اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

چرا کیفیت و کمیت روغن سردخانه در سیستم‌های تبریدی حیاتی‌ست؟

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
در این مقاله قصد داریم فاکتورهایی که در کیفیت و کمیت روغن سردخانه تاثیر می‌گذارند را مورد بررسی قرار دهیم؛ سپس اهمیت توجه به این فاکتورها را شرح دهیم.
5/5

فهرست مطالب چرا کیفیت و کمیت روغن سردخانه در سیستم‌های تبریدی حیاتی‌ست؟

پیشنهاد خرید
گاز R134 کولیب - ساخت سردخانه ، نمایندگی کمپرسور سردخانه دورین و گاز سردخانه کولیب
گاز R-134خرید کنید

چرا کیفیت و کمیت روغن سردخانه در سیستم‌های تبریدی حیاتی‌ست؟

 

ما در مقالات پیشین بازرگانی گرام به طور ویژه به تمامی خصایص روغن سردخانه و فاکتورهایی که در انتخاب یک روغن سردخانه‌ی باکیفیت موثرند، پرداختیم. روغن‌های سردخانه نه تنها برای روان‌کاری و کاهش اصطکاک در سیستم تبریدی نقش دارند، بلکه باعث می‌شوند تا از قطعات درونی سیستم در برابر خوردگی و دمای بالا محافظت شود. از طرفی این روغن‌ها کاری می‌کنند تا لوله‌ها و درزگیرهای لاستیکی سیستم عمر طولانی‌تری داشته باشند و در برخی از موارد، از ورود شوک الکتریکی به کمپرسور جلوگیری می‌کنند.

حال با وجود چنین کاربردهای گسترده‌ای که برای روغن سردخانه وجود دارد؛ طبیعی‌ست که باید هم به کیفیت و هم کمیت روغن‌هایی که برای استفاده در سیستم تبریدی سردخانه خریداری می‌کنیم، توجه نماییم. در این مقاله،‌ برند انحصاری بازرگانی گرام به شما نشان می‌دهد که کیفیت و کمیت روغن سردخانه، چه تاثیر باورنکردنی‌ای می‌تواند در سیستم سرمایش سردخانه‌ی شما داشته باشد. همراه ما باشید.

انتخاب روغن سردخانه باکیفیت بسیار حیاتی‌ست.
انتخاب روغن سردخانه باکیفیت بسیار حیاتی‌ست.

چرا انتخاب یک روغن سردخانه باکیفیت ضروری‌ست؟

روغن‌های سردخانه معمولا در سیستم دو نقش اصلی را بر عهده دارند:

  • موجب روان‌سازی سیستم می‌شوند. حضور روغن سردخانه درون سیستم تبریدی یک «باید» است؛ چرا که موجب جلوگیری از فرسایش و خوردگی قطعات سیستم سرمایشی می‌شود و از خرابی سیستم جلوگیری می‌کند.
  • در کنار روان‌سازی، روغن سردخانه نقش بسیار مهمی را در افزایش طول عمر دستگاه‌ شما دارد. به طور کلی سیستم‌های تبریدی سردخانه به طور دائم در حال فعالیت هستند. انرژی جنبشی بالا و نیاز به کاهش دما در سردخانه موجب می‌شود که سیستمِ تبریدی هوای گرم بیرون را دریافت کرده، پس از فشرده‌سازی مبرد، این دما را به بازه‌ی شخصی‌سازی‌شده برساند. طبیعی‌ست که این فرآیند موجب بالا رفتن دما می‌شود و روغن سردخانه با دریافت این گرما، از خرابی سیستم بر اثر حرارت درونی بسیار بالا، جلوگیری می‌کند.

روغن سردخانه‌ای که خریداری می‌کنید باید به طور مستقیم مطابق با کارآیی سیستم تبریدی، نوع کمپرسور و طراحی سیستم سرمایشی، بار برودتی، گنجایش و ظرفیت سیستم و بسیاری عوامل دیگر انتخاب شود. همان‌قدر که انتخاب یک روغن مناسب می‌تواند عملکرد و بازده دستگاه را بهبود بخشد؛‌ به همان میزان یک روغن نامناسب آثار سوء متعددی را در سیستم اعمال می‌کند.

هرچقدر روغن سردخانه‌ی باکیفیت،‌ بازده سردخانه را بالاتر می‌برد؛ روغن بی‌کیفیت نقش مستقیمی در خرابی سیستم دارد.
هرچقدر روغن سردخانه‌ی باکیفیت،‌ بازده سردخانه را بالاتر می‌برد؛ روغن بی‌کیفیت نقش مستقیمی در خرابی سیستم دارد.

روغن‌های سردخانه بی‌کیفیت، صدمات زیر را به دستگاه شما وارد می‌کنند!

بدیهی‌ست که در این میان،‌ استفاده از روغن سردخانه بی‌کیفیت احتمال خرابی دستگاه شما را بالا می‌برد. علاوه بر این، خسارت‌های بیش‌تری را هم ممکن است با کاهش بازده سیستم تبریدی، به سردخانه‌ی شما و محصولاتی که در آن نگهداری می‌کنید، وارد کند. ضمن آن‌که مشکلات دیگری هم گریبان‌گیر شما خواهد شد،‌ از جمله:

  • با توجه به این‌که روان‌کاری سیستم به درستی صورت نمی‌گیرد،‌ اصطکاک در میان قطعات درونی سیستم بالا می‌رود. از این رو، قطعات سریع‌تر فرسوده شده،‌ دچار خوردگی می‌شوند و احتمالِ نیاز دستگاه به تعمیر و حتی جایگزینی بالاتر می‌رود.
  • عایق مناسبی برای بست‌ها، لوله‌ها و درزها وجود نداشته، نشتی‌ها و خرابی‌های دستگاه بالاتر می‌رود.
  • دفع گرما و حرارت سیستم به درستی صورت نمی‌گیرد و آسیب‌های وحشتناکی به سیستم و بازده تجهیزات تبریدی خواهد زد.

 

 

از کجا بفهمم روغن سردخانه‌ای که خریده‌ام، کیفیت خوبی دارد؟

برای انتخاب یک روغن سردخانه درجه یک و باکیفیت، توجه به عوامل زیر ضروری‌ست:

  • روغن سردخانه باید انحلال‌پذیریِ خوبی در مبرد گازی داشته باشد.
  • در دماهای پایین به خوبی در سیستم جریان پیدا کند.
  • مقاومت بالایی در برابر دماهای بالا داشته باشد.
  • در برابر واکنش‌های شیمیایی و تفکیک بر اثر ترکیب شدن با فاکتورهای مختلف، مقاومت خوبی داشته باشد.
  • ماندگاری شیمیایی بالایی در برابر مواجهه با مبرد گازی داشته باشد.
چگونه از کیفیت روغن سردخانه‌ام مطمئن شوم؟
چگونه از کیفیت روغن سردخانه‌ام مطمئن شوم؟

کیفیتِ یک روغن سردخانه را می‌توان با عوامل زیر هم سنجید:

  • وجود حداقل آبِ ممکن در روغن سردخانه: حضور آب در روغن، دومین مشکلی‌ست که موجب خرابی و یا عدم کارکرد صحیح سیستم‌های تبریدی می‌شود (معمولا اولین عامل خرابی سیستم، مربوط به فرسودگی و واکنش‌های شیمیایی درون سیستم تبریدی‌ست). وجود آب و رطوبت بالا در سیستم موجبِ تشکیل اسید و خوردگیِ سیستم شده، به عنوان یک کاتالیست، هیدرولیز و اکسیداسیون را در سیستم بالا می‌برد. آب کاری می‌کند تا روان‌کاری روغن به حداقل برسد و ویسکوزیته‌ی آن کاهش یابد. از طرفی چون امتزاج‌پذیری مبرد گاز و روغن را بالا می‌برد، احتمال ایجاد کف در سیستم بالاتر می‌رود.
  • عدم وجود اسید در روغن: هرگونه اکسیداسیون،‌ هیدرولیز و تجزیه شیمیایی، احتمال تشکیل اسید را در سیستم بالا می‌برد. این کار با بالا بردن احتمال خوردگی در سیستم، موجب نشت‌ مبرد گازی از سیستم می‌شود. رقم خنثی‌سازی در روغن‌‌های سردخانه بسیار پایین بوده، معمولا برابر با < 0.1 mg KOH/g است.
  • روغن سردخانه باکیفیت، ظرفیت سرمایشی خوبی دارد: در بازار روغن‌های بی‌کیفیتی پیدا می‌شوند که یا حرارت را به هیچ عنوان جذب نمی‌کنند، یا از طرفی در دماهای بالا دچار شکست مولکولی می‌شوند و نیاز به تغییر روغن را بالا می‌برند.
  • فرمولاسیون روغن سردخانه باید توسط برند معتبر و خوش‌نامی صورت گرفته باشد.
نقش کمیت روغن سردخانه در سیستم سرمایشی
نقش کمیت روغن سردخانه در سیستم سرمایشی

کمیت روغن‌های سردخانه چه تاثیری در عملکرد سیستم دارد؟

تمامی کارشناسان سیستم‌های تبریدی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که کمیت روغن سردخانه، درست به اندازه کیفیت آن اهمیت دارد. طبیعی‌ست که وقتی میزان روغن در سیستم سرمایشی شما به مقدار کافی نباشد، روان‌کاری و حفاظت از سیستم در برابر حرارت به درستی انجام نمی‌شود. از این رو، روغن در برابر حرارت سوزان سیستم بخار شده و دچار شکست مولکولی می‌شود. از طرفی، وقتی مقداری روغن بیش‌تر از مقدار لازم باشد، بار وارد شده به سیستم را افزایش می‌دهد و این امر نقش مخربی در عملکرد پیستون‌ها دارد. روغن زیاد درست مانند سدی در برابر عملکرد صحیح تجهیزات متحرک سیستم عمل می‌کند و جلوی بازده‌ای که از سیستم انتظار می‌رود را می‌گیرد.

 

 

خرید روغن سردخانه با کیفیتی درجه یک از شرکت بازرگانی گرام

اهمیت کیفیت روغن سردخانه و تطبیق‌پذیری آن با سیستم سرمایشی شما، امری‌ بسیار حیاتی‌ست. شرکت بازرگانی گرام به عنوان نماینده‌ی انحصاری برندهای معتبر و برتر دنیا در زمینه‌ی تهیه و توزیع انواع تجهیزات سردخانه، بهترین روغن‌های سردخانه را در دسترس شما قرار داده است. به این ترتیب، شما می‌توانید هم از ماندگاری روغن‌ مطمئن شوید، هم بازده سیستم خود را چندین برابر کنید. از طرفی، با توجه به ضرورت انتخاب تخصصی روغن‌های سردخانه، بازرگانی گرام تیمی از کارشناسان متخصص را در دسترس شما قرار داده است تا بتوانید با سهولت بیش‌تر و اطمینان خاطر بالاتر، خرید خود را انجام دهید. جهت اطلاعات بیش‌تر می‌توانید با تیم پشتیبانی بازرگانی گرام در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *