اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

ترکیب شیمیایی گاز R507 چیست و چگونه باید از آن نگهداری کرد؟

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
گاز سردخانه r507 کولیب
در این مقاله به بررسی یکی از محبوب‌ترین گازهای سردخانه در دنیا می‌پردازیم. به راستی روش درست نگهداری از گاز R507 چیست؟
5/5

فهرست مطالب ترکیب شیمیایی گاز R507 چیست و چگونه باید از آن نگهداری کرد؟

پیشنهاد خرید
گاز R134 کولیب - ساخت سردخانه ، نمایندگی کمپرسور سردخانه دورین و گاز سردخانه کولیب
گاز R-134خرید کنید

ترکیب شیمیایی گاز R507 چیست و چگونه باید از آن نگهداری کرد؟

 

گاز R507 یکی از انواع گازهای مبرد است که در محیط سردخانه‌های تجاری و انفرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازرگانی گرام در مقالات پیشین خود، به طور گسترده به انواع گازهای سردخانه‌ای و نحوه‌ی استفاده از بهترین گاز در سیستم سردخانه پرداخته است. حال بیایید به طور دقیق خاصیت شیمیایی، ترکیبات و نحوه‌ی نگهداری از گاز R507 را در محیط بررسی کنیم. ادامه‌ی مقاله را از دست ندهید.

 

گاز سردخانه R507 کولیب
گاز سردخانه r507 کولیب

چرا دانستن ترکیب شیمیایی گاز R507 مهم است؟

شناخت ترکیب شیمیایی گاز R507 به شما کمک می‌کند تا بتوانید پیش از خرید محصول،‌ عملکرد آن را در سیستم خود پیش‌بینی کنید. با وجود این‌که بسیاری از صاحبان سردخانه، بررسی ترکیب شیمیایی مبردهای خود را پشت گوش می‌اندازند؛ معمولا عدم شناخت ویژگی‌ها و خواص مبردهای گازی یکی از رایج‌ترین عوامل خرابی‌ها و خسارت‌های سردخانه‌ای‌ست. اما چگونه این اتفاق می‌افتد؟

اول از همه این‌که هر سیستم سردخانه‌ای، به نوع متفاوتی از گاز سردخانه نیاز خواهد داشت. به عبارت ساده‌تر، هر گاز سردخانه را بهر کاری ساخته‌اند! آشنایی با خواص شیمیایی مبرد گازی، راهی‌ست که به شما کمک می‌کند تا ببینید آیا مبرد مربوطه، توان سرمایشی متناسب با پروژه‌ی سردخانه‌ایِ شما را دارد، یا خیر. هر مبرد گازی بازه‌ی نقطه‌ی جوش متفاوتی دارد، نقطه‌ی انجماد آن نیز متفاوت است و سم‌زایی آن در محیط، با انواع دیگر مبردهای گازی فرق می‌کند. شما باید مبردی را انتخاب کنید که با نقطه‌ی جوش مدنظرتان هماهنگ باشد. بخصوص اگر سیستم تبریدی در محیطی کار می‌کند که با حرارت بسیار بالایی مواجه است، پایین بودن نقطه جوش موجب تغییر خواص شیمیایی گاز سردخانه می‌شود و عملا کارایی سیستم با تداخل مواجه می‌گردد. از طرفی، یخ‌زدگی مبرد یکی دیگر از مشکلات رایج سردخانه‌هاست. آشنایی با نقطه‌ی انجماد  به شما کمک می‌کند تا ببینید آیا مبرد مدنظر، توان کار کردن در شرایط بسیار سرد را دارد،‌ یا خیر.

از طرفی، خواص شیمیایی گاز R507 بیانگر میزان بازدهی گاز در سیستم شما نیز است. پس توصیه می‌شود حتما پیش از خرید هر نوع مبرد گازی، خواص شیمیایی آن را با دقت مطالعه کنید. در صورتی‌که نیاز به مشاوره‌ی حرفه‌ای و تخصصی دارید، می‌توانید در این زمینه از متخصصان بازرگانی گرام کمک بگیرید.

 

گاز R507
گاز R507

ترکیب شیمیایی R507 چیست؟

گاز R507 یکی از ترکیبات مبردهای گازی HFC است که به عنوان جایگزینِ گازهای دیگر، مانند R22 و R502 به کار می‌رود. این گاز معمولا برای سرمایش در دماهای پایین و متوسط مناسب است. این گاز با عناوین دیگری از جمله مبرد 507، Refrigerant 507 یا فریون 507 هم در بازار شناخته می‌شود و به نوعی می‌توان آن را شکلِ «اوزون تخریب‌ناپذیرِ» مبرد R502 دانست. نرخ تخریب اوزون (ODP) برای این گاز سردخانه با صفر برابر است. بنابراین می‌توان این گاز را یکی از گازهای امن و جایگزینِ مناسبی برای کلروفلوئوروکربن‌ها (CFCها) و هیدروکلروفلوئوروکربن‌ها (HCFCها)، مانند R502، دانست. در جدول زیر، نگاهی به ویژگی‌های شیمیایی این گاز سردخانه می‌اندازیم:

خواص R507
نام شیمیایی پنتافلوئورو اتان (۵۰٪) – تری‌فلوئورواتان (۵۰٪)
فرمول شیمیایی CF3CHF2(50%) / CH3CF3(50%)
وزن مولکولی ۹۸.۹
نرخ مخلوط همجوشی گازی مخلوط همجوش
نقطه جوش (دماهای ذکرشده، برحسب درجه سانتی‌گراد است). ۴۶.۷-
دمای بحرانی ۷۰.۹
فشار بحرانی kPa ۳۷۹۲.۱
چگالی بحرانی kg/m3 ۴۹۰.۷۷
چگالش اشباع‌شده‌ی مایع (در 30kg/m3) ۱۰۲۱.۹
ظرفیت گرمای ویژه‌ی مایع (در 30KJ/Kg∙K) ۱.۴۷
چگالش گاز اشباع‌شده (kg/m3) ۵.۵۸۵
نرخ اشتعال‌پذیری غیراشتعال‌پذیر
احتمال تبخیر در نقطه جوش (در محیط یک اتمسفری، بر حسب KJ/Kg) ۱۹۶.۹۵
مشخصات بسته‌بندی بسته به نوع سفارش، متفاوت است.

 

گاز R507، یک گاز آزئوتروپ است. به عبارتی می‌توان آن را از نظر شیمیایی، یک گاز همجوش نامید. این گاز از ترکیب HFCهایی مانند HFC125 و HFC143a ساخته می‌شود و عموما غیراشتعال‌پذیر است. همان‌طور که گفتیم، نرخ ODP برای این گاز برابر با صفر است. اما نرخ GWP آن با 3900  برابری می‌کند. اشتعال‌ناپذیری این مبرد موجب شده است که بتوان گاز R507 را به طور کاملا ایمن، در سردخانه‌های مختلف استفاده کرد.

 

گاز R507
خرید گاز R507

روش نگهداری از گاز R507

گاز R507 یا فریون 507 یکی از جایگزین‌های درازمدتِ مناسب برای گازهایی هم‌چون R502  است. این گاز بازده خوبی در سیستم نشان می‌دهد و از قضا عملکرد آن به طرز قابل توجهی از R502 بهتر است. معمولا بیش‌ترین زمینه‌ی مصرف این گاز، به سوپرمارکت‌ها و تجهیزات سرمایشی برای حمل‌ونقل کالاها مربوط می‌شود. برای نگهداری از این گاز، به نکات زیر توجه کنید:

  • سیلندرهای گاز R507 را در محلی خنک، خشک و با تهویه‌ی مناسب نگهداری کنید. دقت کنید که با وجود این‌که این مبرد گازی غیراشتعال‌پذیر است، محفظه‌ی آن با گاز فشار قوی پر شده است. بنابراین قرار گرفتن آن در معرض منابع حرارتی، نور خورشید و هر گونه عامل اشتعال‌زا، خطر ترکیدن محفظه‌ی گاز را بسیار بالا می‌برد.
  • سعی کنید سیلندرهای گاز R507 را به صورت ایستاده نگه دارید و مطمئن شوید که سوپاپ‌های آن به محکم‌ترین شکل بسته شده‌اند. توصیه می‌شود سیلندر را در حالتی حفظ کنید که جلوی افتادن آن را می‌گیرد.
  • از پرسنل متخصص برای نصب و جابجاییِ گاز R507 کمک بگیرید. حتما پیش از نصب گاز، محفظه و سیلندرها را بررسی کنید تا از صدمات و نشتی‌های احتمالی جلوگیری شود.
  • حین جابجایی محفظه‌ی گاز R507، حتما از تجهیزات مناسب استفاده کنید. تجهیزات محافظ (PPE) مناسب را بپوشید و ترجیحا از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید. تماس R507 با پوست می‌تواند موجب بروز بثورات سفید یا قرمز بر روی محل برخورد با گاز شود. تماس گاز با چشم، ممکن است موجب بروز سوختگی قرنیه در فرد بیمار شود. در برخی از موارد، تماس گاز با چشم می‌تواند موجب آسیب‌های همیشگی به چشم بیمار گردد. از طرفی، استنشاق این گاز ممکن است موجب التهاب گلو، تنگی نفس، سرگیجه، احساس ضعف، تهوع، سردرد، اختلال و بی‌نظمی در عملکرد قلب گردد. از توصیه‌های بخش بعدی، برای رسیدگی به بیمار استفاده کنید.

 

در صورت تماس مستقیم با گاز R507 چه باید کرد؟

از تماس مستقیم با گاز R507 خودداری کنید. در صورتی‌که پوست بدنتان با این گاز تماس پیدا کند، ممکن است که محل برخورد پوست با مبرد گازی دچار بی‌حسی موقت شود. در صورت تماس گاز با پوست، سریعا لباس را از تن بیمار خارج کنید (مگر آن‌که به پوست چسبیده باشد). سعی کنید در حین خروج لباس از بدن، سطح بیرونیِ پارچه با بدن تماس پیدا نکند. سپس ده دقیقه محل تماس پوست با گاز را با کمک دوش آب (دمای معمولی اتاق) بشویید. به هیچ وجه از آب داغ استفاده نکنید.

  • در صورت تماس چشم با گاز R507، چشم را به مدت ۱۵ دقیقه با آب جاری بشویید و حتما با دکتر مشورت کنید.
  • در صورت بلعیدن یا استنشاق گاز R507،‌ با دکتر مشورت کنید. در صورت بی‌هوش بودنِ بیمار، حتما تنفس وی را چک کنید و از سیستم تنفس مصنوعی بهره بگیرید.

برای خرید گاز R507 با بهترین قیمت از بازرگانی گرام، «کلیک» کنید.

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *