اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

نحوه کنترل گاز سردخانه در سیستم های تبرید تراکمی

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
نمایندگی فروش گاز کولیب
در این مقاله قصد داریم به نحوه کنترل گاز سردخانه در سیستم های تبرید تراکمی بپردازیم. های پرشرها و شیر مغناطیسی بخشی از این ابزارهای کنترلی هستند.
5/5

فهرست مطالب نحوه کنترل گاز سردخانه در سیستم های تبرید تراکمی

نحوه کنترل گاز سردخانه در سیستم های تبرید تراکمی

امروزه سیستم های تبرید تراکمی نقش مهمی را در صنعت تبرید و تاسیسات ایفا می نمایند. یکی از مهمترین روش هایی که جهت تامین برودت ساختمان ها با متراژ بالا به کار گرفته می شود، استفاده از سیستم تبرید تراکمی است. این سیستم بر اساس سیکل تبرید کار می کند و مانند سایر تجهیزاتی که در این چرخه کار می نمایند، دارای چهار جزء اصلی می باشد.

کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور. با چرخش گاز سردخانه در این سیکل و تبادل حرارت آن با هوای محیط پیرامونی، برودت مورد نیاز ساختمان تامین می گردد. در صورتی که فشار، دما و دبی مبرد از حد استاندارد خارج گردد، سیستم تبرید تراکمی دچار اختلال خواهد شد. لذا در این نوشتار قصد داریم در خصوص نحوه کنترل مبرد در این سیستم ها صحبت نماییم.

پیشنهاد خرید
گاز R507 کولیب - ساخت سردخانه ، نمایندگی کمپرسور سردخانه دورین و گاز سردخانه کولیب
گاز 507خرید کنید

فشار گاز سردخانه چگونه کنترل می گردد؟

کلیه تجهیزاتی که بر اساس سیکل تبرید کار می نمایند، جهت کنترل فشار گاز سردخانه، پرشر سوئیچ ها را مورد استفاده قرار می دهند. این پرشر سوئیچ ها اجازه نمی دهند تا فشار مبرد از حدود تعریف شده برای آنها خارج گردند.

پیشنهاد خرید
گاز R407 کولیب - ساخت سردخانه ، نمایندگی کمپرسور سردخانه دورین و گاز سردخانه کولیب
گاز R-407خرید کنید

کنترل کننده فشار مکش گاز سردخانه

سوئیچ فشار پایین یا low pressure switch وظیفه کنترل حداقل فشار را بر عهده دارد. با افت فشار به میزان کمتر از حد تعریف شده این سوئیچ، کمپرسور از مدار خارج خواهد گردید. علت افت فشار گاز سردخانه در سیستم های تبرید تراکمی چیست؟ اگر در این سیستم ها ترموستات تدریجی کنترل کننده جریان هوا عمل نکند، هوایی که به کویل های DX وارد می شود، سردتر خواهد بود. با کاهش دمای هوا، میزان مبرد ورودی به اواپراتور نیز کاهش خواهد یافت. 

در نتیجه فشار مکش نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کم خواهد گردید. لذا احتمال یخ زدگی کویل DX بالا می رود. از طرف دیگر اگر کمپرسور از نوع بسته یا نیمه بسته باشد، در این صورت گرمای موتور نیز توسط گاز جذب خواهد گردید.

کنترل گاز سردخانه در سیستم تبرید
کنترل گاز سردخانه در سیستم تبرید

لذا کاهش بیش از اندازه فشار مکش سبب می شود گاز سردخانه نتواند گرمای موتور را جذب کند. لذا با افزایش دمای موتور، سیم پیچی آن دچار آسیب خواهد گردید. مشکل دیگری که کم شدن فشار مبرد ایجاد می نماید به تبخیر روغن و خروج آن از کمپرسور مربوط می گردد. این مشکل سبب عدم روغنکاری مناسب کمپرسور شده و زمینه ساز مشکلات بعدی این تجهیز می گردد. 

لذا با توجه به مشکلات ناشی از کاهش فشار مبرد و جلوگیری از آنها، در مدار فرمان این سیستم ها سوییچ low pressure قرار می دهند. در صورت افت فشار به پایینتر از میزان تنظیم شده روی این سوییچ، فرمان قطع صادر شده و کمپرسور از مدار خارج می گردد. زمانی که فشار به میزان استاندارد تنظیمی رسید نیز مدار به صورت خودکار وصل خواهد شد و کمپرسور در سرویس قرار خواهد گرفت.

پیشنهاد خرید
گاز R410 کولیب - ساخت سردخانه ، نمایندگی کمپرسور سردخانه دورین و گاز سردخانه کولیب
گاز R-410خرید کنید

کنترل کننده فشار رانش گاز سردخانه

های پرشر سوئیچ وظیفه کنترل فشار بیشینه گاز سردخانه را بر عهده دارد. به این صورت که اگر فشار سیستم از حد تعریف شده بالاتر رفت، این سوئیچ، فرمان قطع کمپرسور را صادر می نماید. شاید برای شما این سوال پیش آید که اگر فشار مبرد از حد خاصی بیشتر گردد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در پاسخ باید گفت این افزایش فشار سبب آسیب به قسمت هایی نظیر شاتون و رینگ و پیستون می گردد. این آسیب حتی ممکن است سبب شکستن این قطعات گردد. 

لذا سنسور های پرشر سوییچ با اعلان خطر سبب از مدار خارج شدن کمپرسور می گردد. کلید برقی این سنسور در مدار الکتریکی سیستم تبرید تراکمی قرار دارد. نکته مهم دیگر در خصوص های پرشر سوییچ، مربوط به دکمه Reset دستی می باشد. این دکمه به منظور در سرویس قرار دادن مجدد کمپرسور پس از رفع عیب از سیستم، استفاده می شود.

سیستم تبرید تراکمی و گاز سردخانه
سیستم تبرید تراکمی و گاز سردخانه
پیشنهاد خرید
گاز کولیب R406 - ساخت سردخانه ، نمایندگی کمپرسور سردخانه دورین و گاز سردخانه کولیب
گاز R-406خرید کنید

کنترل گاز سردخانه توسط شیر مغناطیسی

یکی از تجهیزات کنترلی سیستم های تبرید تراکمی نظیر سردخانه ها، استفاده از شیر مغناطیسی می باشد که در مدار Liquid نصب می گردد. محل نصب دقیق این قطعه، قبل از شیر انبساط می باشد و وظیفه آن باز نمودن و بستن مسیر گاز سردخانه است. این شیر کنترلی زمان باز می شود که نیاز به تامین سرمایش داشته باشیم. پس از باز شدن مسیر مایع، کمپرسور نیز روشن می گردد و سیستم تولید برودت شروع به فعالیت می نماید. این شیر مغناطیسی فرمان خود را از ترموستات می گیرد.

در صورتی که دما به میزان تنظیم شده روی ترموستات یا پایینتر از آن می رسد، شیر مغناطیسی مسیر عبور مبرد مایع را می بندد. در این صورت فشار مکش افت نموده و در نتیجه از سمت سوییچ low pressure فرمان از سرویس خارج شدن کمپرسور صادر می گردد. با از سرویس خارج شدن کمپرسور نیز سیستم تبرید تراکمی از حرکت باز ایستاده و خاموش می شود.

ایر فلو سوییچ

یکی از مواردی که در سیستم های تبرید بایستی کنترل گردد، جریان هوای روی کویل اواپراتور می باشد. در واقع وظیفه این کنترل کننده، احساس نمودن جریان هوای عبوری از کویل می باشد. علت این مساله نیز جلوگیری از یخ زدن کویل های اواپراتور و آسیب رسیدن به آن می باشد. 

در صورتی که در عملکرد قسمت هایی نظیر فن گریز از مرکز، تسمه و الکتروموتور اختلال ایجاد گردد، این تجهیز کنترلی جریان هوا را حس نخواهد نمود. در صورتی که این سوییچ جریان هوا را احساس ننماید، فرمان قطع را صادر کرده و سیستم خاموش خواهد گردید.

شرکت بازرگانی گرام

انتخاب مبرد مناسب، نقش مهمی در سلامت سیستم های تبرید ایفا می نماید و باید آن را از مراکز معتبر خریداری نمود. یکی از این مراکز قابل اعتماد، شرکت بازرگانی گرام است که وارد کننده گاز کولیب می باشد. در واقع این شرکت، نماینده انحصاری کولیب STARGET چین بوده و مشتریان گرامی می توانند سفارشات خود را از طریق سایت شرکت، ثبت نمایند.

کارشناسان این شرکت بازرگانی نیز در خدمت مشتریان هستند تا پاسخگوی سوالاتشان باشند. اگر قصد راه اندازی یک سردخانه صنعتی را دارید، حتما با شرکت بازرگانی گرام در ارتباط باشید. این شرکت توانمند از نخستین گام طراحی و ساخت سردخانه تا بهره برداری نهایی از آن همراه شما خواهد بود. این شرکت خود را متعهد به تامین تمامی قطعات سردخانه با کیفیت مطلوب می داند.

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *