اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

آشنایی با انواع چیلر

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
آشنایی با انواع چیلر -سیستم های تهویه مطبوع در محیط های مختلف نیاز به دستگاه های خاص دارند. چیلرها از جمله مهمترین دستگاه هایی هستند که برای سیستم های تهویه مطبوع کاربرد داشته و به خنک کردن محیط مورد نظر کمک می کنند. این دستگاه ها در نمونه های مختلفی طراحی و تولید شده و به بازار عرضه می شوند.
5/5

فهرست مطالب آشنایی با انواع چیلر

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

آشنایی با انواع چیلر در سیستم های تهویه مطبوع

آیا می دانید دستگاه های چیلر چه هستند و کاربرد آنها چیست؟ انواع چیلر در بازار به چند دسته تقسیم می شوند و چگونه می توان از آنها در سیستم های تهویه مطبوع استفاده کرد؟ چیلرها را باید یکی از تجهیزات مهم در تهویه مطبوع صنایع مختلف به شمار آوریم که با استفاده از یک سیال مبرد، یک سیال دیگر را در یک سیکل تبرید، خنک می نمایند.

آب سردی که توسط این دستگاه های چیلر تولید می شود، هم برای سیستم های تهویه مطبوع ساختمانی و خانگی و هم برای تهویه مطبوع صنعتی استفاده می شود. معمولا از این آب در هواساز و فن کویل ها از جمله فن کویل دکوراتیو زمینی و فن کویل سقفی توکار برای سرمایش هوای ساختمان ها استفاده می شود. دستگاه های چیلر را باید به دو دسته عمده چیلرهای جذبی و چیلرهای تراکمی دسته بندی نمایید.

چیلرهای جذبی از جمله دستگاه هایی هستند که برای عمل سرمایش از انرژی حرارتی استفاده می کنند. در حالی که چیلرهای تراکمی برای عمل سرمایش از انرژی الکتریکی استفاده می کنند. انواع دستگاه های چیلر را بر اساس نحوه خنک سازی ماده مبرد نیز می توانیم به سه دسته چیلرهای هواخنک همچون چیلر هوایی با کمپرسور رفت و برگشت، چیلرهای آب خنک همچون چیلر آب خنک با کمپرسور اسکرو و چیلرهای تبخیری دسته بندی نماییم.

سیستم های تهویه مطبوع
سیستم های تهویه مطبوع

انواع چیلرهای تراکمی در سیستم های تهویه مطبوع کدامند؟

چیلرهای تراکمی که در اصل گاز را با استفاده از انواع کمپرسور متراکم نموده و پس از تراکم آن را وارد کندانسور می نمایند، یکی از پرکاربردترین چیلرهای صنعتی و ساختمانی هستند. گاز متراکم شده توسط این چیلرها به وسیله هوا یا آب خنک شده و به مایع تبدیل می شود. پس از آن مایع از طریق شیر انبساط وارد اواپراتور فریونی شده و کاهش فشار آن منجر به تبخیر شدن مایع می شود.

این فرایند در سیستم های تهویه مطبوع منجر می شود تا مایع خنک کننده حرارت نهان تبخیر را گرفته و در محیط خنک شونده مورد استفاده قرار دهد، تا ایجاد برودت و سرما در محیط نماید. در انتها گاز تولید شده از تبخیر مایع به کمپرسور بازگشته و این فرایند مجددا برای تولید برودت در دستگاه های چیلر تکرار می شود.

چیلرهای تراکمی که بسیار پرکاربرد هستند را می توانیم در پنج نوع دسته بندی کنیم. از جمله چیلر تراکمی هوا خنک اسکرال، چیلر تراکمی هوا خنک اسکرو، چیلر آب خنک با کمپرسور اسکرو، چیلر آبی با کمپرسور اسکرال و چیلر هوایی با کمپرسور رفت و برگشت. چیلرهایی که هوا خنک بوده و در سیستم های تهویه مطبوع استفاده می شوند، با استفاده از هوا خنک کاری را انجام می دهند. از این رو این دستگاه ها نیازی به برج خنک کننده نخواهند داشت.

از سوی دیگر چیلرهای آب خنک برای خنک کاری از آب استفاده کرده و لازم است در این دستگاه ها از برج خنک کننده استفاده شود.

آشنایی با انواع چیلر
مینی چیلر تراکمی

انواع چیلرهای جذبی و کاربرد آنها

چیلرهای جذبی نوع دیگری از دستگاه های چیلر مورد استفاده در سیستم های تهویه مطبوع هستند، که برخلاف چیلرهای تراکمی از ژنراتور به جای کمپرسور استفاده می کنند. در بیشتر این چیلرها از سیستم لیتیوم برای خنک کاری استفاده شده و بخار آب با لیتیوم جذب می شود تا در قسمت مبدل حرارتی آب به بخار تبدیل شود.

چیلرهای جذبی را باید به دو دسته کلی چیلرهای تک اثره و دو اثره دسته بندی کنیم. دستگاه های چیلر جذبی تک اثره خود به سه نوع تک اثره با آب داغ، تک اثره با بخار و تک اثره با آب گرم دسته بندی می شود. همه این دستگاه های چیلر دارای حداقل یک مبدل حرارتی بوده و عملکرد مشابهی دارند. در حالی که چیلرهای دو اثره در دو نوع تو اثره با شعله و دو اثره با بخار دسته بندی می شوند.

می توانیم چیلرهای جذبی دو اثره را نسل جدید از چیلرهای مورد استفاده در سیستم های تهویه مطبوع به شمار آوریم، که نسبت به چیلرهای جذبی تک اثره از قابلیت های بیشتری برخوردار هستند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *