اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

آشنایی با انواع سردخانه صنعتی از نظر نوع کاربرد

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
سردخانه صنعتی
در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع سردخانه صنعتی بپردازیم. این دسته بندی از لحاظ نوع کاربرد سردخانه صورت گرفته است.
5/5

فهرست مطالب آشنایی با انواع سردخانه صنعتی از نظر نوع کاربرد

آشنایی با انواع سردخانه صنعتی از نظر نوع کاربرد

اگر قصد خرید سردخانه صنعتی را دارید یا می خواهید ساخت آن را به شرکتی معتبر بسپارید، لازم است انواع این تجهیز پرکاربرد را بشناسید. عموما سردخانه ها از جهت نوع کاربردشان دسته بندی می گردند. لذا در این مقاله به بررسی انواع سردخانه با توجه به نوع کاربردی که دارند، خواهیم پرداخت.

آشنایی با انواع کاربرد سردخانه

سردخانه ها در صنایع مختلف و با اهداف متفاوتی به کار گرفته می شوند. جهت آشنایی با کاربردهای گسترده این تجهیز قصد داریم به معرفی بخشی از کاربردهای سردخانه در صنایع مختلف بپردازیم.

سردخانه صنعتی در صنایع شیمیایی: به منظور پیشگیری از فرآیندهایی نظیر تبخیر و تصعید مواد شیمیایی و مراقبت از مواد اولیه فرار، از سردخانه در صنایع شیمیایی استفاده می شود.

صنعت گل و گیاه: در این صنعت به منظور حفظ طراوت و افزایش طول عمر گل های بریده شده، از سردخانه گل و گیاه استفاده می شود.

صنعت دارو: در این صنعت سردخانه دارو برای دو منظور مهم، کاربرد گسترده دارد. اولین مورد مربوط به نگهداری مواد اولیه صنعت داروسازی می باشد. مورد دوم نیز مرتبط با نگهداری داروهای بیماری های خاص است. این داروها باید در دمایی خاص نگهداری شوند تا کیفیت خود را حفظ نمایند.

صنعت کشاورزی و باغداری: به منظور حفظ سلامتی محصولات کشاورزی و باغی در این صنعت از سردخانه میوه استفاده می شود.

صنایع لبنی: در صنعت لبنیات نیز جهت حفظ سلامتی محصولات لبنی تولید شده نظیر شیر و ماست و غیره، از سردخانه لبنیات استفاده می کنند.

کاربردهای سردخانه بیمارستانی: در بیمارستان ها نیز استفاده از سردخانه کاربردهای گسترده ای دارد. در این مکان جهت نگهداری اجساد و زباله های عفونی پیش از خروج از بیمارستان، سردخانه بیمارستان مورد استفاده قرار می گیرد.

سردخانه صنعتی کوتاه مدت یا گمرکی

هنگامی که قرار است محصولی پیش از عرضه به بازار به صورت موقت نگهداری شود، از سردخانه کوتاه مدت یا گمرکی استفاده می شود. نکته لازم در خصوص این نوع از سردخانه، دمای نگهداری محصولات می باشد. عموما دمای محصولات در سردخانه صنعتی کوتاه مدت، بیش از نقطه انجمادشان می باشد. 

این نوع از سردخانه عموما برای اقلامی مورد استفاده قرار می گیرد که تحت تملک دولت هستند. دولت نیز به منظور شکستن قیمت ها آنها را به مرور در بازار عرضه می نماید. نوع کوچک این مدل از سردخانه ها به دستگاه های یخساز معروف هستند و به منظور تولید یخ مورد استفاده قرار می گیرند.

سردخانه صنعتی عمومی

یکی از انواع رایج و پرکاربرد این تجهیز، سردخانه عمومی می باشد. صاحبان این نوع از سردخانه صنعتی می توانند از آن سود خوبی را کسب نمایند. وقتی قرار است محصولی برای طولانی مدت نگهداری شود، استفاده از این نوع سردخانه پیشنهاد می گردد. 

به عنوان مثال وقتی کشاورزان محصولات خود را پیش از فصل برداشت می چینند و می فروشند، بازار با حجم زیادی از محصولات رو به رو می شود. این محصولات عمدتا سریع فاسد می شوند. راهکاری که در این خصوص وجود دارد، استفاده از سردخانه های عمومی می باشد. در واقع نگهداری از چنین حجمی توسط این نوع از سردخانه ممکن می شود. معیار قیمت گذاری در سردخانه های عمومی، وزن محصول بر اساس کیلوگرم می باشد.

سردخانه صنعتی میوه
سردخانه صنعتی میوه

سردخانه صنعتی ذخیره ای

نوع دیگری از سردخانه صنعتی وجود دارد که جهت ذخیره محصولات ساخته می شوند. از این رو به چنین سردخانه هایی، سردخانه ذخیره ای می گویند. محل ساخت این سردخانه ها در نزدیکی محل تولید یا مصرف محصولات می باشد. مدت زمان نگهداری محصولات در چنین سردخانه هایی طبق استاندارد تعریف شده می باشد. به همین خاطر در یک سری جداول، حداکثر زمان مجاز نگهداری اعلام شده است. معمولا ورود و خروج محصولات به سردخانه های ذخیره ای در طول سال کم می باشد.

سردخانه های تولیدی

تولید کنندگان محصولات کشاورزی و دامی، پیش از رساندن محصولات خود به دست مشتریان بایستی آنها را در سردخانه صنعتی نگهداری نمایند. این کار به منظور حفظ طراوت محصولات و پیشگیری از فاسد شدن آنها صورت می پذیرد. معمولا مدت زمان نگهداری محصولات در سردخانه های تولیدی بین دو تا نه ماه می باشد. پس از این مدت نیز محصول به بازار مصرف عرضه می گردد.

سردخانه های توزیعی

محصولاتی که در سردخانه های توزیعی نگهداری می شوند دارای تنوع زیادی هستند. این نوع از سردخانه ها در نزدیک محل مصرف محصولات قرار داشته و تغذیه عمده فروشی ها از چنین سردخانه هایی صورت می پذیرد.

سردخانه صنعتی ترانزیتی

همانطور که از نام سردخانه صنعتی ترانزیتی نیز پیداست، این سردخانه در حوزه واردات و صادرات اقلام مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. مواد غذایی به سرعت فاسد می گردند و نمی توان آنها را برای مدتی طولانی در گمرک نگهداری نمود. لذا جهت حل این مشکل از سردخانه های ترانزیتی کمک می گیرند. در واقع کوتاهی نمودن در نگهداری مواد غذایی سبب بروز خسارت های سنگین مالی به صاحب کالا می گردد. احداث این سردخانه ها در گمرکات سبب می شود تا در صورت بروز هرگونه مشکل برای حمل و نقل کالا، از فاسد شدن آن پیشگیری شود.

استفاده از سردخانه صنعتی ترانزیتی
استفاده از سردخانه صنعتی ترانزیتی

سردخانه های اختصاصی

نوع دیگر سردخانه ها از لحاظ کاربرد، سردخانه صنعتی اختصاصی می باشد. مراکز تجاری، مغازه ها، بیمارستان ها، سوپرمارکت ها و هتل ها از مشتریان این نوع سردخانه ها می باشند. چنین سردخانه هایی محل نگهداری مواد غذایی یا دارو پیش از رساندن آنها به دست مشتری می باشند. سردخانه های اختصاصی عموما ظرفیت پایینی داشته و مقررات ویژه ای از نظر استانداردهای تاسیساتی برای آنها تدوین نشده است. با این حال رعایت اصول ایمنی و نکات بهداشتی جهت نگهداری مواد غذایی و دارویی در آنها رعایت گردد.

شرکت بازرگانی گرام

ساخت انواع سردخانه صنعتی و تونل انجماد از جمله تخصص های شرکت بازرگانی گرام می باشد. این شرکت فعال در حوزه تاسیسات و مشاوره و ساخت سردخانه، از کارشناسان خبره ای بهره مند است که می توانند پاسخگوی نیازهای مشتریان باشند. از صفر تا صد تجهیزات مربوط به ساخت انواع سردخانه را می توانید از بازرگانی گرام تهیه نمایید. تامین تجهیزات، طراحی سردخانه، ارائه مشاوره حرفه ای و ساخت سردخانه از جمله خدماتی است که این شرکت به کارفرمایان محترم ارائه می دهد.

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *