اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

مقایسه مبردهای فریونی و گاز کولیب با آمونیاک

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
در این مقاله قصد داریم به مقایسه مبردهای فریونی و گاز کولیب با آمونیاک بپردازیم. آمونیاک گازی سمی است که از آن به عنوان مبرد نیز استفاده می شود.
5/5

فهرست مطالب مقایسه مبردهای فریونی و گاز کولیب با آمونیاک

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

پیشنهاد خرید
گاز R134 کولیب - ساخت سردخانه ، نمایندگی کمپرسور سردخانه دورین و گاز سردخانه کولیب
گاز R-134خرید کنید

مقایسه مبردهای فریونی و گاز کولیب با آمونیاک

 

دسته بندی سردخانه ها از لحاظ نوع مبرد

یکی دیگر از فاکتورهایی که بر اساس آن سردخانه ها را دسته بندی می نمایند، نوع مبرد مصرفی می باشد. بر این اساس سردخانه ها در دو دسته سردخانه های فریونی و سردخانه های آمونیاکی جای می گیرند. گاز کولیب، یکی از معروف ترین برندها در حوزه تاسیسات و سیستم های تهویه و تبرید می باشد. هر یک از این دسته بندی ها دارای معایب و مزایایی می باشند که در ادامه به معرفی این ویژگی ها خواهیم پرداخت.

سردخانه های فریونی و گاز کولیب

در سیستم های تبرید، با انجام تبادل حرارت بین مبرد و هوای محیط برودت تولید می گردد. یکی از مهمترین مبردهای مورد استفاده در عصر حاضر گازهای فریون هستند. شرکت بازرگانی گرام نماینده انحصاری واردات گاز کولیب به عنوان یکی از مرغوبترین مبردها به ایران می باشد.

مزایای استفاده از مبرد فریون و گاز کولیب

گازهای فریون عمدتا غیر سمی و غیر قابل اشتعال هستند و استفاده از آنها در سردخانه میزان ریسک و خطر را پایین می آورد. لذا سازمان های صادر کننده بخش نامه ایمنی در خصوص سردخانه هایی که با فریون کار می کنند، قوانین آسان تری را لحاظ نموده اند. همانطور که بیان شد علت این مساله عدم وجود خطرات مالی، جانی و مرگ و میر هنگام استفاده از گازهای فریون می باشد. عمدتا گاز فریون را برای سردخانه در اندازه های کوچک تا متوسط مورد استفاده قرار می دهند.

معایب استفاده از مبرد فریونی

علی رغم وجود محاسن بسیار در صورت استفاده از فریون ها و گاز کولیب، به کار بردن این نوع مبرد دارای معایبی هم می باشد. اولین عیب در این خصوص به ناسازگاری مبرد مذکور با محیط زیست مربوط می شود. تخریب لایه ازن و افزایش گازهای گلخانه ای که به گرم شدن کره زمین می انجامد، از جمله خطرات ایجاد شده توسط مبردهای فریونی هستند. مورد بعدی در خصوص معایب استفاده از گازهای فریون به عنوان مبرد، قیمت بالای آنها می باشد. در واقع قیمت بیشتر آنها نسبت به آمونیاک، تبدیل به امتیازی منفی برای این نوع از مبردها شده است.

مقایسه گاز کولیب و آمونیاک
مقایسه گاز کولیب و آمونیاک

یکی از مواردی که به عنوان مزیت مبردهای فریونی و گاز کولیب مطرح نمودیم، بدون بو بودن آنها می باشد. با این حال این مورد همیشه صادق نیست و در بعضی موارد می تواند به نقطه ای منفی برای آنها تبدیل شود. مصداق بارز این مساله نیز بحث نشتی ها می باشد. به عبارتی یکی از روش های کشف نشتی در سیستم ها، شناسایی آن توسط بو می باشد. به این علت که مبردها بدون بو هستند، نمی توان از روی بو متوجه نشتی در سیستم تبرید گردید و بایستی از سایر روش های کشف نشتی استفاده نمود. آخرین مورد در خصوص بررسی معایب گازهای فریون به محدود شدن و جایگزین شدن بخشی از آنها مربوط می شود. سخت گیرانه تر شدن استانداردهای زیست محیطی سبب می شود تا بعضی از مبردها محدود شده و تعدادی دیگر جایگزین آنها شوند.

سردخانه های آمونیاکی

دسته دیگر سردخانه ها به سردخانه های آمونیاکی معروف هستند و از آمونیاک به عنوان ماده مبرد در سیستم تبرید استفاده می نمایند.

مزایای استفاده از آمونیاک به عنوان مبرد

مهمترین مزیت استفاده از آمونیاک، اثر تبرید بالای آن می باشد‌. به گونه ای که این ماده بالاترین اثر تبرید را بین تمامی مبردها دارا می باشد. مزیت دیگر آمونیاک رابطه خوب آن با محیط زیست است و این ماده دوست دار محیط زیست می باشد. از جمله مزایای آمونیاک قیمت مناسب آن در قیاس با مبردهای فریونی است. در واقع این ماده اختلاف قیمت فاحشی با مبردهای فریونی دارد و استفاده از آن از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد. نکته مثبت دیگر در خصوص استفاده از آمونیاک بوی شدیدی است که این ماده دارد. این بوی شدید سبب سهولت در نشت یابی می گردد.

نمایندگی فروش گاز کولیب
نمایندگی فروش گاز کولیب

 

همانطور که گفتیم مبردهای فریونی نظیر گاز کولیب بدون بو می باشند. امتیاز دیگر آمونیاک نسبت به مبردهای فریونی به میزان انتقال حرارت در آنها مربوط می شود. آمونیاک میزان انتقال حرارت بالاتری نسبت به سایر مبردها داشته و در نتیجه اواپراتور و کندانسور کوچکتری مورد نیاز خواهد بود. این ویژگی سبب کاهش هزینه ها در طراحی و ساخت سردخانه می گردد. همچنین در صورت استفاده از آمونیاک به عنوان مبرد، لوله ها قطر کمتری خواهند داشت. عدم اختلاط آمونیاک با روغن نیز ویژگی مثبت مهم دیگری در خصوص این مبرد می باشد. در واقع اختلاط روغن و مبردهای فریونی مشکلی بود که سبب آسیب های فراوانی را به سیستم تبرید خصوصا بخش کمپرسور وارد می ساخت. در صورت استفاده از آمونیاک به عنوان مبرد با این مشکل مواجه نخواهیم بود.

معایب استفاده از آمونیاک به عنوان مبرد

علی رغم مزایای گسترده استفاده از آمونیاک به عنوان مبرد، استفاده از این ماده دارای معایبی نیز می باشد. اولین مشکلی که در این خصوص وجود دارد، سمی بودن آمونیاک است. همچنین آمونیاک در شرایط خاص قابلیت اشتعال دارد که این ویژگی نیز امتیازی منفی را برای آمونیاک نسبت به گاز کولیب به دنبال خواهد داشت.

سمی بودن و امکان اشتعال سبب شده است که قوانین سختگیرانه ای در حوزه ایمنی برای مبرد آمونیاک در نظر گرفته شود. همچنین در صورت استفاده از آمونیاک و با توجه به سمی بودن آن بایستی بازدیدها و بازرسی ها از سیستم تبرید به طور مداوم صورت پذیرد. آمونیاک شدیدا نسبت به آب و رطوبت حساس بوده و سبب ایجاد خوردگی شدید در قطعاتی که از جنس مس و برنج ساخته شده اند، می گردد. یکی از مهمترین عیوبی که در خصوص استفاده از آمونیاک به عنوان مبرد مطرح است، پایین بودن فشار آن درون خط نسبت به فشار جو می باشد. در خطوط کم فشار در صورت سوراخ شدن خط، امکان نفوذ رطوبت به آن و تشدید خوردگی وجود دارد. ضمنا آمونیاک برای سردخانه های کوچک مناسب نبوده و بازدهی لازم برای آنها را به همراه ندارد.

شرکت بازرگانی گرام، نماینده انحصاری گاز کولیب

جهت انتخاب مبرد مناسب برای سردخانه ثابت و متحرک بایستی تمامی جوانب سنجیده شود. در این زمینه باید از متخصصینی کمک گرفت که نسبت به تمامی زوایای طراحی سیستم تبرید، آگاهی کامل دارند. شرکت بازرگانی گرام به عنوان نماینده انحصاری گاز کولیب، با در اختیار داشتن کارشناسان توانمند، می تواند در این زمینه یاریگر صنایع دیگر باشد. این شرکت علاوه بر طراحی و ساخت سیستم هایی نظیر سردخانه، بسیاری از اقلام و تجهیزات مورد نیاز صنعت تبرید را وارد می نماید. از جمله این اقلام می توان به درب های سردخانه، کمپرسور و گازهای فریون اشاره نمود. این فعالیت ها سبب شده اند که شرکت بازرگانی گرام در صنعت تبرید از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *