اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

منظور از ریکاوری انرژی در سیستم سردخانه چیست؟

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
ریکاوری انرژی در سیستم سردخانه
در این مقاله، قصد داریم نگاهی به چرخه ی انرژی در سردخانه ها بیندازیم و ببینیم آیا راهی وجود دارد که از طریق آن، انرژی در سیستم سردخانه بازیافت گردد؟
5/5

فهرست مطالب منظور از ریکاوری انرژی در سیستم سردخانه چیست؟

منظور از ریکاوری انرژی در سیستم سردخانه چیست؟

 

احیا، تجدید و ریکاوری انرژی که از آن با عنوان Energy recycling and reclamation یاد می شود، یک فرآیند صنعتی ست که از طریق آن، انرژی توسط قطعات سردخانه گیر افتاده و مجددا وارد چرخه ی تبریدی می شود. طیِ این فرآیند، همان انرژیِ قبلی که در فرآیند تبریدی به  کار رفته بود، مجددا مورد استفاده قرار می گیرد و جلوی مصرف انرژی بیش تر توسط سیستم تبریدی گرفته می شود.

در این مقاله، بازرگانی گرام ضمن بررسی نحوه ی ریکاوری انرژی در سیستم سردخانه، راه های کاهش مصرف انرژی از طریق بازیافت آن در سیستم را بررسی می کند.

 

آیا کاهش مصرف انرژی در سیستم سردخانه، از طریق بازیافت انرژی ممکن است؟

 

ریکاوری انرژی، فشار وارده بر گاز و کمپرسور سردخانه را کاهش می دهد.
ریکاوری انرژی، فشار وارده بر گاز و کمپرسور سردخانه را کاهش می دهد.

ریکاوری انرژی در سیستم سردخانه به چه معناست؟

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، ریکاوری انرژی به این معناست که سیستم سردخانه،  گرمای هدررفته در سیستم را دریافت می کند و آن را در بخش دیگری از فرآیند تبرید یا بخش های دیگری از سردخانه به کار می گیرد. ریکاوری یا بازگشت انرژی، اشاره به بازیافت و احیای انرژی در پروسه ی تبرید دارد (که آن را با Energy Recycling و Energy reclamation هم می شناسیم).

تعریف چرخه تبرید در مقالات دیگرِ بازرگانی گرام نشان داد که سیستم سردخانه، دائما در حال انتقال گرما به محیطی خارج از سردخانه است. در حین عملکرد قطعات سردخانه، از جمله کمپرسور سردخانه یا کندانسور سردخانه، ممکن است مقادیر قابل توجهی گرما تولید گردد. سیستم همزمان و در هر لحظه در حال جابه جایی حرارت از درون سردخانه به بیرون از سردخانه است. بنابراین، ما در این میان با حجم شدیدی از گرما مواجه هستیم که می توان آن را جای دیگری به کار برد.

ریکاوری انرژی یعنی متخصصان سیستم سردخانه کاری می کنند تا به جای آن که گرما به محیط زیست راه پیدا کند، در پروسه ی تبرید گیر بیفتند و برای گرمایش سایر نقاط سردخانه مورد استفاده قرار بگیرد. این انرژی حرارتی، پتانسیل بالایی برای به کارگیری در بخش های دیگر سیستم صنعتی دارد. بسیاری از سردخانه ها از این گرمای تلف شده برای گرمایش انبارها یا اتاق های پرسنل استفاده می کنند. این هم جلوی مصرف انرژیِ اضافه را برای گرمایش این نقاط می گیرد، هم بازده کلی انرژی را در سیستم بالا می برد. آن هم به چند روش! در ادامه می بینیم که چطور ریکاوری انرژی می تواند بازده انرژی را افزایش دهد.

ریکاوری انرژی، فشار وارده بر گاز و کمپرسور سردخانه را کاهش می دهد.

 

ریکاوری انرژی میزان مصرف انرژی در  سیستم سردخانه  را کاهش می دهد، اما چطور؟

بازیافت و ریکاوری انرژی در سیستم سردخانه یک برگ برنده ی فوق العاده برای مدیران سردخانه است. بسیاری از صاحبان سردخانه یا مدیران صنایع از پیاده سازی این سیستم در سردخانه سر باز می زنند. با این حال، نگاهی به بزرگ ترین سردخانه های جهان کافی ست تا به ما ثابت کند این سیستم تا چه حد جای پای خود را در صنایع تبریدی محکم کرده است. تقریبا تمامی سردخانه های موفق و پربازده  جهان از این روش استفاده می کنند، آن هم به این دلایل:

  • ریکاوری انرژی موجب کاهش قابل توجه مصرف انرژی می شود: سیستم سردخانه دائما در حال تولید گرماست و این گرما تا حد زیادی بر گرمایش زمین تاثیر گذاشته است. سیستم های تبریدی یکی از بزرگ ترین دلایل افزایش گرمایش زمین هستند. ریکاوری انرژی در سیستم تبریدی این گرمای اضافه را می گیرد و از آن برای گرمایش نقاط دیگر صنعت استفاده می کند. این کار عملا نیازِ شما به صرف انرژی بیش تر برای گرمایشِ آن نقاط را رفع می کند و به این شکل، موجب کاهش مصرف انرژی می شود.
  • گرمای خروجی گیر افتاده و مجددا مورد استفاده قرار می گیرد. این کار باعث افزایش بازدهی سیستم سردخانه می شود. اما چگونه؟ وقتی شما گرمای خروجی از سیستم سردخانه را گیر بیندازید و آن را مجددا به کار گیرید، فشارِ موجود بر کمپرسور سردخانه به طرز قابل توجهی کاهش می یابد. این کار حرارت خودِ کمپرسور را نیز کاهش می دهد. فشار پایین عملکرد برای کمپرسور مساوی ست با کاهش مصرف انرژی توسط قطعات سردخانه، کاهش هزینه های مربوط به قبوض انرژی و افزایش طول عمر کمپرسور. بنابراین کمپرسور شما با فشار کم تری کار می کند. همین باعث می شود عملکرد مطلوبی داشته باشد و دیرتر خراب شود. این امر، هزینه های اضافی و احتمالی خرابی قطعات را نیز به شدت کاهش می دهد.

امروزه، محققان تبریدی راه های جدیدتری را برای کاهش مصرف انرژی در سردخانه ابداع کرده اند.

 

امروزه، محققان تبریدی راه های جدیدتری را برای کاهش مصرف انرژی در سردخانه ابداع کرده اند.
امروزه، محققان تبریدی راه های جدیدتری را برای کاهش مصرف انرژی در سردخانه ابداع کرده اند.

ریکاوری انرژی موجب کاهش اثر کربن در محیط زیست می شود

کاهش مصرف انرژی در سیستم سردخانه هدف بسیاری از مدیران صنایع تبریدی ست. ریکاوری انرژی هدررفته در سردخانه یکی از روش هایی ست که از طریق آن، هم می توان بازدهی سیستم را بالا برد، هم مصرف انرژی را کم کرد و هم اثر کربنی را به حداقل رساند. اثر گلخانه ای و کربنی، بزرگ ترین عامل برهم خوردن تعادل در محیط زیست است. ریکاوری انرژی تا حد قابل  توجهی جلوی این امر را می گیرد.

بر اساس داده های ژورنال Cleaner Production، ریکاوری انرژی در سیستم سردخانه و استفاده از آن در تمامی دستگاه هایی  که نیاز به گرمایش و حرارت دارند، توانسته میزان مصرف انرژی را در مقیاس جهانی، تا حدود ۵۰ درصد کاهش دهد. یک تحقیق دیگر که در ژورنال بین المللی تبرید هم به چاپ رسید نشان داد که تجدید و ریکاوری انرژی در سیستم سردخانه، می تواند تا حدود ۳۰ درصد بازده انرژی را در سردخانه ها افزایش دهد. بنابراین به طور کلی می توان گفت که ریکاوری انرژی، یکی از روش های جایگزین و بسیار مناسب برای کاهش هزینه های سردخانه ها و افزایش کیفیتِ عملکرد آن هاست.

پنل های خورشیدی، یکی از روش های ریکاوری انرژی در سیستم سردخانه ها هستند.

 

پنل های خورشیدی، یکی از روش های ریکاوری انرژی در سیستم سردخانه ها هستند.
پنل های خورشیدی، یکی از روش های ریکاوری انرژی در سیستم سردخانه ها هستند.

نتیجه گیری

بررسی داده های موجود در این مقاله نشان داد که ریکاوری انرژی در فرآیندِ تبریدی، می تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

  • هزینه های عملکرد سیستم سردخانه را کاهش می دهد. این کاهش هزینه ها خود را در هزینه های عملکرد سردخانه، هزینه های مربوط به خسارات احتمالی قطعات سردخانه در آینده، افزایش ماندگاری قطعات و کارکرد مفید آن ها در درازمدت و کاهش هزینه ی قبوض انرژی نشان می دهد. به مرور زمان، این امر به طرز چشمگیری از هزینه های سردخانه می کاهد.
  • ریکاوری انرژی فواید زیادی برای محیط زیست دارد. این کار باعث می شود گازهای گلخانه ای در محیط زیست کاهش یابند، اثر کربنی به حداقل برسد و آلاینده های محیطی حداقلِ ریسک را برای محیط زیست داشته باشند.
  • سیستم سردخانه با چارچوب های قانونی هماهنگ می شود. بسیاری از کشورها، از جمله ایران، قوانین متعددی برای محدود کردنِ میزان مصرف گاز سردخانه دارند. به همین سبب در بسیاری از کشورها، بهره گیری از سیستم ریکاوری انرژی در سردخانه یک «باید» است. این امر جلوی این که شما در آینده به دلیل عدم پیروی از قوانین جریمه شوید را هم می گیرد. پس بهتر است از تجهیزات ریکاوری انرژی بهره بگیرید.
  • باعث افزایش عمر تجهیزات سردخانه می شود. سردخانه ها معمولا تحت فشار زیادی و به صورت مداوم در حال فعالیت هستند. این امر موجب می شود این تجهیزات دائما در خطر خرابی باشند. ریکاوری انرژی این فشار را از روی قطعات سردخانه برمی دارد و موجب افزایش طول عمر آن ها می شود.

بنابراین، توصیه می شود اگر قصد خرید سردخانه یا راه اندازی آن را دارید،  حتما از ترفندها و قطعات ریکاوری انرژی در سیستم سردخانه استفاده کنید. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیش تر در این زمینه دارید، می توانید با کارشناسان بازرگانی گرام در تماس باشید.

سوالات متداول همراه با پاسخ درباره ریکاوری انرژی در سیستم سردخانه :

سیستم های سردخانه برای حفظ محصولات در دماهای پایین استفاده می شوند. این سیستم ها نیاز به مصرف انرژی بالا برای خنک کردن هوا و حفظ دمای مناسب داخل سردخانه دارند. این مصرف انرژی بالا می تواند هزینه های عملیاتی را افزایش دهد و بر محیط زیست تأثیر منفی داشته باشد.

برخی از روش های ریکاوری انرژی در سیستم سردخانه شامل استفاده از تبادل حرارتی هوا به هوا، تبادل حرارتی هوا به آب، استفاده از سیستم های تبخیری و تبخیری، و استفاده از سیستم های ترموچمیکی می باشد. این روش ها به کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره وری در سیستم سردخانه کمک می کنند.

 استفاده از روش های ریکاوری انرژی در سیستم سردخانه می تواند به کاهش هزینه های عملیاتی مرتبط با مصرف انرژی کمک کند. همچنین، این روش ها می توانند به حفظ محیط زیست کمک کنند، زیرا کاهش مصرف انرژی منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و دیگر آلاینده ها می شود.

بله، روش های ریکاوری انرژی در سیستم سردخانه قابل اجرا و پیاده سازی هستند. در واقع، بسیاری از سیستم های سردخانه از این روش ها برای بهبود بهره وری و کاهش مصرف انرژی استفاده می کنند. این روش ها می توانند با تغییرات کوچکی در سیستم های موجود اجرا شوند و بهبود قابل توجهی در عملکرد سیستم سردخانه ایجاد کنند.

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *