اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

اواپراتور چیست و چگونه کار می کند؟

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
ساخت سردخانه بالا صفر میوه
5/5

فهرست مطالب اواپراتور چیست و چگونه کار می کند؟

اواپراتور چیست و چگونه کار می کند؟ 

صنایع مختلف مانند تولید برودت در تهویه مطبوع و صنایع غذایی و سردخانه ها نیاز به استفاده از ابزار آلاتی کاربردی مانند اواپراتور، جهت فراهم کردن دمای مناسب، برای نگهداری از محصولات مختلف خواهند داشت. اواپراتور به عنوان ابزاری کاربردی جهت تبخیر مایعات در این صنایع به کار می رود. تبخیر کننده یا اواپراتور در واقع به سیستمی اطلاق می‌ شود که می ‌تواند از سیال مایع، حرارت را گرفته و با تبدیل کردن آن به گاز، دمای مورد نیاز را فراهم نماید.

اواپراتور

در واقع تبدیل کننده به عنوان نوعی مبدل حرارتی شناخته می شود که در آن مایعاتی مانند آب وارد دسته‌ ای از لوله ‌ها می ‌شوند و با استفاده از فشار پایینی که دارند، با جذب مقدار پایینی از حرارت اطراف این لوله ها می‌تواند سیال را به نقطه جوش رسانده و آن را از حالت مایع به گاز تبدیل نماید. نحوه عملکرد و طرز کار اواپراتور به شرایط مختلفی بستگی دارد. امروزه این دستگاه از سطح مناسب، جنس لوله ها، نوع سیالات و همچنین اختلاف درجه حرارت، به شکل های مختلف استفاده کرده و بازدهی مناسبی برای شما خواهد داشت.

انواع اواپراتور

در حالت کلی در صنعت تهویه مطبوع، این سیستم به دو دسته هوایی و آبی تقسیم بندی می شود. هر کدام از انواع تبخیر کننده ها ساختار و عملکردی مناسب و منحصر به فرد دارند. با این حال اواپراتورهای آبی و هوایی خود به دسته های مختلف و با عملکردی منحصر به فرد تقسیم بندی می شوند.

اواپراتور آبی

نحوه عملکرد این تبخیر کننده به گونه ای است که با سیال واسط آب می‌ تواند تبادل حرارتی مبرد را انجام دهد. فعالیت و عملکردی که در نهایت موجب سبک شدن آب خواهد شد. آب سرد تولید شده به سمت مصرف کننده ها از طریق پمپ ارسال می شود. از جمله این مصرف ‌کننده ها می ‌توان به فن کویل هواساز و دستگاه و تجهیزات صنعتی اشاره نمود. پس از انجام این تبادل حرارتی، مجدد این سیکل تکرار شده و اواپراتور این فعالیت را به طور مکرر انجام می دهد.

از جمله مدل های اواپراتور آبی می توان به مدل پوسته و لوله، صفحه ای، آیس بانکی و سیلابی یا فلادد اشاره نمود. هر کدام از این سیستم ها مزایا و معایب مخصوص به خود را جهت عملکرد دارند.

اواپراتور هوایی

نحوه عملکرد و طرز کار این نوع تبخیر کننده به گونه ‌ای است که با هوا تبادل حرارتی را انجام می دهد. در واقع وظیفه این نوع تبخیرکننده سرد کردن هوا خواهد بود. مجهز شدن به فن، این امکان را به شما می دهد که به منظور گردش بیشتر هوا بر روی کویل، بتوانید عملکرد و راندمان بهتری از آن دریافت نمایید. علاوه بر این موارد متعدد دیگری نیز می توانند در بازدهی این اواپراتور اثرگذار باشند. این نوع تبخیر کننده نیز خود از انواع مختلفی مانند اواپراتور سردخانه و کویل DX هواساز تشکیل می شود.

وظیفه اواپراتور به عنوان دستگاه سرمایشی

برای سرد کردن محیط های مختلفی می تواند این سیستم استفاده نمود. با با توجه به اینکه این سیستم کاربرد گسترده ‌ای برای تبرید در مکان های مختلف دارد، به بهترین شکل می تواند جهت تولید سرمایش در محیط های صنعتی برای شما به کار گرفته شود.

کاربرد اواپراتور در سردخانه

برای بررسی عملکرد و وظیفه ای که این سیستم در مکان های مختلف به عنوان دستگاه سرمایشی دارد می توان بیان کرد که با جاری کردن گاز فریون به عنوان مایع مبرد در لوله ها و همچنین کمک گرفتن از فن برای به جریان انداختن هوا، می ‌تواند گرمای موجود در محیط اطراف خود را جذب کرده تا به خوبی بتواند درجه حرارت آن ها را به سطح پایین برساند.

کاربرد اواپراتور در سردخانه

بسته به شرایط مختلفی اواپراتورها را می توان در این شرایط تقسیم بندی نمود. از جمله مواردی که با استفاده از آنها این نوع تبخیر کننده را تقسیم بندی می کنند می توان به شرایط عملکرد، شکل تغذیه سیال مورد نظر، ساختار اواپراتور، نوع سیستم کنترل مبرد و همچنین شیوه گردش هوا یا مایع آن اشاره نمود.

فاکتورهای مهم در عملکرد اواپراتور

چند فاکتور و عامل مهم می توانند در عملکرد این سیستم اثرگذار باشند. این فاکتورها افت فشار، اختلاف دما و نوع سیالات محسوب می شوند.

برای بازدهی بهترین سیستم باید هر کدام از این مولفه و فاکتورها متناسب با نیاز شما انتخاب شوند. توجه داشته باشید که نوع سیالی که در این سیستم مورد استفاده قرار می گیرد برای انتخاب جنس کویل بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

کاربردهای اواپراتور

از این سیستم برای موارد مختلف می توان استفاده نمود. در صنعت تهویه از مدل های صنعتی این تبخیر کننده استفاده می شود. علاوه بر این برای دستگاه های مانند داکت اسپلیت، پکیج یونیت و همچنین چیلرها نیز می ‌توان از این تبخیرکننده بهره برد. در صنایع غذایی نیز محصولات باید با ایجاد غلظت نگهداری شوند. به همین علت می ‌توان با استفاده از این سیستم به خوبی این نیاز را برطرف نمود. برای جداسازی مواد شیمیایی در صنایع شیمیایی و همچنین ایجاد رطوبت در صنعت داروسازی نیز می توان از این سیستم بهره برد.

سخن پایانی

اگر به دنبال نصب و اجرای دستگاه اواپراتور هستید، مجموعه ما در بازرگانی گرام با بهره مندی از انواع مدل های این سیستم، خدمات گسترده ای به شما ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به قسمت تماس با ما مراجعه کرده و نیازهای خود را با ما در میان بگذارید.​

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *