اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

بار سرمایشی گاز سردخانه R404 چقدر است و برای چه پروژه‌هایی مناسب است؟

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
گاز سردخانه
در این مقاله، نگاهی به ظرفیت سرمایشی گاز سردخانه R404 خواهیم انداخت و موارد مصرف آن را در پروژه‌های تبریدی بررسی خواهیم کرد.
5/5

فهرست مطالب بار سرمایشی گاز سردخانه R404 چقدر است و برای چه پروژه‌هایی مناسب است؟

بار سرمایشی گاز سردخانه R404 چقدر است و برای چه پروژه‌هایی مناسب است؟

 

گاز سردخانه فریون404  که ما آن را با عناوین دیگری هم‌چون R404 هم به رسمیت می‌شناسیم، یکی از مبردهای گازیِ سردخانه‌هاست. به طور کلی، از این گاز در پروژه‌هایی با دمای متوسط رو به پایین استفاده می‌شود. طی مدتی طولانی، از R404 به عنوان یکی از جایگزین‌های گاز سردخانه R502 استفاده می‌شد. یکی دیگر از گازهایی که R404 به جای آن بازار را در دست گرفت، گاز R22 است. در این مقاله، به همراه هم نگاهی به بار سرمایشی این گاز سردخانه می‌اندازیم و پروژه‌هایی که می‌توان با کمک این گاز آن‌ها را توسعه‌ داد، نام خواهیم برد.

گاز سردخانه R404 کولیب
گاز سردخانه R404 کولیب

چه عواملی بر بار سرمایشی گاز R404 موثرند؟

عوامل مختلفی می‌توانند بر بار و ظرفیت سرمایشی یک گاز سردخانه موثر باشند. گاز R404 نیز از این قائله مستثنی نیست.

  • فشار گاز: هر چقدر فشار گاز سردخانه R404 بیش‌تر باشد، ظرفیت سرمایشی آن بالاتر خواهد بود. معمولا مبردهای گازی که در کانتینر برای مشتری ارسال می‌شوند، همگی محتوی گاز فشارقوی هستند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود کانتینر مبرد، در نزدیکیِ منبع حرارت‌زا یا محیطی با تهویه‌ی بسته و گرمای زیاد قرار نگیرد.
  • دما: هر چقدر دمای محیط بالاتر باشد، ظرفیت سرمایش گاز سردخانه کم‌تر خواهد بود.
  • مشخصات انتقال حرارت: هر گاز سردخانه مشخصات خاصی برای انتقال و جابجایی حرارت دارد. وظیفه‌ی اصلی مبرد گازی این است که در سیستم تبریدی، با تغییر فاز گرما را از محیط گرفته و سرما را جایگزین آن نماید. ظرفیت سرمایشی سیستم شما به طور مستقیم از قابلیت‌های انتقال حرارت مبرد تاثیر می‌گیرد. از جمله مشخصات انتقال حرارت، می‌توان به رسانندگی گرمایی و گرمای ویژه‌ی گاز اشاره کرد (برای دریافتِ مشخصات شیمیایی و اختصاصی گاز R404، می‌توانید سری به سایر مقالات بازرگانی گرام در این زمینه بزنید).
  • نوع گاز: نوع مبرد گازی، یکی دیگر از عواملی‌ست که مستقیما بر عملکرد تبریدیِ گاز موثر است. در بخش بعدی بیش‌تر به این مبحث خواهیم پرداخت.
  • نرخ جریان مبرد: ظرفیت و بار سرمایشی گاز سردخانه، به طور مستقیم تحت تاثیر نرخ جریان آن مبرد، در سیستم سردخانه قرار دارد.
  • نوع کمپرسور: این‌که شما از کدام‌یک از انواع کمپرسور در سیستم خود استفاده می‌کنید، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در بار سرمایشی گاز سردخانه است. نوع کمپرسور باید کاملا با نوع مبرد هم‌خوانی داشته باشد. حتی اگر از بهترین مبرد گازی بازار استفاده کرده باشید، عدم استفاده از یک کمپرسور خوب باعث می‌شود که مبرد، بار سرمایشی مطلوبی نداشته باشد.

 

یک نکته‌ی طلایی!

کمپرسور سردخانه، تنها عامل تاثیرگذار بر بار سرمایشی گاز سردخانه نیست. در بسیاری از موارد، صاحبان سردخانه با طراحی نامناسب تجهیزات تبریدی، جلوی عملکرد مناسب مبرد گازی را می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در این زمینه، طراحی اواپراتور و کندانسور سیستم است. طراحی این دو قطعه به طور مستقیم بر جریان مبرد در سیستم و نوع عملکرد آن تاثیر می‌گذارد. بنابراین می‌تواند نقش مستقیمی در تعیین بار سرمایشی مبرد گازی داشته باشد.

از گاز R404 در چه پروژه‌هایی استفاده می‌شود؟
از گاز R404 در چه پروژه‌هایی استفاده می‌شود؟

R404 چه نوع گازی‌ست و ظرفیت سرمایشی آن چگونه است؟

گاز سردخانه فریون R404، یکی از HFCها یا هیدروفلوئوروکربن‌های ترکیبی‌‌ست که از گازهای R125، R134A و R143A تشکیل شده است. این گاز در حالت عادی می‌تواند جایگزین مناسبی برای گازهای R22 و R502 باشد. ظرفیت سرمایشی آن به گونه‌ای‌ست که می‌توان از آن، در پروژه‌هایی با دمای متوسط رو به پایین استفاده کرد. سم‌زایی این گاز بسیار پایین است و در طبقه‌بندی گازهای امن A1 جای می‌گیرد. این گاز موجب تخریب لایه‌ی اوزون نمی‌شود (بنابراین نرخ ODP آن برابر با صفر است).

از سویی، این گاز یکی از انواع گازهای موثر در گرمایش کره‌ی زمین است. نرخ گرمایش زمین یا GWP این گاز، حدودا ۳۹۲۰ است که می‌توان آن را رقم بالایی در نظر گرفت. ظرفیت سرمایشی R404، به مراتب از گازهایی مانند R502 بالاتر است. ویژگی‌های ترمودینامیکِ این مبرد،‌ تعیین‌کننده‌ی میزان ظرفیت سرمایشی این گاز هستند. مطابق با این ویژگی‌ها، R404 را می‌توان یکی از بهترین انواع گاز سردخانه، برای جایگزینیِ سیستم‌های قدیمی و فرسوده دانست. کمپرسوری که با فریون R404 کار می‌کند، می‌تواند دما را به زیر ۹ درجه سانتی‌گراد برساند. این دما در مقایسه با R502 بسیار مناسب‌تر است و از طرفی، فشار کم‌تری به کمپرسور وارد می‌کند، موجب عمر طولانی‌تر روغن سردخانه می‌شود. از این گذشته، عمر طولانی‌تر کمپرسور را نیز در پی خواهد داشت.

از کجا بدانم که R404 برای من مناسب است؟ برای این کار، باید طراحی سردخانه‌ی شما، مدل و نوع کمپرسور، نوع پروژه و میزان بازده دمایی مورد نیاز و… مورد ملاحظه قرار بگیرد. توصیه می‌شود به هیچ عنوان بدون راهنمایی و نظارت کارشناس متخصص، این گاز را در سردخانه‌ی خود به کار نگیرید. جهت اطمینان از مناسب بودنِ R404 برای استفاده در سردخانه‌ی خود، می‌توانید با کارشناسان بازرگانی گرام در تماس باشید.

کاربردهای گاز R404
کاربردهای گاز R404

از گاز سردخانه R404 در چه پروژه‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

ویژگی‌های سرمایشی گاز سردخانه R404 موجب شده است که بتوان آن را در طیف گوناگونی از سردخانه‌ها به کار برد. با توجه به مشخصات ترمودینامیک R404، این گاز برای پروژه‌های بازرگانی، تجاری و صنعتی می‌تواند مناسب باشد. به عنوان مثال می‌توان از یخچال‌های ویترینی، خودروهای مجهز به یخچال و فریزر، سیستم تهویه مطبوع خودروها، یخ‌ساز‌ها و بسیاری از پروژه‌های دیگر یاد کرد.

این گاز سردخانه می‌تواند یک انتخاب مناسب برای کابینت‌های یخچالی و فریزری فروشگاه‌ها باشد. گاهی اوقات از این گاز، در یخچال‌های موجود در استادیوم‌های یخی نیز استفاده می‌شود. R404 به هیچ وجه موجب نابودی لایه‌ی اوزون نمی‌شود؛ به همین دلیل یک انتخاب مناسب برای استفاده به جای مبردهایی‌ست که آسیب جبران ناپذیری به لایه‌ی اوزون وارد می‌کنند.

 

خرید گاز سردخانه R404 با مناسب‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت

گاز سردخانه R404 می‌تواند بسته به مشخصات تبریدی خود، بار سرمایشی مناسبی برای پروژه‌های تجاری و بازرگانی داشته باشد. منتهی یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های صاحبان سردخانه‌ها و فریزرهای صنعتی، دستیابی به این گاز سردخانه با قیمتی ارزنده و کیفیتی مرغوب است. بازرگانی گرام به عنوان نماینده‌ی انحصاری برندهای برتر تبریدی در جهان، دسترسی بیزینس‌های تبریدیِ ایران را به باکیفیت‌ترین مبردهای گازی بازار جهانی، ممکن ساخته است. با توجه به بار سرمایشی و ظرفیت تبریدی مناسبِ گاز R404، شما می‌توانید جهت بروزرسانی سیستم تبریدی خود، R404 را جایگزین مبردهای قدیمی خود کنید. منتهی دقت داشته باشید که روند جایگزینی و حتی شارژ مبرد گازی، یک امر بسیار حیاتی‌ست. می‌توانید جهت حصول اطمینان از تطابق R404 با سیستم تبریدی خود یا کسب اطلاعات بیش‌تر در رابطه با این گاز، با مشاوران تخصصی بازرگانی گرام تماس حاصل فرمایید.

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.