اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

بررسی علل و پیامدهای برگشت مایع مبرد به درون کمپرسور در سردخانه صنعتی

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
در این مقاله قصد داریم به بررسی عواملی که سبب برگشت مبرد مایع به کمپرسورها در سردخانه صنعتی می شوند، بپردازیم.
5/5

فهرست مطالب بررسی علل و پیامدهای برگشت مایع مبرد به درون کمپرسور در سردخانه صنعتی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

پیشنهاد خرید
گاز R134 کولیب - ساخت سردخانه ، نمایندگی کمپرسور سردخانه دورین و گاز سردخانه کولیب
گاز R-134خرید کنید

نشانه های برگشت مایع مبرد به کمپرسور سردخانه صنعتی

پیش از آنکه به بررسی علل و روش های پیشگیری از برگشت مایع مبرد به کمپرسور در سردخانه صنعتی بپردازیم، به نشانه های وقوع این اتفاق می پردازیم.

کف کردن روغن

یکی از نشانه هایی که در صورت برگشت مایع مبرد به کمپرسور رخ می دهد، کف کردن روغن می باشد. به منظور بررسی این نشانه در ابتدا باید به رابطه بین مبرد و روغن بپردازیم. به طور کلی در سیستم تبرید، مبرد بوسیله روغن جذب می گردد. میزان جذب مبرد تا هنگام اشباع شدن روغن ادامه داشته و مقدار جذب نیز به فشار و دما بستگی دارد.

همانطور که می دانید در لحظه استارت کمپرسور، افت فشاری را شاهد هستیم. در صورتی که مبرد به صورت مایع وارد کمپرسور شود، میزان مبرد مورد نیاز جهت اشباع نمودن روغن، کاهش می یابد. با اشباع شدن روغن از مبرد، بقیه مبرد درون محفظه کمپرسور تبخیر شده و به صورت کف روی روغن نمایان خواهد شد.

کاهش مقدار روغن

همانطور که قبلا نیز عرض شد، در کمپرسور سردخانه صنعتی شاهد ترکیب روغن و ماده مبرد هستیم. یکی از کارکردهای ترکیب شدن این دو ماده با یکدیگر، انتقال روغن و جابجایی آن جهت انجام فرآیند روغنکاری می باشد. مشکلی که مایع بودن مبرد برای روغن ایجاد می نماید، عدم حرکت مناسب روغن می باشد. ضمن اینکه مبرد مایع سبب جابجایی روغن هایی می گردد که روی جداره های نیازمند به روغنکاری قرار گرفته اند. در نتیجه علاوه بر اینکه روغنکاری به خوبی صورت نمی گیرد، بخشی از روغن نیز از بین خواهد رفت. در نهایت این مساله به کاهش سطح روغن در سیستم تبرید خواهد انجامید.

کاهش راندمان سیستم

در صورتی که مبرد به صورت مایع با روغن ترکیب گردد، شاهد افزایش چگالی این ترکیب خواهیم بود. در این صورت کمپرسور سردخانه صنعتی نیز به منظور افزایش فشار و جابجایی این ترکیب، بایستی انرژی بیشتری را مصرف نماید. از این رو در سیستم تبرید با کاهش راندمان مواجه خواهیم شد.

 

آسیب های برگشت مایع مبرد به کمپرسور سردخانه صنعتی E1666158617757 - ساخت سردخانه ، نمایندگی کمپرسور سردخانه دورین و گاز سردخانه کولیب

علل برگشت مبرد مایع به کمپرسور سردخانه

مشاهده مبرد به صورت مایع در کمپرسور می تواند به علل مختلفی روی دهد. در صورتی که میزان مبرد در سیستم تبرید بیش از مقدار مورد نیاز باشد، شاهد برگشت مبرد مایع به کمپرسور خواهیم بود. همچنین ورود مایع مبرد به کمپرسور می تواند ناشی از وجود یک سری مشکلات در اواپراتور سیستم تبرید باشد. اگر فیلترهای نصب شده روی اواپراتور کثیف باشند یا فن های اواپراتور دچار ایراد گردند نیز مبرد به صورت مایع به کمپرسور وارد می گردد. انتخاب نامناسب لوله مویی و عدم تنظیم صحیح اکسپنشن ولو نیز می توانند زمینه ساز بروز این مشکل باشند. مهاجرت مبرد، عامل دیگری است که سبب ورود و مشاهده مبرد به صورت مایع در کمپرسور می شود.

مهاجرت مبرد چیست؟

پدیده مهاجرت مبرد زمانی رخ می دهد که کمپرسور سردخانه خاموش و خارج از سرویس می باشد. مبرد به علت وجود اختلاف دمای بین اواپراتور و کمپرسور به کارتر کمپرسور وارد می گردد.

راهکارهای پیشگیری از ورود مایع مبرد به کمپرسور سردخانه صنعتی

شارژ مبرد به میزان کافی

در صورتی که مبرد بیش از حد مجاز شارژ گردد، شاهد ورود مایع مبرد به کمپرسور خواهیم بود. بنابراین باید از شارژ بیش از حد مبرد اجتناب نموده و بایستی سیستم تبرید را به صورت کنترل شده شارژ نماییم.

استفاده از سیل Down Pump

کاری که این سیل انجام می دهد، این است که شیر برقی مسیر مایع را می بندد. سپس کمپرسور سردخانه صنعتی، مبرد درون اواپراتور را مکش نموده و آن را به سمت کندانسور و ریسیور می فرستد. بنابراین زمانی که کمپرسور خاموش است، مبردی درون اواپراتور باقی نمانده است که به درون کمپرسور مهاجرت نماید.

استفاده از هیتر درون کارتر کمپرسور سردخانه صنعتی

همانطور که از نام هیتر پیداست، وظیفه ایجاد حرارت را درون کارتر بر عهده دارد. این هیتر موظف است تا دمای روغن را بالاتر برد. به گونه ای که دمای آن نسبت به سردترین بخش سیستم بیشتر باشد. بنابراین مایع مبردی که با روغن ترکیب شده است، تبخیر می گردد و از حالت مایع خارج می شود.

نصب مایع شکن در خط مکش

یکی از راهکارهای اساسی پیشگیری از ورود مایع مبرد به درون کمپرسور سردخانه صنعتی، نصب مایع شکن در مسیر ساکشن می باشد. در واقع مایع شکن یا آکومولاتور، مخزنی است که مایع مبرد را پیش از ورود به کمپرسور جمع آوری می نماید.

 

آسیب های برگشت مایع مبرد به کمپرسور سردخانه صنعتی

علل برگشت مایع مبرد به کمپرسور سردخانه صنعتی
علل برگشت مایع مبرد به کمپرسور سردخانه صنعتی

در صورتی که مبرد در حالت مایع وارد کمپرسور گردد، روغن رقیق شده و خاصیتش را از دست خواهد داد. مشکل دیگری که وجود مبرد مایع ایجاد می کند، بالا آمدن کاذب روغن در شیشه رویت می باشد. علت این مساله نیز سنگین تر بودن مایع مبرد نسبت به روغن است و این مایع زیر روغن جمع شده و روغن به صورت کاذب در شیشه رویت بالا خواهد آمد. چنین رویدادی سبب می شود تا اپراتور سیستم تبرید به اشتباه فکر کند میزان روغن مناسب می باشد.

از مهمترین پیامدهای وجود مبرد مایع در کمپرسور سردخانه صنعتی به مساله روغنکاری این تجهیز مربوط می گردد. وجود مایع مبرد در ترکیب با روغن سبب می شود هنگام استارت کمپرسور مبرد مایع موجود در کارتر، تبخیر گردد. علت تبخیر مبرد، افت فشار و دما هنگام استارت کمپرسور است. با تبخیر مبرد، در روغن اغتشاش ایجاد شده و کیفیت روغنکاری شدیدا پایین می آید.

شرکت بازرگانی گرام

یکی از کمپانی های فعال در حوزه سیستم های تبرید و سردخانه صنعتی، شرکت بازرگانی گرام می باشد. این شرکت نمایندگی انحصاری تعدادی از برندهای معتبر بین المللی است. یکی از این شرکت ها دورین ایتالیا است و شرکت بازرگانی گرام، نماینده انحصاری کمپرسورهای دورین ایتالیا در ایران می باشد‌. ضمانت محصولات و خدمات پس از فروش مناسب از جمله مواردی هستند که زمینه ساز اعتبار این شرکت در حوزه سیستم های تهویه مطبوع شده اند.

جلب رضایت مشتریان از اولویت های این شرکت معتبر می باشد و به همین خاطر محصولاتی را وارد می نماید که از کیفیت بالایی برخوردار هستند. محصول دیگری که شرکت بازرگانی مذکور نمایندگی انحصاری آن را در اختیار دارد، گاز کولیب می باشد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *