اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

از چه جایگزینی می‌توان به جای گاز سردخانه R507 استفاده کرد؟

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
گاز سردخانه r507 کولیب
گاز سردخانه r507 - گاز سردخانه به طور معمول تمام نمی‌شود و تا سال‌ها (در صورت نشتی نکردن) نیازی به تعویض ندارد. با این حال، گاهی نیاز است آن را جایگزین کنیم.
5/5

فهرست مطالب از چه جایگزینی می‌توان به جای گاز سردخانه R507 استفاده کرد؟

از چه جایگزینی می‌توان به جای گاز سردخانه R507 استفاده کرد؟

 

اگر در مقالات سابق بازرگانی گرام همراه ما بوده باشید، به یاد دارید که ما به طور کامل به ترکیبات شیمیایی گاز سردخانه R507 پرداختیم. گاز R507، یک گاز آزئوتروپیک HFC است که معمولا در سردخانه‌هایی با ظرفیت سرمایش متوسط رو به پایین، مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا این گاز، به دلیل نرخ ODP پایینِ خود، در میان صاحبان سردخانه‌ها و صنایع سرمایشی طرفدار زیادی دارد. از طرفی، بازده بالای آن موجب می‌شود که بتوان کارکرد خوبی را از آن در سیستم انتظار داشت. به طور کلی، R507 به عنوان یک جایگزین، برای سی‌اف‌سی‌ها و هیدروکلروفلوئوروکربن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در این مقاله، قرار است به این موضوع بپردازیم که «اصلا چرا یک گاز سردخانه به تعویض یا جایگزینی نیاز دارد؟»

 

چرا باید گاز سردخانه را به طور مرتب آپدیت کرد؟
چرا باید گاز سردخانه را به طور مرتب آپدیت کرد؟

چرا باید گاز سردخانه را تعویض کرد؟

درست مانند سیستم‌عامل‌های دستگاه‌های هوشمند که به طور دائم در حال آپدیت و بِروزرسانی هستند، گاز سردخانه هم به طور دوره‌ای آپدیت می‌شود. دقت کنید که مبردهای سردخانه به شکلی ساخته می‌شوند که تمام نخواهند شد. بلکه معمولا رایج‌ترین دلیلی که صاحبان سردخانه را به سوی تعویض این گازها سوق می‌دهد‌، نشتی پیدا کردن سیستم سرمایشی‌‌ست. با این حال، گازهای سردخانه باید به طور دوره‌ای عوض شوند. صنعت تبریدی و برندهای تولیدکننده‌ی مبردهای گازی، به طور دائم در حال آپدیت خود هستند و پیوسته، مبردهایی را به بازار عرضه می‌کنند که از مبردهای پیشین بازده بالاتری دارند. از طرفی، سالانه تدابیر جدیدی برای محافظت از محیط زیست در برابر گرمایش زمین در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود به طور دوره‌ای و مرتب، تحت نظر کارشناس، گاز سیستم تبریدی خود را آپدیت کنید.

گاز سردخانه‌ی نوین کم‌تر باعث تخریب محیط زیست می‌شود. بسیاری از CFCها و HCFCها، موجب نابودی لایه‌ی اوزون و گرمایش زمین می‌شوند. به همین دلیل، بسیاری از کشورها، از جمله ایران، کم کم اقدام به کنار گذاشتن گازهای مخرب محیط زیست کرده‌اند. این کشورها، سعی می‌کنند گازهایی را وارد چرخه‌ی بازار کنند که تطابق بیش‌تری با محیط زیست دارند. برای سی‌اف‌سی‌ها و اچ‌سی‌اف‌سی‌ها معمولا جایگزین‌های بهتری هم‌چون HFCها و مبردهای طبیعی، از جمله آمونیاک و کربن دی‌اکسید وجود دارند.

گاز سردخانه R507، یکی از گازهای HFCست.

 

 

اگر گاز سردخانه را تعویض نکنم، چه می‌شود؟

ادامه‌دار شدن استفاده از یک نوع مبرد گازی طیِ مدتی طولانی،‌ علاوه بر این‌که مصرف انرژی را در سیستم سرمایشی شما بسیار بالا خواهد برد؛ قطعا هزینه‌ی بالاتری را هم برای قبوض انرژی در بر خواهد داشت. مبردهای قدیمی به اندازه‌ی مبردهای جدید بازده ندارند، در نتیجه شما باید هزینه‌ی بسیار بیش‌تری را برای سرمایش سردخانه‌ی خود کنار بگذارید. به عبارت دیگر، تجهیزات سردخانه‌ی شما باید چند برابر کار کند تا همان بازده‌ای را ایجاد کند که مبردهای مدرن، در سردخانه‌های نوین برقرار می‌سازند. متاسفانه هزینه‌ی انرژی تنها اثر سوء ماجرا نیست. وقتی شما بیش‌‌تر از تجهیزات سردخانه کار بکشید، طول عمر آن‌ها کوتاه‌تر شده، به هزینه‌ی بیش‌تری برای نگهداری و تعمیر آن‌ها نیاز خواهد بود.

بهترین جایگزین برای گاز R507
بهترین جایگزین برای گاز R507

بهترین جایگزین برای گاز R507 کدام است؟

جایگزینی گاز سردخانه‌ R507 با یک مدل جدید، ابتدا باید پس از نظرات کارشناسی‌شده صورت بگیرد. یعنی شما نمی‌توانید به دلخواه یک گاز جدیدتر را در سیستم خود به کار بگیرید. برای انتخاب مبرد گازی جدید، باید فاکتورهای جدیدی مورد ملاحظه قرار بگیرند و در قدم اول، باید  به نوع تجهیزات تبریدی، نوع کمپرسور، عملکرد چرخه تبریدی، بار سرمایشی هدف و بسیاری موارد دیگر توجه کرد. به طور کلی، گازهایی هم‌چون R404A و R407A می‌توانند جایگزین‌های مناسبی برای R507 باشند. هر دوی این گازها دوستدار محیط‌ زیست هستند و مصرف انرژی آن‌ها مناسب است.

معمولا یکی از انواع گاز سردخانه که حداقل نرخِ GWP و ODP را دارد، گاز R442A است که بازده فوق‌العاده بیش‌تری نسبت به گازهای R404A و R507 خواهد داشت. از این گاز،‌ گاهی با نامِ RS-50 نیز یاد می‌شود. از طرفی، نرخ GWP برای RS-50 از یک دومِ R404A هم کم‌تر است. یکی از مزایای این نوع گاز این است که شما می‌توانید از آن هم در تجهیزات کنونیِ خود و هم در تجهیزات جدید کمک بگیرید.

نظر به کم‌تر بودن نرخ جریان توده‌ای برای R442A، سیستم نیازِ کم‌تری به باز و بسته شدن سوپاپ‌های اطمینان خواهد داشت. معمولا حین جایگزینی R442A به جای R507، نیازی به تغییر سیستماتیک و سخت‌افزاریِ بافت تبریدی سردخانه نخواهید داشت. R442A هم انرژی کم‌تری نسبت به R404A و R507 مصرف می‌کند، هم جدیدتر است و می‌تواند سرمایش بسیار بهتری را نسبت به دو گزینه‌ی دیگر ارائه کند. R442A می‌تواند جایگزین خوبی برای R22 هم باشد. این گاز غیراشتعال‌زاست و برای دماهای متوسط تا بسیار پایین توصیه می‌شود.

کدام گاز سردخانه عملکرد بهتری دارد؟
کدام گاز سردخانه عملکرد بهتری دارد؟

آیا R442A عملکرد بهتری نسبت به R507 دارد؟

گاز سردخانه R442A که از آن با عنوان RS-50 هم یاد می‌شود، یکی از انواع گازهای مبرد بسیار محبوب در سیستم‌های تبریدی نوین است. اما این‌که آیا به قطع می‌توان آن را به جای گاز R507 در سیستم به کار برد، به نظر کارشناسان بستگی دارد. توصیه می‌شود ابتدا یک کارشناس مربوطه، سیستم تبریدی شما را مورد سنجش و آنالیز دقیق قرار دهد، سپس اقدام به تعویض یا جایگزینی گاز سردخانه‌ی مدنظر خود نمایید. بنابراین، این‌که R507 عملکرد بهتری در سیستم شما خواهد داشت یا R442A، کاملا به نوع سیستم تبریدی و تجهیزات‌ آن وابسته است. اما به طور کلی:

  • نرخ GWP برای R442A حدود ۵۰ درصد کم‌تر از گازهای R507 و R404A است.
  • بازده سرمایش این گاز حدود ۳۰ درصد از HFCهای دیگر، از جمله R404A بیش‌تر است و ضریب عملکرد آن در دماهای پایین بسیار بهتر است.
  • در حین استفاده از گاز سردخانه R442A، مبدل حرارتی عملکرد بهینه‌تری دارد و سرعت عمل آن بهبود می‌یابد. این امر در رابطه با کمپرسور هم صدق می‌کند.
  • ذخیره‌ی انرژی در این مدل گاز سردخانه به طرز قابل توجهی بیش‌تر است و هزینه‌ی کم‌تری برای قبوض انرژی نیاز است (تا حدود ۲۵ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند).

 

معمولا R507 جایگزین چه گازهایی می‌شود؟

اغلب از گاز سردخانه R507، به جای گازهایی از جمله R502، R22، HP80، و R408A استفاده می‌شود. برای خرید این مدل گاز سردخانه یا مشاهده‌ی انواع دیگر این گازها، می‌توانید به «این لینک» مراجعه نمایید، یا از راهنمای حرفه‌ای بازرگانی گرام کمک بگیرید. ما در مقالات دیگر بازرگانی گرام، به طور کامل به نوع روغن‌ سردخانه‌ که می‌توانید برای R507 از آن استفاده کنید، ترکیبات شیمیایی این گاز و دیگر خصوصیات آن، پرداخته‌ایم. می‌توانید جهت اطلاع بیش‌تر، به سایر مقالات وب‌سایت تخصصی بازرگانی گرام، مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *