اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

جلوگیری از داغ شدن کمپرسور سردخانه ؛ داغی کمپرسور تا چه دمایی طبیعی‌ست؟

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
داغ شدن کمپرسور سردخانه یکی از رایج‌ترین مشکلاتی‌ست که سیستم‌های تبریدی با آن مواجه می‌شوند. در این مقاله با دلایل و راه‌حل‌های آن آشنا می‌شویم.
5/5

فهرست مطالب جلوگیری از داغ شدن کمپرسور سردخانه ؛ داغی کمپرسور تا چه دمایی طبیعی‌ست؟

جلوگیری از داغ شدن کمپرسور سردخانه ؛ داغی کمپرسور تا چه دمایی طبیعی‌ست؟

 

داغ شدن کمپرسور سردخانه یکی از رایج‌ترین دلایلی‌ست که موجب خراب شدن کمپرسورهای سیستم تبریدی می‌شود. معمولا داغ شدن کمپرسور ریشه در مشکلات متعددی دارد که باید به موقع آن را رفع و رجوع کرد. پشت گوش انداختن داغ شدن بیش از حد کمپرسور، نه تنها در مدت طولانی موجب خراب شدن خودِ کمپرسور خواهد شد،‌ بلکه صدمات جبران‌ناپذیری را هم به خودِ سیستم وارد خواهد کرد. بیایید در این مقاله، با این دغدغه‌ی بزرگِ صاحبان سردخانه‌ها آشنا شویم و راه‌حل‌های احتمالی آن را بررسی کنیم.

داغ شدن کمپرسور سردخانه و دلایل آن
داغ شدن کمپرسور سردخانه و دلایل آن

دلیل داغ شدن کمپرسور سردخانه چیست؟

بسیاری از کارشناسان سیستم‌های تبریدی، داغ شدن بیش از حدِ کمپرسور سردخانه را به یک بمب تشبیه می‌کنند که ثانیه‌شمارِ آن فاصله‌ای تا رقم صفر ندارد. حرارتِ بیش‌ از حد کمپرسور نه تنها می‌تواند باعث آتش شود، خطر ذوب شدن قطعات حساس سیستم تبریدی را نیز بالا می‌برد. در نتیجه، با یک سیستم روبرو خواهیم بود که آن را می‌توان به هر چیزی تشبیه کرد، بجز یک سیستم سرمایشی! حرارت بسیار بالای کمپرسور عملا سیستم تبریدی شما را از کار خواهد انداخت و خسارات سنگینی را برای سردخانه‌ی شما ایجاد خواهد کرد. اما دلیل این داغ شدن چیست و چطور می‌توان جلوی آن را گرفت؟ بیایید ابتدا نگاهی به دلایل آن بیندازیم:

  • مهم‌ترین و رایج‌ترین دلیل داغ شدن کمپرسور سردخانه، فقدان یا کمبود مبرد سردخانه است. مبردهای سردخانه، مواد سیال گازی یا مایعی هستند که با گرفتن گرمای موجود در محیط، سرمایشِ سردخانه‌ی شما را ممکن می‌سازند. مسلما وقتی مبرد کافی در سیستم وجود نداشته باشد، فشار زیادی به کمپرسور می‌آید و حرارت کمپرسور در نتیجه‌ی آن بالا خواهد رفت.
  • کمپرسور راهی برای تخلیه‌ی گرمای خود ندارد، چرا که روغن سردخانه‌ی مرغوب یا کافی در سیستم وجود ندارد. داغ شدن کمپرسور،‌ گاهی ریشه در عدم استفاده از یک روغن سردخانه‌ی باکیفیت و مرغوب دارد. روغن‌های بی‌کیفیت معمولا رسوبات بالایی در سیستم ایجاد می‌کنند. به‌علاوه در برابر بازه‌های حرارتیِ مختلف، ویژگی‌ شیمیایی خود را از دست می‌دهند و قادر به خنک کردن کمپرسوری که در حالت عادی با دمای بالایی روبروست، نیستند. از طرفی، وقتی روغن سردخانه در سیستم کاهش پیدا کند، قطعا شما روغن کافی برای روان‌کاری و خنک‌کنندگی سیستم نخواهید داشت و کمپرسور داغ می‌کند.
جلوگیری از داغ شدن کمپرسور سردخانه
جلوگیری از داغ شدن کمپرسور سردخانه

دو دلیل رایج دیگر برای داغ شدن کمپرسور

  • کمپرسور سردخانه دچار گرفتگی شده است. مبرد و روغن سردخانه به طور دائم در چرخه‌ی تبریدی در جریان‌اند. بدیهی‌ست که رسوبات مختلفی در این جریان دائمی به مبرد یا روغن جذب می‌شود و این رسوبات می‌توانند با ایجاد گرفتگی، موجب بالا رفتن فشار موجود بر کمپرسور شوند و باعثِ داغ شدن آن شوند.
  • بار خروجی سردخانه بیش از ظرفیت کمپرسور است. تصور کنید از موتوری که به اندازه‌ی ۱۰۰ آمپر خروجی دارد، انتظار بازده ۱۵۰ آمپری دارید و به همان میزان از آن کار می‌کشید. موتور در این شرایط، برای این‌که نیاز شما را برآورده سازد، بالاترین فشار را تحمل خواهد کرد. این امر در مورد کمپرسورها نیز صدق می‌کند. وقتی بار برودتی خروجی، با ظرفیت کمپرسور هم‌خوانی نداشته و بیش‌تر باشد، کمپرسور بشدت تحت فشار خواهد بود. نتیجه‌ی این امر این است که عمر کمپرسور شما به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد و با حرارت بسیار بالای بدنه‌ی کمپرسور روبرو خواهید شد.

 

برای این‌که جلوی داغ شدن کمپرسور سردخانه را بگیرم، باید چه کنم؟

  • یک سخن معروف در میان کارشناسان سیستم‌های تبریدی وجود دارد و آن این است که:«دو کمپرسور که به اندازه‌ی ۵۰ درصد از ظرفیت خود کار می‌کنند، هم عمر و هم بازده‌ی بیش‌تری از کمپرسوری دارند که به اندازه‌ی ۱۰۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند!» برای این‌که کمپرسورتان بیش‌ترین عمر را داشته باشد، نیاز است حتما مطابق با ظرفیتِ آن از سیستم کار بکشید.
  • میزان روغن و مبرد سردخانه را تحت کنترل داشته باشید. نشتی مبرد یا روغن سردخانه یکی از دلایلی‌ست که داغی کمپرسور را در پیش خواهد داشت. می‌توانید با تحت کنترل داشتن و چکاپ دائمیِ سطح مبرد و روغن، جلوی خسارت‌های احتمالی آینده‌ را بگیرید.
  • کمپرسوری مطابق با کاربرد خود انتخاب و خریداری کنید.
  • یک برنامه‌ی منظم برای بررسی و چکاپ کمپرسور داشته باشید و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
  • برای عیب‌یابی کمپرسور، حتما از افراد متخصص و خبره کمک بگیرید.
چه دمایی برای کمپرسور سردخانه مناسب است؟
چه دمایی برای کمپرسور سردخانه مناسب است؟

چه دمایی برای کمپرسور طبیعی‌ست؟

سردخانه، بخشی از صنایع است که سیستم سرمایشی به طور دائمی در آن برپاست و به فعالیت می‌پردازد. بدیهی‌ست که کمپرسور سردخانه در مقایسه با سایر کمپرسورها (مانند کمپرسور سیستم‌های تبریدی نواحی مسکونی یا کمپرسور یخچال)، به طور تخصصی‌تر و با ظرفیت بسیار بالاتری طراحی می‌شود. این کمپرسورها به نوعی طراحی می‌شوند که هم به طور دائمی بتوان از آن کار کشید، هم عمر و بازده بالایی داشته باشند.

با این حال، دمای استاندارد کمپرسور سردخانه، بسته به نوع کمپرسور و برند آن،‌ بار برودتی آن و… متفاوت خواهد بود. به طور کلی، دمای ایده‌آل برای کمپرسور، دمای ۵۰ الی ۸۵ فارنهایت است. این بازه به شما کمک می‌کند تا هم جلوی یخ‌زدگی و هم جلوی داغ شدن بیش‌‌ازحد کمپرسور را بگیرید.

 

چطور مشکل داغ شدن کمپرسور را حل کنم؟

  • مطمئن شوید که کمپرسور سردخانه، در محل مناسبی نصب و پیاده شده باشد. دستگاه باید به طور کامل بالانس شده باشد. از طرفی روغن و مبرد به مقدار کافی و به طور کاملا استاندارد در سیستم گردش پیدا کرده باشند.
  • از تمیز بودن و عدم گرفتگی در مسیر لوله‌های سیستم یا سوپاپ‌ها مطمئن شوید.
  • ترموستات و سایر سنسورهای سیستم را با دقت بررسی کنید.
  • برای چک کردن کمپرسور سردخانه،‌ ابتدا سیستم را از منبع برق قطع کنید. سپس به دنبال محل نشتی «احتمالی» در سیستم بگردید. با یک مولتی‌متر کمپرسور را بررسی کنید تا مطمئن گردید جریان الکتریسیته به طور استاندارد برقرار است.

 

خرید کمپرسور سردخانه با کیفیت بالا و قیمتی اقتصادی از بازرگانی گرام

گروه صنعتی بازرگانی گرام، به عنوان نماینده‌ی انحصاریِ بسیاری از برندهای معتبر جهانی، یکی از پیشگامان تامین قطعات سردخانه در ایران محسوب می‌شود. شما نه تنها می‌توانید برای خرید کمپرسور سردخانه باکیفیت و مرغوب، روی بازرگانی گرام حساب کنید؛ بلکه این امکان برایتان فراهم شده تا بتوانید با کمکِ تیم پشتیبانی و مشاوران تخصصی بازرگانی گرام،‌ تجربه‌ی خریدی حرفه‌ای را برای سردخانه‌ی خود داشته باشید.

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *