اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

آشنایی با کمپرسور سردخانه الکتروشیمیایی و نحوه‌ی کار آن

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
کمپرسور سردخانه الکتروشیمیایی
در مبحث کمپرسور سردخانه، دانستن این‌که هر کمپرسور چیست و چگونه فعالیت می‌کند به خریدار کمک می‌کند تا بهترین خرید ممکن را برای خود رقم بزند.
5/5

فهرست مطالب آشنایی با کمپرسور سردخانه الکتروشیمیایی و نحوه‌ی کار آن

آشنایی با کمپرسور سردخانه الکتروشیمیایی و نحوه‌ی کار آن

در میان انواع کمپرسور سردخانه، یکی از مدل‌هایی که مورد استقبال بالایی قرار گرفته است، کمپرسور الکتروشیمیایی‌ست. در حین بررسی این کمپرسورها، با ساختاری متفاوت نسبت به کمپرسورهای معمولی روبرو می‌شویم که نمی‌توان مشابه آن را در کمپرسورهای عادی پیدا کرد. با این حال، استفاده از این کمپرسورها فواید گوناگونی دارد که در این مقاله، بازرگانی گرام به طور کامل به آن خواهد پرداخت.

نمایندگی فروش کمپرسور سردخانه دورین
نمایندگی فروش کمپرسور سردخانه دورین

کمپرسور الکتروشیمیایی چیست؟

کمپرسور الکتروشیمیایی دستگاهی‌ست که از واکنش‌های الکتروشیمیایی برای فشرده‌سازی گاز استفاده می‌کند. این کمپرسور از دو الکترود مجزا تشکیل شده است و در ساختار آن،‌ می‌توان یک ماده‌ی الکترولیت و یک محفظه‌ی گاز را نیز مشاهده کرد. وقتی جریان الکتریسیته از الکترودها عبور می‌کند، موجب برقراری واکنشی شیمیایی می‌گردد که فشارِ درون محفظه را بالا می‌برد.

این فرآیند آن‌قدر تکرار می‌شود که گاز موجود در کمپرسور کاملا فشرده شود. کمپرسورهای الکتروشیمیایی به طور گسترده در سیستم‌های پیل‌سوختی، برای فشرده‌سازی گاز هیدروژن استفاده می‌شوند که برای انبارداری و صنایع می‌توانند مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

این مدل کمپرسور سردخانه، به‌شدت بازدهی بالایی دارد و می‌تواند انواع مختلفی از گاز سردخانه را بدون نیاز به قطعات مکانیکی، فشرده سازد.

مکانیسم عملکرد کمپرسور سردخانه الکتروشیمیایی
مکانیسم عملکرد کمپرسور سردخانه الکتروشیمیایی

مکانیسم عملکرد کمپرسور الکتروشیمیایی

همان‌طور که از تعریف کمپرسور الکتروشیمیایی مشخص است، این کمپرسور از طریق واکنش‌های زنجیره‌ای شیمیایی و با به‌کارگیریِ نیروی الکتریسیته، کار می‌کند. جریان برقی که از طریق ماده‌ی الکترولیت به الکترودها راه پیدا می‌کند، موجب بالا رفتن فشار در محفظه‌ی گاز می‌شود. بنابراین این‌جا دیگر از قطعات مکانیکی و متحرک (که به وفور در کمپرسورهای معمولی دیده می‌شود)، خبری نیست.

این ماده‌ی الکترولیت نقش بسیار مهمی در عملکرد کمپرسور دارد. دلیل آن هم این است که رسانایی و هادی بودن آن موجب می‌شود جریان الکتریسیته در سیستم برقرار گردد و واکنش‌های شیمیایی از طریق همین جریان، رخ دهند. محفظه‌ی گاز درست مانند یک کپسول عمل می‌کند که در آن، گاز تحت فشار قرار می‌گیرد و انتقال حرارت از طریق همین چرخه حاصل می‌گردد.

بیایید نگاهی به چرخه‌ی تبریدی در کمپرسور سردخانه الکتروشیمیایی بیندازیم. جریان برق از طریق الکترودها به ماده‌ی الکترولیت راه پیدا می‌کند و شروع‌کننده‌ی واکنش‌های زنجیره‌ای شیمیایی‌ست. این واکنش‌ها موجب تشکیل گازی می‌شوند که دائما در حال افزایش است و کم‌کم درون محفظه‌ی گاز، تحت فشار قرار می‌گیرد.

این فرآیند یکی از دلایلی‌ست که باعث می‌شود کمپرسور الکتروشیمیایی بازده بالاتری نسبت به کمپرسورهای معمولی داشته باشد و مصرف انرژی آن هم کاملا پایین باشد.

عدم وجود قطعات مکانیکی در این کمپرسور رمز مصرف پایینِ انرژی آن‌هاست. عدم استفاده از قطعات متحرک و مکانیکی یک مزیت دیگر هم برای این کمپرسور دارد: باعث می‌شود که کمپرسور هیچ لرزشی نداشته باشد و صدایی نیز تولید نکند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این کمپرسور، یک انتخاب ایده‌آل برای پروژه‌هایی‌ست که به تبرید مَسکوت نیاز دارد و به صدا یا لرزش بسیار حساس هستند.

مزایا و معایب کمپرسور الکتروشیمیایی
مزایا و معایب کمپرسور الکتروشیمیایی

نگاهی به مزایا و معایب کمپرسور سردخانه الکتروشیمیایی

بیایید ابتدا نگاهی به مزایای کمپرسور سردخانه الکتروشیمیایی بیندازیم.

  • بازدهی بالا: کمپرسورهای الکتروشیمیایی به‌شدت بازدهی بالایی‌ دارند. دلیل آن هم عدم استفاده از قطعات مکانیکی یا متحرک است.
  • هیچ‌گونه لرزش یا صدایی ندارد: عدم وجود قطعات متحرک در کمپرسور، موجب شده است که کمپرسور هیچ لرزش یا سروصدایی نداشته باشد.
  • به اندازه‌ی کمپرسورهای معمولی، نیاز به نگهداری و سرویس ندارد: معمولا کمپرسور سردخانه ای که قطعات مکانیکی زیادی دارد، به همان اندازه نیاز به سرویس دائمی و مراقبت زیاد دارد. کمپرسورهای الکتروشیمیایی تا این حد نیاز به نگهداری و مراقبت ندارند.
  • تطابق بالا با محیط ‌زیست: کمپرسور سردخانه الکتروشیمیایی هیچ‌گونه ماده‌ی مخربی در محیط زیست آزاد نمی‌کند. با توجه به این‌که دورریز هم ندارد، کاملا با محیط زیست تطابق دارد و می‌توان از آن در پروژه‌های مختلفی استفاده کرد.

معایب کمپرسور الکتروشیمیایی:

  • این کمپرسور سردخانه بار برودتی محدودی دارد: کمپرسور الکتروشیمیایی در مقایسه با هم‌خانواده‌ی مکانیکیِ خود، ظرفیت برودتی محدودتری دارد. این امر ممکن است استفاده از آن را در پروژه‌های سنگین و بزرگ، سخت یا غیرممکن سازد.
  • با وجود بازدهی بالا، ماندگاری آن طولانی نیست. این کمپرسور سردخانه در مقایسه با کمپرسورهای مکانیکی عمر کوتاه‌تری دارد. دلیل آن هم این است که سلول‌های الکتروشیمیایی به مرور زمان از کار می‌افتند.
  • هزینه‌ی بالای خریداری و نصب: کمپرسورهای الکتروشیمیایی در مقایسه با کمپرسورهای مکانیکی هزینه‌ی بسیار بالاتری دارند. همین باعث می‌شود که کم‌تر بتوان این کمپرسورها را در پروژه‌های تبریدی مشاهده کرد. خرید کمپرسور سردخانه الکتروشیمیایی تنها برای برخی از مشتریان، آن هم تحت نظارت دقیق کارشناس تبریدی پیشنهاد می‌شود.
  • این کمپرسورها حساسیت بیش‌تری نسبت به آلاینده‌ها نشان می‌دهند. رطوبت یا ناخالصی‌ها می‌تواند کمپرسور سردخانه الکتروشیمیایی را بیش‌تر از کمپرسورهای مکانیکی تحت‌ تاثیر قرار دهد. این امر ممکن است مستقیما عمرِ کمپرسورهای الکتروشیمیایی را کاهش دهد.
بار برودتی کمپرسور الکتروشیمیایی
بار برودتی کمپرسور الکتروشیمیایی

بار برودتی کمپرسور سردخانه الکتروشیمیایی در چه حد است؟

کمپرسور الکتروشیمیایی در مقایسه با سایر انواع کمپرسور سردخانه (از جمله کمپرسورهای مکانیکی)، بار محدودتری دارد. با این وجود، می‌توان از آن در سردخانه‌ها بهره برد. بازده کمپرسور الکتروشیمیایی و بار برودتی آن کاملا بستگی به ابعاد، طراحی و شرایط عملکرد آن دارد.

دقت کنید که کاربرد کمپرسور الکتروشیمیایی ممکن است صرفا به فشرده‌سازی گاز محدود باشد و برای سرمایش از آن استفاده نشود. لذا حتما پیش از خرید کمپرسور سردخانه خود، با یک مشاور حاذق مشورت نمایید. با توجه به فشار بالایی که این کمپرسورها به ارمغان می‌آورند، می‌توان از آن‌ها در انبارها و سردخانه‌های مختلف استفاده کرد.

 آیا از کمپرسور الکتروشیمیایی می‌توان در سردخانه‌ها هم استفاده کرد؟

بله. کمپرسور سردخانه الکتروشیمیایی را می‌توان در بسیاری از سردخانه‌ها مورد استفاده و بهره‌برداری قرار داد. این کمپرسورها به‌ویژه برای پروژه‌های دماپایین بسیار مناسبند. برخی سردخانه‌های میوه و مواد غذایی یا حتی سردخانه‌های کرایوژنیک هم ممکن است از این کمپرسورها بهره بگیرند. در برخی محیط‌های دماپایین، ممکن است نتوان از کمپرسورهای مکانیکی استفاده کرد.

در چنین زمانی، بهترین انتخاب، کمپرسورهای الکتروشیمیایی هستند. گاز سردخانه‌ای که در کمپرسورهای الکتروشیمیایی استفاده می‌شود، آن را برای پروژه‌های بازده‌بالا و دماپایین مناسب ساخته است. یکی دیگر از نکات مثبت‌ این کمپرسورها هم این است که وزن کمی دارند و می‌توان از آن‌ها در سیستم‌های تبریدی کامپکت استفاده کرد. بنابراین، اگر به دنبال کمپرسوری می‌گردید که هم سبک باشد، هم صدایی تولید نکنند و فضای کمی اشغال کند، کمپرسور الکتروشیمیایی می‌تواند یک گزینه‌ی مناسب باشد.

خرید کمپرسور سردخانه مکانیکی یا الکتروشیمیایی؟ کدام‌یک از این دو کمپرسورها پیشنهاد می‌شوند؟ این امر کاملا بستگی به نوع پروژه‌ی تبریدی شما دارد. کارشناسان تبریدی می‌بایست کاملا پروژه‌ی شما را مشاهده و بررسی نمایند، سایرِ قطعات سردخانه را مطالعه کنند، سپس می‌توان نظر داد که بهترین کمپرسورِ پیشنهادی برای شما کدام است.

بازرگانی گرام – حرفه‌ای در دنیای سرماسازی

به نامی معتبر، در هسته‌ی تکنولوژی سردخانه‌ها، خوش آمدید. بازرگانی گرام، با سال‌ها تجربه و دانش فنی، بنیان‌گذار انقلابی نوین در صنعت سردخانه‌سازی است. متخصص در طراحی و ساخت سردخانه‌های پیشرفته، ما هر خواسته‌ای از صنعتی گرفته تا تجاری را با کیفیت ایده‌آل، دقت بی‌نظیر و انطباق کامل با معیارهای جهانی به انجام می‌رسانیم.

این تنها بخشی از خدمات ما نیست؛ ما همچنین ارائه‌دهنده‌ی قطعات و تجهیزات اصلی سردخانه از برندهای معتبر هستیم. افتخار ما نمایندگی انحصاری کمپرسورهای دورین ایتالیا در ایران است. انتخاب کمپرسور مناسب، قلب هر سردخانه‌ای، اکنون با کیفیت و اطمینان بیشتری همراه است.

ما از هر اندازه و ظرفیتی، پیشانی گرمی و خنکی را به فضای کسب و کار شما می‌آوریم. با گستره‌ای از خدمات پس از فروش دلسوزانه، قطعات جایگزینی به‌موقع و پشتیبانی فنی متخصص، به ما اعتماد کنید تا دمای دقیق، بهره‌وری اقتصادی و طولانی‌ترین عمر ممکن را برای سرمای شما تضمین کنیم.

کمپرسورهای دورین ایتالیا نمادی از کیفیت ساخت اروپایی و قابلیت اعتماد بالا در صنعت تبرید و سردخانه‌سازی به شمار می‌روند. با دهه‌ها تخصص و نوآوری مداوم، دورین به تولید کمپرسورهایی پرداخته است که نه تنها بهینه‌سازی قدرت و کارایی را محقق می‌سازند، بلکه در مصرف انرژی نیز بسیار مؤثر عمل می‌کنند.

ویژگی‌های ممتاز کمپرسورهای دورین:

  • کارایی بالا: هر کمپرسور دورین توانایی حداکثری در تولید برودت را با کمترین مصرف انرژی ممکن دارد. این موضوع به لطف سیستم‌های پیشرانه و موتورهای بهینه‌سازی شده‌ای است که خروجی قدرتمندی را تضمین می‌نمایند.

  • طول عمر و دوام: با استفاده از مواد اولیه باکیفیت و فرایندهای ساخت دقیق، کمپرسورهای دورین قابلیت اطمینان بسیار بالایی دارند و می‌توانند سال‌ها بدون افت کارایی خدمت کنند.

  • صدای کم: طراحی پیشرفته در کمپرسورهای دورین منجر به کاهش قابل توجهی در سطح صدای تولیدی شده است، این ویژگی مخصوصاً برای محیط‌هایی که نیاز به سطح صدای پایین دارند، ایده‌آل است.

  • پشتیبانی عالی: دورین علاوه بر ارائه کمپرسورهای باکیفیت، تضمین خدمات پس از فروش فوق‌العاده‌ای را می‌دهد که مشتریان می‌توانند با خیال آسوده بر روی آن حساب کنند.

  • محافظت از محیط زیست: کمپرسورهای دورین با پیروی از قوانین سخت‌گیرانه محیط‌زیستی اروپا، سازگار با محیط زیست و اقتصادی طراحی شده‌اند و باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شوند.

استفاده از این کمپرسورها در سیستم‌های سردخانه‌ای، گزینه‌ای هوشمندانه برای کسب‌وکارهایی است که به دنبال افزایش راندمان، کاهش هزینه‌های جاری و حفظ استاندارد‌های بالای عملکردی به صورت پایدار هستند.

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *