اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

چطور تشخیص دهیم که روغن سردخانه نیاز به شارژ یا جایگزینی دارد؟

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
تاثیر سرویس به موقع روغن سردخانه در کارکرد سیستم سرمایشی سردخانه
روغن سردخانه یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم تبریدی‌ست که علاوه بر روان‌کاری سیستم،‌ در کاهش حرارت آن نیز نقش مثمرثمری را ایفا می‌کند.
5/5

فهرست مطالب چطور تشخیص دهیم که روغن سردخانه نیاز به شارژ یا جایگزینی دارد؟

پیشنهاد خرید
گاز R134 کولیب - ساخت سردخانه ، نمایندگی کمپرسور سردخانه دورین و گاز سردخانه کولیب
گاز R-134خرید کنید

چطور تشخیص دهیم که روغن سردخانه نیاز به شارژ یا جایگزینی دارد؟

 

اگر مقالات دیگر بازرگانی گرام را بررسی کرده باشید، به یاد دارید که روغن سردخانه چه نقش مهمی در جلوگیری از صدمات سنگین به سیستم دارد. این روغن نه تنها با روان‌کاری سیستم، بازده مکانیکی آن را بسیار بالا می‌برد، بلکه موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود و بازده انرژی سیستم تبریدی را نیز افزایش می‌دهد.

نظر به اهمیت بسیار زیادِ روغن‌ در سیستم سرمایشی سردخانه، طبیعی‌ست که باید همواره حواسمان به میزان روغن موجود در سیستم باشد. روغن‌های سردخانه معمولا با کیفیت بسیار بالایی تولید می‌شوند. بسته به نوع کمپرسوری که در سیستم خود نصب کرده‌اید، نوع روغن می‌تواند متفاوت باشد و بازه‌ی عمر آن طولانی‌تر یا کوتاه‌تر باشد.

در این مقاله، به روش‌های تشخیص زمان شارژ یا جایگزینی روغن سردخانه می‌پردازیم و به برخی از سوالات پرتکرار خریداران را در این زمینه پاسخ خواهیم گفت. همراهمان بمانید.

طول عمر روغن سردخانه - ساخت سردخانه ، نمایندگی کمپرسور سردخانه دورین و گاز سردخانه کولیب
طول عمر روغن سردخانه

روغن سردخانه چقدر عمر می‌کند؟

این‌که طول عمر روغن سردخانه‌ی شما تا چه اندازه است، بستگی به عوامل مختلفی دارد. اول این‌که روغن سردخانه‌ی خود را از چه برند و چه فروشگاهی خریداری کرده‌اید؟ فشار کار سیستم تبریدی و میزان ساعاتی که کمپرسور، اواپراتور، کندانسور و… در حال فعالیت هستند، چقدر است؟ نوع روغنی که در سیستم به کار برده‌اید، در کدام دسته‌بندی روغن‌های سردخانه جای می‌گیرد؟ این عوامل و بسیاری عوامل دیگر، مشخص می‌کنند که روغن سیستم تبریدی شما تا چه مدت می‌تواند عمر کند.

به طور کلی، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که روغن سردخانه را باید به ازای هر ۲۰۰ ساعت فعالیت، تغییر داد. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که هر ۳ ماه،‌ بهترین موقع برای سرویس روغن و جایگزینی احتمالی آن است. از طرفی، بعضی از سیستم‌ها (بخصوص سیستم‌های هرمتیک)، به سادگی به شما اجازه‌ی تغییر روغن را نمی‌دهند. بنابراین باید این کار را بر عهده‌ی افراد کارشناسی قرار دهید که با این فرایند آشنایی دارند.

معمولا متخصصان سردخانه، نمونه‌هایی از روغن سیستم تبریدی را از طریق سوپاپ‌ها بدست می‌آورند، فیلترها را تمیز و تخلیه می‌کنند، سپس به سراغ آزمایش مواد محلول در روغن می‌روند. این آزمایشات مقدار pH روغن را مشخص می‌کنند. علاوه بر این، ویسکوزیته‌ی روغن با دقت بررسی می‌شود، تعداد ذرات موجود در آن، مقدار آب موجود در روغن، شماره‌ی TAN (شماره‌ی کلی اسید در آن روغن) و… همگی آنالیز می‌گردد. در نهایت مشخص می‌شود که روغنِ‌ سیستم شما تا چه اندازه برای ادامه‌ی گردش خود در سیستم تبریدی، سالم است.

 

باید و نبایدهای شارژ یا جایگزینی روغن سیستم تبریدی - ساخت سردخانه ، نمایندگی کمپرسور سردخانه دورین و گاز سردخانه کولیب
باید و نبایدهای شارژ یا جایگزینی روغن سیستم تبریدی

چطور تشخیص دهیم که روغن دستگاه ممکن است نیاز به شارژ یا جایگزینی داشته باشد؟

معمولا تشخیص دقیق این‌که روغن سردخانه‌ی شما واقعا نیاز به جایگزینی یا شارژ شدن دارد، باید بر عهده‌ی کارشناس متخصص و حرفه‌ای قرار بگیرد. یک نکته‌ی بسیار مهم دیگر هم که باید آن را مدنظر قرار دهید این است که معمولا تکنسین سردخانه با هربار تغییر کمپرسور یا مبرد، روغن دستگاه را هم بنا بر تشخیص خود تعویض می‌کند. عموما مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود دستگاه شما نیاز به شارژ روغن داشته باشد، تشخیصِ نشتی مبرد و روغن در دستگاه است. در چنین مواقعی، دستگاه به طور جدی نیاز به شارژِ‌ روغن دارد (دقت کنید که ابتدا باید نشتی دستگاه گرفته شود، سپس برای شارژ روغن اقدام نمایید).

وقتی روغن سردخانه نیاز به جایگزینی داشته باشد، با علائم مختلفی خود را نشان می‌دهد:

  • اول از همه این که ممکن است از روغن سردخانه‌ی مناسب و مرغوبی استفاده نکرده باشید. این کار صدماتی جدی به دستگاه شما می‌زند. در چنین مواردی ممکن است دستگاه به شدت داغ کند یا از آن دود بلند شود.
  • سرمایش دستگاه، در بازه‌ی دماییِ استاندارد صورت نمی‌گیرد و دستگاه به خوبی محیط سردخانه را خنک نمی‌کند.
  • باد خنکِ خروجی، بوی شدیدی می‌دهد. گاهی بوی سوختگی‌ای که از جانب دستگاه قابل استشمام است، نشانی از نامرغوب بودن و عدم کارایی روغن دستگاه است.
  • صداهای بلند (بخصوص صدای ساییدگی و جیغ‌های سوت‌‌مانندِ حاصل از برخورد و اصطکاک دو فلز با یکدیگر) هم می‌توانند نشانی از نیاز دستگاه برای جایگزینی روغن سردخانه باشند.
  • خرابی دستگاه
تاثیر سرویس به موقع روغن در کارکرد سیستم سرمایشی سردخانه
تاثیر سرویس به موقع روغن در کارکرد سیستم سرمایشی سردخانه

چرا تعویض به موقع روغن به شدت حیاتی‌ست؟

روغن سردخانه درست مانند خون، در سیستم تبریدی شما جریان دارد و درست به همین میزان از اهمیت بالایی برخوردار است. روان‌کاری به موقع، هم سلامت قطعات سیستم را تضمین می‌کند و هم عمر دستگاه شما را بالاتر می‌برد. قطعا عملکرد درست دستگاه، خروج به موقع حرارت اضافه از آن، روانکاری قطعات و جلوگیری از اصطکاک، باعث می‌شود که بازده سردخانه‌ی شما هم پیشرفت قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. عدم توجه به میزان روغن دستگاه باعث می‌شود که قطعات سیستم سرمایشی (بخصوص کمپرسور) با حرارت بسیار بالایی روبرو شوند و دستگاه با خرابی مواجه شود. وقتی میزان روغن در سیستم تبریدی شما استاندارد و متناسب باشد، قطعات سردخانه، بخصوص کمپرسور شما، عمر طولانی‌تری خواهند داشت.

از طرفی، نظر به این‌که روغن سردخانه درست مانند یک درزگیر عمل می‌کند، عدم حضور آن در سیستم تبریدی یا کاهش محسوس آن، می‌تواند بازده دستگاه را شدیدا تحت‌تاثیر قرار دهد و بیش‌ترین فشار را بر سیستم تبریدی شما اعمال کند. هر چقدر شما اهمیت بیش‌تری به سرویسِ به موقعِ روغن سردخانه بدهید، احتمال خرابی دستگاه شما پایین‌تر رفته، طول عمر آن طولانی‌تر خواهد شد.

 

 

خرید روغن سردخانه با قیمتی مقرون به صرفه

همان‌طور که پیش از این به آن اشاره کردیم، کیفیت روغن سردخانه در سیستم‌های سرمایشی حرف اول را می‌زند. تهیه‌ی روغن مرغوب،‌ مطابق با استانداردهای جهانی و با عمری طولانی، بهترین بازده و کم‌ترین مصرف انرژی را برای سردخانه‌ی شما در پی خواهد داشت. بازرگانی گرام در طول سالیان طولانیِ فعالیت خود، همواره سعی داشته است تا برندهای برتر روغن سردخانه در جهان را به مشتریان خود عرضه نماید. بازرگانی گرام به عنوان نماینده‌ی انحصاری برندهای برتر قطعات سردخانه در جهان، این امکان را برای شما فراهم نموده است تا بتوانید پیش از خرید محصولاتِ مدنظر خود،‌ به طور کامل از مزیتِ مشورت با کارشناسان مجرب این شرکت بهره‌مند گردید. علاوه بر این، تنوع محصولات این شرکت، دست شما را از حیث خرید ایده‌آل و مطابق با نیازتان باز خواهد گذاشت. می‌توانید جهت اطمینان از روند خرید یا پرسیدن هر گونه سوال در حیطه‌ی طراحی و ساخت سردخانه، با بازرگانی گرام مشورت نمایید.

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *