژ مجدد مبرد سردخانه یا جایگزینی آن را به هیچ وجه، تنها انجام ندهید و از یک تکنسین مجرب کمک بگیرید.

 

با ته‌مانده‌ی R22 چه کنم؟

با توجه به این‌که گاز سردخانه یک زباله‌ی صنعتی و ویژه است، نمی‌توان آن را در سطل‌های زباله‌ی استاندارد قرار دارد یا آن را گوشه‌ای رها کرد. دقت کنید که گاز نشت‌شده از کانتینر مبرد بسیار خطرآفرین است. بهتر است آن را به نوعی دفع کنید که آسیبی به محیط زیست وارد نکند.

پس اگر سیستم تبریدی یا یونیت قدیمیتان، به این گاز سردخانه مجهز است، بهترین راهِ دفع آن این است که با یک متخصص تماس بگیرید. تکنسین‌های تهویه مطبوع، می‌توانند مبرد را از لوله‌کشیِ سیستم بیرون بکشند و این کار را با ابزار مناسب به انجام می‌رسانند. پس می‌توانید ادامه‌ی کار را به یک تکنسین بسپارید.

گاز R22 در صنعت سردخانه
گاز R22 در صنعت سردخانه

چه جایگزین‌هایی برای گاز سردخانه R22 توصیه می‌شوند؟

  • R410A: یکی از مناسب‌ترین جایگزین‌های گاز سردخانه R22 است که به عنوان یک مبرد صنعتی از آن استفاده می‌شود. این مبرد سردخانه،‌ کاربردهای گوناگونی دارد و معمولا می‌توان آن را در هر پروژه‌ای، اعم از پروژه‌های سنگین، مورد استفاده قرار دارد. این دست مبردها معمولا امن هستند، آسیبی به محیط زیست نمی‌رسانند، نسبت به R22 امن‌ترند و راحت‌تر می‌توان آن‌ها را انبار کرد.
  • R134A: یکی دیگر از انواع گاز سردخانه محبوب که تقریبا در اکثر زمینه‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. این گاز دوستدار محیط‌زیست است، آتش نمی‌گیرد و سمی نیست. R134A یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین گازهای سردخانه است و معمولا می‌توان آن را به سادگی در سیستم جایگزین یا نصب کرد.
  • R407C: از این گاز سردخانه می‌توان در پروژه‌های برودتی،‌ از جمله ساختمان‌های مسکونی، کاربرد صنعتی و شهری، به همراه واحدهای تجاری استفاده کرد. این گاز یکی از رایج‌ترین جایگزین‌های R22 است که آسیبی به طبیعت هم نمی‌زند.
  • R407A: این گاز سردخانه معمولا در پروژه‌های تجاری بیش‌تر مورد استقبال قرار می‌گیرد. این گاز معمولا هم کربن کم‌تری تولید می‌کند، هم بازده انرژی آن مناسب است.
  • MO99 یا R438A: یکی از بهترین گازهای سردخانه که می‌توانید آن را در اکثر سیستم‌هایی که بر مبنای R22 کار می‌کردند، مورد استفاده قرار دهید. این گاز نیاز چندانی به تغییر روغن ندارد و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند.

RS-44b: از این گاز سردخانه معمولا می‌توان در اکثر پروژه‌های سرمایشی استفاده کرد. معمولا این مبرد را به عنوان جایگزین مستقیم R22 می‌شناسند که از قضا، فشار کم‌تری هم نسبت به R407A دارد. این گاز علاوه بر کاهش مصرف انرژی، بازده خوبی دارد و نرخ گرمایش زمین آن هم در مقایسه با R22 بسیار پایین‌تر است. بنابراین نیازی به تغییر روغن یا تجهیزات سیستم، نخواهید داشت.

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *