اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

آشنایی با انواع سردخانه صنعتی از نظر دمای کارکرد

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع سردخانه صنعتی از نظر دمای کارکرد بپردازیم. از این لحاظ سردخانه به دو دسته زیر صفر و بالای صفر تقسیم می شود.
5/5

فهرست مطالب آشنایی با انواع سردخانه صنعتی از نظر دمای کارکرد

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

پیشنهاد خرید
گاز R134 کولیب - ساخت سردخانه ، نمایندگی کمپرسور سردخانه دورین و گاز سردخانه کولیب
گاز R-134خرید کنید

معرفی انواع سردخانه صنعتی از نظر دمای کارکرد

سردخانه صنعتی یکی از مهمترین تجهیزات در صنعت تهویه می باشد که بر اساس سیکل تبرید کار می کند. این تجهیز انواع مختلفی دارد و بر اساس معیارهای مختلفی دسته بندی می گردد. در این مقاله به یکی از مهمترین جنبه هایی که سردخانه های صنعتی را بر اساس آن دسته بندی می نمایند، می پردازیم. این پارامتر مهم دما نام دارد و بر اساس آن، سردخانه ها در دو گروه مختلف جای می گیرند: سردخانه های زیر صفر و نوع بالای صفر و در ادامه به معرفی بیشتر هر یک خواهیم پرداخت.

سردخانه های بالای صفر

محدوده دمایی سردخانه صنعتی بالای صفر از ۱ تا ۴ درجه سانتیگراد است و از آن به عنوان سردخانه کوتاه مدت نیز نام برده می شود. نامگذاری مذکور به این علت است که مواد غذایی را برای مدت کوتاهی در این سردخانه نگهداری می نمایند. سپس آنها را برای مصرف از سردخانه بالای صفر خارج می کنند. عمدتا حداکثر زمان نگهداری مواد غذایی در سردخانه بالای صفر ۱۵ روز می باشد. با این حال در بعضی سردخانه های بالای صفر می توان محصولات را در مدت زمان بیشتری درون سردخانه نگهداری نمود. البته این موضوع به نوع محصول و شرایط نگهداری نیز وابسته می باشد. عمدتا از سردخانه های بالای صفر جهت نگهداری صیفی جات، سبزیجات، میوه ها، گیاهان و گل ها استفاده می گردد.

سردخانه صنعتی زیر صفر

سردخانه صنعتی زیر صفر به سردخانه انجماد نیز معروف می باشد و از این سردخانه به منظور انجماد محصولات استفاده می گردد. بازه دمایی که این سردخانه طبق آن کار می کند بین ۱۲- و ۳۲- درجه سلسیوس می باشد. پرکاربردترین دمایی که در سردخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد، ۱۸- می باشد. از سردخانه های زیر صفر به منظور نگهداری گوشت های سفید و قرمز، سبزیجات و صیفی جات به صورت منجمد استفاده می شود.

تفاوت های سردخانه صنعتی زیر صفر و بالای صفر

ساختار سردخانه های زیر صفر و بالای صفر، دارای تفاوت های برجسته ای می باشد. اجزایی نظیر کمپرسور، اواپراتور و شیر انبساطی در سردخانه های زیر صفر و بالای صفر با یکدیگر تفاوت دارند. این تفاوت ها در کمپرسور نمود بیشتری دارد.

 

انواع سردخانه صنعتی
انواع سردخانه صنعتی

تفاوت کمپرسور در سردخانه های زیر صفر و بالای صفر

تفاوت اصلی سردخانه صنعتی زیر صفر و بالای صفر به کمپرسور این سردخانه ها مربوط می گردد. در واقع کمپرسور سردخانه زیر دارای قدرت و ظرفیت پایین تری نسبت به کمپرسور سردخانه های بالای صفر می باشد. به عبارت دیگر در کمپرسورهای زیر صفر و بالای صفر مشابه، کمپرسور زیر صفر فشار خروجی کمتری نسبت به نوع بالای صفر تولید خواهد نمود. به طور کلی کمپرسورهای زیر صفر هنگام ساکشن نسبت به نوع بالای صفر کمتر زیر بار قرار می گیرند. بنابراین سیم پیچی آنها در مقایسه با کمپرسورهای بالای صفر ضعیف تر می باشد. از این رو نمی توان کمپرسورهای زیر صفر و بالای صفر را با یکدیگر جابجا نمود‌.

حالتی را در نظر بگیرید که اپراتور سردخانه صنعتی، در سردخانه بالای صفر از کمپرسور زیر صفر استفاده نماید. در صورتی که این اشتباه فنی صورت پذیرد، به علت تاب آوری کمتر سیم پیچ، کمپرسور زیر صفر خواهد سوخت. در نقطه مقابل نیز اگر کمپرسور بالای صفر در شرایط زیر صفر استفاده گردد، باز هم سیم پیچ کمپرسور مذکور آسیب خواهد دید. علت این مساله نیز به حرارت اضافی مربوط می شود که کمپرسور تحمل می کند. جایگزینی کمپرسور بالای صفر با کمپرسور زیر صفر نیازمند تمهیداتی جهت خنک سازی می باشد. لذا اگر شرایط فراهم نگردد، سیم پیچ کمپرسور خواهد سوخت.

تفاوت اواپراتور در سردخانه های زیر صفر و بالای صفر

اواپراتور سردخانه صنعتی در انواع زیر صفر و بالای صفر از لحاظ ظاهری بسیار شبیه هم هستند. با این حال تفاوتی نیز بین اواپراتور این سردخانه ها وجود دارد که به فاصله بین فین های آنها مربوط می گردد. در واقع این فاصله در سردخانه های زیر صفر بیشتر از سردخانه های بالای صفر می باشد. علت این مساله نیز به برفک زدن سطح اواپراتور مربوط می گردد و هدف از این اقدام، عدم تشکیل برفک روی این سطح می باشد.

تفاوت اکسپنشن ولو در سردخانه های زیر صفر و بالای صفر

تفاوت دیگری که این سردخانه ها با یکدیگر دارند در شیرهای انبساطی آنها می باشد. سوزن اکسپنشن سردخانه زیر صفر، اندازه کوچکتری نسبت به سوزن نوع بالای صفر دارد.

 

سردخانه صنعتی زیر صفر و بالای صفر
سردخانه صنعتی زیر صفر و بالای صفر

توصیه مهم جهت انتخاب قطعات یدکی سردخانه صنعتی

متاسفانه بعضی افراد به جای حل اساسی مشکل خرابی تجهیزات، به دنبال تعمیر موقت آنها هستند. یکی از مصادیق بارز این مساله، به انتخاب قطعات یدکی تجهیزات صنعتی مربوط می باشد. فرض کنید در شرکتی تجهیزی مربوط به سردخانه صنعتی زیر صفر آسیب دیده است.

قطعه یدک مربوط به سردخانه زیر صفر در انبار وجود ندارد اما مشابه آن مربوط به سردخانه بالای صفر موجود است. تعمیرکاران قطعه مربوط به سردخانه بالای صفر را  جایگزین می کنند. با این حال در آینده نیز قطعه اصلی را جایگزین نمی نمایند. استناد آنها به این استدلال غلط است که چون فعلا تجهیز کار می کند، تامین قطعه اصلی لازم نیست. این اقدام آنها سبب مستهلک شدن سریعتر سردخانه می گردد. همچنین استفاده از قطعات سردخانه های بالای صفر و زیر صفر به جای یکدیگر علاوه بر کاهش دادن عمر تجهیز، از کارایی نیز خواهد کاست. لذا اکیدا توصیه می شود هنگام انتخاب تجهیزات سردخانه نسبت به نوع آن، دقت لازم صورت پذیرد.

شرکت بازرگانی گرام

از جمله شرکت های فعال در حوزه طراحی، ساخت و تامین تجهیزات سردخانه صنعتی، شرکت بازرگانی گرام می باشد. مهمترین مزیت انتخاب این شرکت نسبت به رقبایش، تامین تجهیزات با کیفیت بالا به طور مستقیم توسط خود این شرکت است. در واقع این شرکت بازرگانی فعال بدون واسطه تولیدات کارخانجات معتبر را مستقیما از تولید کنندگان خریداری می نماید. این اقدام علاوه بر کاهش هزینه تولید ساخت سردخانه، سبب حصول اطمینان از اصل بودن تجهیز خریداری شده می گردد. انواع مبرد، کمپرسور، درب سردخانه نمونه هایی از این تجهیزات می باشند. اعتبار این شرکت بازرگانی سبب شده است تا به عنوان نماینده انحصاری کمپرسور دورین در ایران معرفی شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *