اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

معرفی انواع کمپرسور سردخانه

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
کمپرسور دورین ایتالیا
در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع کمپرسور سردخانه بپردازیم. یکی از مهمترین انواع کمپرسور، نوع پیستونی می باشد.
5/5

فهرست مطالب معرفی انواع کمپرسور سردخانه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

معرفی انواع کمپرسور سردخانه

کمپرسور سردخانه یکی از مهمترین تجهیزات سیستم های تبرید می باشد که وظیفه به جریان انداختن مبرد را در آنها به عهده دارد. این مقاله را به معرفی انواع کمپرسورهایی که در سیستم تبرید به کار می روند، اختصاص داده ایم. پس از معرفی دسته بندی کلی کمپرسورها، تمرکز اصلی نوشتار روی نوع پیستونی، ‌قرار گرفته است. مزایا، معایب، نحوه کارکرد و کاربرد کمپرسور سردخانه نیز سایر سرفصل های این مقاله را تشکیل داده اند.

دسته بندی کلی کمپرسور سردخانه

در گام اول دسته بندی کمپرسورهای مورد استفاده در سیستم تبرید، آنها را در دو دسته جابجایی مثبت و دینامیکی قرار می دهیم. در واقع کمپرسورها زیرمجموعه این دو دسته کلی می باشند و پیش از بررسی آنها باید تفاوت های این دو دسته کلی را بشناسیم.

تفاوت انواع کمپرسور سردخانه

مهمترین تفاوت این دو دسته به نحوه انتقال انرژی به سیال مربوط می گردد. در کمپرسورهای دینامیکی این انتقال انرژی به صورت مداوم و پیوسته صورت می پذیرد. این در حالی است که در کمپرسور سردخانه جابجایی مثبت، این انتقال انرژی مداوم نیست و به صورت متناوب و دوره ای انجام می گیرد. تفاوت بعدی این دو دسته به فشار و دبی آنها مربوط می شود. کمپرسورهای دینامیکی دبی های بالا در فشار پایین تولید می کنند اما خروجی کمپرسورهای جابجایی مثبت، فشارهای بالا و دبی پایین می باشد.

کمپرسورهایی که عمدتا در سیستم های تبرید مورد استفاده قرار می گیرند، از نوع جابجایی مثبت می باشند. کمپرسورهای پیستونی، اسکرال و اسکرو از شاخص ترین کمپرسورهای جابجایی مثبت می باشند.

ساختار کمپرسور سردخانه پیستونی

این نوع از کمپرسور سردخانه از قدیمی ترین و معروفترین انواع کمپرسور می باشد. در این نوع از کمپرسور سیال در محفظه سیلندر گیر می افتد و با حرکت پیستون در طول محفظه سیلندر جابجا می گردد. در واقع عملیاتی که در کمپرسورهای پیستونی رخ می دهد، شامل مراحل مکش، تراکم و دهش یا تخلیه می باشد. اجزای تشکیل دهنده این کمپرسور شامل میل لنگ، پیستون، سیلندر، رینگ پیستون، شاتون و سوپاپ های ساکشن و دیسشارژ می شوند.

 

آشنایی با انواع کمپرسور سردخانه
آشنایی با انواع کمپرسور سردخانه

نحوه عملکرد کمپرسور سردخانه پیستونی

همانطور که قبلا نیز بیان نمودیم، کمپرسور سردخانه پیستونی در سه مرحله مکش، تراکم و دهش، مبرد را از خروجی اواپراتور به ورودی کندانسور می فرستد. در ادامه شرح مختصری از این سه مرحله کاری کمپرسور پیستونی را بیان خواهیم نمود.

عملیات مکش در کمپرسور پیستونی

با حرکت میل لنگ در این کمپرسور، پیستون ها نیز در داخل سیلندر به حرکت در خواهند آمد. در نتیجه حرکت پیستون ها به سمت پایین، سوپاپ های ورودی مبرد به داخل سیلندر باز خواهند شد و در درون سیلندر خلا ایجاد می شود. خلا ایجاد شده سبب ورود مبرد به داخل محفظه سیلندر می گردد. با ورود مبرد به سیلندر نیز عملیات مکش به پایان می رسد.

عملیات فشرده سازی مبرد داخل کمپرسور پیستونی

پس از اینکه پیستون ها در محفظه سیلندر به پایین نقطه خود رسیدند، مجددا حرکت خود را به سمت بالا آغاز خواهند نمود. در این مرحله سوپاپ های ورودی و خروجی کمپرسور سردخانه پیستونی بسته هستند و فشار مبرد و دمای آن افزایش چشمگیری خواهند یافت.

عملیات تخلیه در کمپرسورهای پیستونی

با رسیدن دما و فشار به میزان مورد نظر، سوپاپ های خروجی کمپرسور پیستونی باز می گردند. در نتیجه گاز پرفشار به سمت کندانسور سیستم تبرید، تخلیه می گردد. پیستون ها نیز به بالاترین نقطه خود رسیده اند و یک سیکل کامل به پایان می رسد.

معایب استفاده از کمپرسورهای پیستونی

با توجه به نحوه کار کمپرسورهای پیستونی، لرزش و سر و صدای زیادی توسط آنها تولید می گردد. از این لرزش، تکانه ها و سر و صدای بیش از حد، به عنوان بزرگترین نقطه ضعف کمپرسور سردخانه پیستونی یاد می شود. با توجه به قدیمی بودن این مدل از کمپرسور، نقاط ضعف دیگری نیز در آنها وجود دارد. پایین بودن کارایی و راندمان دستگاه، یکی از این نقاط ضعف است. همچنین هزینه تعمیر و نگهداری آنها نسبت به سایر مدل های کمپرسور بالاتر می باشد‌. از طرف دیگر کمپرسورهای پیستونی وزن زیادی داشته و فضای زیادی را اشغال می نمایند. حساسیت نسبت به ورود مایع مبرد به دستگاه، از دیگر نقاط ضعف کمپرسورهای پیستونی می باشد. در صورتی که مبرد به صورت مایع به این مدل از کمپرسور وارد شود، زمینه ساز آسیب های جدی نظیر سوختن سیم پیچی می گردد.

**البته ذکر این نکته حائز اهمیت می باشد که خوشبختانه کمپانی دورین با بالانس منحصر به فرد میل لنگ عملکرد کمپرسور را بالا برده و کمپرسورها را بسیار کم صدا و کم لرزش کرده است و به طور کلی کمپرسورهای دورین این مشکلات را ندارند.**

ضمنا مدل های بسیار بی کیفیتی از کمپرسور سردخانه پیستونی در بازار موجود هستند. وجود این مدل های بی کیفیت به نقطه ضعف دیگری در خصوص کمپرسورهای پیستونی تبدیل شده اند.

 

معایب استفاده از کمپرسور سردخانه پیستونی
معایب استفاده از کمپرسور سردخانه پیستونی

نکاتی در خصوص کمپرسور سردخانه پیستونی

مهمترین نکته در خصوص کمپرسور پیستونی، بررسی سطح روغن و تعویض به موقع آن می باشد. بدین منظور بایستی در بازدیدهای دوره ای سایت گلاس کمپرسور را چک نمایید‌. روغن باید نیمی از سایت گلاس را پوشش دهد و نباید روغن از این میزان کمتر شده باشد. روغن نیز بایستی در موعد مقرر تعویض گردد‌ و روغن باکیفیت جایگزین آن شود. نکته مهم دیگر در خصوص نگهداری کمپرسورهای سردخانه به مبرد مربوط می گردد. در صورتی که مبرد به صورت مایع به کمپرسور وارد گردد، به کمپرسور سردخانه آسیب جدی وارد خواهد شد و عموما سیم پیچ آن می سوزد.

شرکت بازرگانی گرام

شرکت های زیادی در حوزه صنعت تبرید و واردات کمپرسور فعال هستند. با این حال برخی از این شرکت ها قابل اعتماد نیستند و علت این مساله نیز تجهیزات بی کیفیتی است که به بازار ایران وارد می نمایند. در این بین شرکت های شاخصی نیز وجود دارند که با وارد کردن تجهیزات باکیفیت، اعتبار زیادی را در بازار کسب نموده اند. یکی از این کمپانی های صاحب نام، شرکت بازرگانی گرام می باشد. این شرکت نماینده انحصاری برخی از تجهیزات مهم صنعت تبرید در ایران می باشد. با خرید کمپرسور، درب سردخانه، مبرد و سایر تجهیزات صنعت تبرید، از شرکت بازرگانی گرام نگرانی بابت کیفیت کالا نداشته باشید. شرکت گرام نماینده انحصاری کمپرسور های دورین ایتالیا می باشد و مشتریان می توانند مستقیما این محصول را از شرکت بازرگانی مذکور تهیه نمایند. همچنین گاز کولیب، محصول دیگری است که توسط بازرگانی گرام به کشور وارد می گردد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *