اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

مونوبلاک در سیستم سرمایشی سردخانه چیست و چه کاربردی دارد؟

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
مونوبلاک برای سیستم سرمایشی سردخانه
در این مقاله راجع به یکی از پربحث ترین انواع سیستم سرمایشی سردخانه بحث خواهیم کرد. این سیستم، مونوبلاک نام دارد و برای برودت سردخانه ها به کار می رود.
5/5

فهرست مطالب مونوبلاک در سیستم سرمایشی سردخانه چیست و چه کاربردی دارد؟

مونوبلاک در سیستم سرمایشی سردخانه چیست و چه کاربردی دارد؟

 

صنعت تبریدی پیشرفت قابل توجهی داشته است و در چند سال اخیر، می توان مونوبلاک ها را در سیستم سرمایشی سردخانه های بسیاری مشاهده کرد. این سیستم های کاربردی، عملکرد فوق العاده و منعطفی در پروژه های تبریدی مختلف نشان می دهند.

با این حال،  در قدم اول بیایید ببینیم مونوبلاک چیست و چه کاربردی در سیستم های برودتی دارد. مونوبلاک یکی از انواع تجهیزات سردخانه است که تمامی قطعات مورد نیاز برای فرآیند سرمایش را با یک دیگر ترکیب می کند. این دستگاه به دلیلِ کاربرد فشرده و ابعاد کامپکت آن، فضای کمی اشغال می کند،  سرمایش خوبی هم ارائه می دهد و به همین سبب، در میان صاحبان صنایع تبریدی بسیار محبوب است.

در این مقاله، قصد داریم به تعریف مونوبلاک در سردخانه ها بپردازیم و ببینیم آیا خرید مونوبلاک برای سردخانه می تواند یک انتخاب درست باشد؟ تا پایان مقاله همراه بازرگانی گرام بمانید.

 

خرید مونوبلاک
خرید مونوبلاک

 

آشنایی با مونوبلاک ها و اهمیت آن ها در سیستم سرمایشی سردخانه

همان طورکه گفته  شد، مونوبلاک ها یکی از اجزای سیستم سرمایشی سردخانه هستند. با وجود آن  که کاربرد مونوبلاک ها را نمی توان صرفا به سردخانه محدود کرد، به دلیل انعطاف بالایی که این سیستم از خود نشان می دهد، می توان آن را در بسیاری از سردخانه ها مشاهده کرد. همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، مونوبلاک به نوعی سیستم تبریدی گفته می شود که تمامی لوازمِ مورد نیاز برای سرمایش را در یک یونیت یکپارچه، جای داده است. این شامل کمپرسور سردخانه، کندانسور و اواپراتور می شود.

از نظر ابعاد و سایز، مونوبلاک ها طیف گسترده ای از محصولات را به مشتریان ارائه می دهند. از مونوبلاک های کوچک گرفته تا مونوبلاک های سایزِ متوسط که به وفور می توان آن ها را در پروژه های سردخانه های تجاری پیدا کرد. مونوبلاک های کوچک را نیز برای سردخانه های پرتابل، سردخانه های مخصوص فروشگاه های زنجیره ای، رستوران ها و کافه ها استفاده می کنند. شایان توجه است که بسته به سایز سردخانه، ممکن است برای پروژه های مذکور از مونوبلاک های متوسط هم استفاده شود.

جالب است بدانید: مونوبلاک دستِ طراحان سردخانه را برای طراحی سیستم سرمایشی سردخانه باز می گذارد و نصب آن در مقایسه با سایر انواع سیستم های سرمایشی (مانند سیستم های اسپلیت)، ساده تر است. در چند سال اخیر تکنولوژی های جدیدی پیرامون طراحی سردخانه با مونوبلاک ها شکل گرفته است که باعث می شود بتوان این سیستم را بدون توجه به نوع اقلیم، برای هر سردخانه ای به کار برد. 

یکی از جدیدترین تکنولوژی ها، مونوبلاک های مجهز به پمپ حرارتیِ آب به هواست که با گاز سردخانه R32 کار می کنند و بازده فوق العاده ای از خود نشان داده اند.

مونوبلاک چیست و چطور کار می کند؟
مونوبلاک چیست و چطور کار می کند؟

مونوبلاک چطور کار می کند؟

درست مانند اکثر انواع سیستم های تبریدی، مونوبلاک ها از طریق گرداندن گاز سردخانه در شبکه ی بسته ای از لوله ها کار می کنند. کمپرسور گاز سردخانه را فشرده می سازد، سپس دما و فشارِ گاز افزایش پیدا می کند. این گازِ پرفشار و داغ در سیستم جریان پیدا می کند و به کندانسور می رسد. آن جا گاز خنک می شود و به مایع تبدیل می گردد.

در گام بعدی، این مبرد مایع از شیر انبساط می گذرد. در این بخش، مبرد منبسط و خنک می گردد. حال وقت آن است که مبرد وارد اواپراتور شود، حرارت را از محیط اطراف جذب کند، دوباره به حالت گاز تبدیل شود و فضای اطراف را خنک کند. این فرآیند آن قدر تکرار می شود تا دمای محیط، به بازه ی مدنظر شما برسد.

گردش گاز سردخانه در این شبکه  ی بسته باعث می شود تا سیستم سرمایشی سردخانه قادر به حفظ دما تا مدت زمانِ تعیین شده توسط سنسورها باشد. مونوبلاک یک سیستم ارزشمند برای سردخانه هایی ست که به دلیل محدودیت جا و مکان، نمی توان از دستگاه های بزرگ در آن ها استفاده کرد.

 

مونوبلاک چه مزایا و معایبی برای سیستم سرمایشی سردخانه دارد؟

اگر در سیستم سرمایشی سردخانه ی خود از مونوبلاک  استفاده کنید، هم امتیازات متعددی را شامل حال شما می کند، هم ممکن است معایب خاصی به همراه داشته باشد.

بزرگ ترین مزیت استفاده از مونوبلاک در سیستم سرمایشی سردخانه، محدود بودن ابعاد آن و ساختار فشرده ی آن است. این کار، هم نصب سیستم را راحت می کند، هم برای طراحی سردخانه دستِ طراح را باز می گذارد تا بهتر بتواند قطعات سردخانه را در کنار هم بچیند. با توجه به این که تمامی قطعات در یک یونیت جای گرفته اند، دیگر نیازی به لوله کشی یا هرگونه بست و اتصال جدید نیست. به این شکل، هم در پول و هم در زمان شما صرفه جویی خواهد شد.

از طرفی، یکی از بزرگ ترین عیب های مونوبلاک ها را می توان این دانست که سیستم سرمایشی سردخانه را به یک بازه ی تبریدیِ خاص، محدود می کنند. به عبارت ساده تر، مونوبلاک نمی تواند بازدهیِ مشابهی با سیستم های تبریدی بزرگ تر داشته باشد. به قطع یک سیستم تبریدی بزرگ تر و پیچیده تر، بار برودتی و بازده بالاتری هم خواهد داشت.

این می تواند موجب شود مونوبلاک «در درازمدت»، انرژی بیش تری در مقایسه با سیستم های بزرگ تر مصرف نماید. یکی از دیگر مشکلاتِ سیستم های یکپارچه این است که اگر یکی از قطعات به مشکل بخورد، باقی قطعاتِ یونیت هم از کار خواهند افتاد. چنین چیزی می تواند عملکرد سردخانه ی شما را با تداخل روبرو کند. چیزی که معمولا برای سیستم سرمایشی سردخانه های کلان صدق نمی کند.

 

مونوبلاک برای سیستم سرمایشی سردخانه
مونوبلاک برای سیستم سرمایشی سردخانه

بالاخره مونوبلاک بخرم یا نه؟

وقتی برای سیستم سرمایشی سردخانه، مونوبلاک را انتخاب می کنید، عوامل زیادی باید مورد توجه قرار گیرند. این عوامل شامل موارد زیر می شوند:

  • سایز سردخانه یا مکانی که باید سرد گردد،
  • بار برودتی مدنظر شما،
  • نوع محصولاتی که قرار است در سردخانه انبار شوند،
  • بازده انرژی سیستم،
  • نیازمندی های مربوط به سرویس و نگهداری از سیستم در درازمدت.

نصب مونوبلاک ها در سیستم سرمایشی سردخانه هم قواعد و چارچوب های مخصوصی دارد. لازم است بدانید که مونوبلاک ها می بایست قطعا تحت نظر کارشناس حرفه ای و باتجربه نصب گردند. کارشناسان باید حتما از تهویه ی مناسب هوا و کیفیت جریان هوا در سردخانه اطمینان حاصل کنند. مونوبلاک باید جایی نصب شود که بتوان به سادگی به آن دسترسی پیدا کرد و آن را تمیز کرد.

به طور کلی،  مونوبلاک یک انتخاب اقتصادی و مناسب برای سردخانه های کوچک تا متوسط است. معمولا هم این سیستم به سردخانه های تجاری و فروشگاهی پیشنهاد می شود. با این حال، منطقی ست که پیش از خرید تجهیزات سردخانه مانند مونوبلاک، حتما با کارشناسان تبریدی مشورت کنید. می توانید جهت اطلاعات بیش تر، با کارشناسان بازرگانی گرام ارتباط بگیرید.

 

آیا مونوبلاک ها را می توان در سردخانه ها هم استفاده کرد؟

بله. مونوبلاک ها یکی از رایج ترین قطعات مورد استفاده در سیستم سرمایشی سردخانه ها هستند. سردخانه های کوچک و فریزرهای صنعتی متوسط را می توان از جمله پروژه هایی دانست که به طور گسترده از مونوبلاک ها استفاده می کنند. از مونوبلاک ها می توان در سردخانه های غذا، مواد تخمیری و مواد دارویی استفاده کرد.

قیمت مقرون به صرفه ی این قطعات معمولا هزینه ی کلی خرید تجهیزات سردخانه را بسیار پایین می برد. با این حال نیاز است حتما آنالیزها و محاسبات لازم را پیش از انتخاب مونوبلاک به عنوان سیستم تبریدیِ سردخانه، انجام دهید.

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *