اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

کاربردهای گاز سردخانه R406 و تفاوت‌های آن با R134

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
ویژگی‌های سرمایشی گاز سردخانه R406 کولیب
در این مقاله به بررسی گاز سردخانه R406 می‌پردازیم، از کاربردهای آن صحبت خواهیم کرد و به بررسی تفاوت‌های گاز R406 و گاز R134 می پردازیم.
5/5

فهرست مطالب کاربردهای گاز سردخانه R406 و تفاوت‌های آن با R134

کاربردهای گاز سردخانه R406 و تفاوت‌های آن با R134

 

گاز سردخانه R406 (R406A) یکی از انواع مبردهای گازی‌ست که به طور گسترده در پروژه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برندهای مختلفی در سراسر جهان اقدام به ساخت و توزیع این مبرد گازی می‌کنند، اما در بازار جهانی محصولات تبریدی، محصولات برند کولیب را می‌توان از جمله بهترین مبردهای گازی برای سردخانه‌ها دانست. R406A در ردیف گازهای صنعتی قرار دارد و به کیفیت بالای سرمایش خود معروف است. این گاز، یکی از انواع مبردهای گازی بی‌رنگ است که در کانتینرهایی با ابعاد مختلف، در بازار به فروش می‌رسد.

امروز و در این مقاله، بازرگانی گرام به بررسی کاربردهای گاز سردخانه R406 (R406A) خواهد پرداخت. علاوه بر این، در ادامه‌ی مقاله به یکی از سوالات پرتکرار خریداران مبردهای گازی خواهیم پرداخت: این‌که R406A چه فرقی با گازهای سردخانه‌ای دیگر، هم‌چون R134 دارد. کنارمان بمانید.

مشخصات شیمیایی گاز R406A
مشخصات شیمیایی گاز R406A

مشخصات شیمیایی گاز سردخانه R406A را بهتر بشناسید!

بیایید ابتدا خلاصه‌ای از مشخصات شیمیایی و نکات منحصر به فردِ مربوط به گاز سردخانه R406 (R406A) را مرور کنیم.

  • R406A یک گاز سردخانه ترکیبی‌ست که توسط جرج اچ گابل، ساخته و ابداع شد. سه سازنده‌ی اصلی آن،‌ کلرودی‌فلوئورومتان، ایزوبوتان و کلرودی‌فلوئورواتان هستند. نسبت اجزای این گاز را نیز به ترتیب از چپ به راست، می‌توان برابر با نسبت روبرو دانست: ۴۱/۴/۵۵
  • به عبارت دیگر،‌ برای ساخت گاز سردخانه R406 مطابق با نسبتِ ذکرشده،‌ از R22، R142b و R600a بهره می‌برند. گاهی اوقات در ترکیب این گاز، می‌توان R143A محبوب را نیز مشاهده کرد.
  • معمولا از این گاز سردخانه به عنوان جایگزینی برای R12 استفاده می‌شود. این گاز با بسیاری از روغن‌های معدنی که در سیستم‌های R12 به کار می‌رفتند، تطابق دارد.
  • R406A در دسته مبردهای گازی HCFC جای می‌گیرد.
  • یکی از بزرگ‌ترین معایب این گاز را می‌توان به بالا بودن نرخ ODP آن مربوط دانست. ODP، اصطلاحا شاخص اثرگذاریِ یک مبرد گازی، در تحلیل و نابودیِ لایه‌ی اوزون است. این شاخص نشان می‌دهد تاثیرگذاریِ یک گاز در نابودی لایه اوزون، در چه حد است. به همین دلیل، این روزها جایگزین‌های دیگری که ODP برابر با صفر دارند، به جای R406 مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • فرمول شیمیایی این گاز سردخانه برابر با مقدار روبروست: CH3CH3/CH3CClF2/ CHClF2
  • نقطه‌ی جوش R406 برابر با ۳۲.۷- درجه سانتی‌گراد است (۲۶.۹- درجه فارن‌هایت).
  • با وجود این‌که شاخص ODP یا نرخ نابودی اوزون در گاز سردخانه R406 از R22 بسیار پایین‌تر است، اما شاخص گرمایش زمین آن (GWP) به طرز قابل توجهی‌ بالاست. این یعنی که این گاز می‌تواند به طرز قابل توجهی موجب گرمایش زمین گردد.

 

ویژگی‌های سرمایشی گاز سردخانه R406 کولیب
ویژگی‌های سرمایشی گاز سردخانه R406 کولیب

نگاهی به ویژگی‌های سرمایشی R406 و ظرفیت سرمایشی آن

همان‌طور که پیش از این به آن اشاره کردیم، این گاز سردخانه از طریق ترکیب‌های مختلفی به وجود می‌آید. یکی از معروف‌ترین ترکیباتِ این گاز، شامل R22، R125 و R143a می‌شود. از طرفی،‌ ظرفیت سرمایشی و برودتی R406، آن را برای طیف گسترده‌ای از سیستم‌های تبریدی مناسب ساخته است. یکی از سوالات رایج صاحبان صنایع برودتی این است که ظرفیت سرمایشی R406 در چه حد است و چه میزان سرمایی را در پروژه پیاده خواهد ساخت. لازم به ذکر است که ظرفیت سرمایشی R406 به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین عواملی که مستقیما می‌تواند روی عملکرد R406 در سیستم سردخانه‌ی شما تاثیر بگذارد، جنس و نوع تجهیزات سرمایشی‌ست. همان‌طور که بارها در مقالات آموزشی مختلفِ بازرگانی گرام تاکید شد، حتی اگر بهترین مبرد گازی سردخانه را نیز در اختیار داشته باشید، مادامی که از تجهیزات متناسب و هماهنگ استفاده نکنید، مبرد نمی‌تواند سرمایشِ مدنظر شما را آن‌طور که به آن نیاز دارید پیاده کند.

از این گذشته،‌ یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در عملکرد گاز سردخانه R406، نوع صنعت شما،‌ میزان بار برودتی مورد نیازتان و شرایطی‌‌ست که تبرید در آن صورت می‌پذیرد. بنابراین برای این‌که مطمئن شوید بازده R406 در سیستم شما چگونه خواهد بود، می‌توانید با متخصصان سیستم‌های تبریدی تماس بگیرید. این متخصصان اطلاعات موردنیاز را درباره‌ی سردخانه‌ی شما استخراج می‌کنند و در نهایت، برایتان تخمین می‌زنند که بازده دمایی عملکردِ R406، در سیستم چگونه خواهد بود.

  • معمولا نحوه‌ی عمل گاز سردخانه R406، به گازهای مخلوط ‌یافته‌ آن بستگی دارد. این گاز به دلیل طیف گسترده‌ی نقطه‌ی جوشی که ارائه می‌دهد، می‌تواند بازده بهتری در سیستم‌های سرمایشی با فشار کاری نسبتا بالا داشته باشد.

 

چه پروژه‌هایی می‌توانند از گاز سردخانه R406 استفاده کنند؟

از گاز سردخانه R406 به طور معمول در فریزرهای صنعتی و سیستم‌های تبریدی تجاری مانند سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سردخانه‌های صنعتی استفاده می‌شود. سیستم‌هایی که معمولا نیاز به تبرید متوسط یا سنگین (در دماهای پایین) دارند، می‌توانند از این گاز استفاده کنند. سردخانه‌های متحرک و فریزرها را می‌توان دو نمونه از سیستم‌های تبریدی که از R406 بهره می‌برند، در نظر گرفت.

تفاوت‌های گاز سردخانه R406 و گاز R134
تفاوت‌های گاز سردخانه R406 و گاز R134

تفاوت‌های گاز سردخانه R406 و گاز R134 در چیست؟

این دو گاز سردخانه در بازار بسیار با هم مقایسه می‌شوند. تعداد گسترده‌ای از خریداران مبردهای گازی پرسیده‌اند که R134 و R406 چه تفاوت‌هایی با هم دارند و بهتر است از کدام نوع، در سیستم تبریدی خود استفاده کنیم؟

  • اولین وجه تفاوت R406 و R134 این است که R406 یک گاز ترکیبی‌ست. حال آن‌که R134 یک گاز تک‌جزئی‌ست و از تترافلوئورواتان ساخته شده است.
  • از لحاظ عملکردی، R406 سرمایش بهتر و مطلوب‌تری را در مقایسه با R134 ارائه می‌دهد.
  • اثر محیطی:‌ همان‌طور که پیش از این به آن اشاره کردیم، اثر گلخانه‌ای R406 به مراتب بسیار بالاتر از R134 است. R406 نه تنها نرخ بسیار بالاتری در نابودی لایه‌ی اوزون دارد، بلکه شاخص گرمایش زمینِ آن نیز به طرز قابل توجهی بالاتر است. با این وجود، R134 بیش‌تر از R406 با طبیعت هماهنگ می‌شود.
  • یکی دیگر از وجه تفاوت‌های گاز سردخانه R406 و R134 این است که R406 در اکثر مواقع، در سیستم‌های سرمایشی تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخلاف R406، R134 بیش‌تر در سیستم تهویه مطبوع اتومبیل و تعدادی از پروژه‌های بازرگانی/تجاری پیاده می‌شود.
  • با وجود موارد ذکرشده، ظرفیت سرمایشی R406 به طرز چشمگیری از R134 بالاتر است و می‌تواند سرمایشی با بازده‌ی دمایی گسترده‌تر را در اختیارتان بگذارد.
  • گاز سردخانه R406 اغلب بازده بالاتری نسبت به R134 از خود نشان می‌دهد (کاملا به نوع پروژه، نحوه عمل آن، اقلیم و نوع تجهیزات وابسته خواهد بود).
  • نرخ نابودی لایه‌ی اوزون، به همراه شاخص گرمایش زمین در این گاز، از سایر گازها بالاتر است و از این رو، آسیب بیش‌تری نسبت به R134 به محیط زیست وارد می‌کند.

می‌توانید جهت اطلاع بیش‌تر یا خرید انواع گاز سردخانه،‌ با بازرگانی گرام در تماس باشید.

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *