اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

دستگاه چیلر چیست و چگونه کار می کند ؟

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
در این مطلب به بررسی دستگاه چیلر خواهیم پرداخت همچنین در پایان مطلب نیز با وظیفه اصلی چیلر آشنا خواهید شد که امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت بهره را ببرید.
5/5

فهرست مطالب دستگاه چیلر چیست و چگونه کار می کند ؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

دستگاه چیلر چیست و چگونه کار می کند ؟

 

دستگاه چیلر یکی از مهم ترین تجهیزات برودتی به شمار می رود. این نوع دستگاه به دلیل کاربردی که دارای در انواع شکل ها و طرح های متنوع تولید می شود. شایان ذکر است که تمامی مدل های چیلر فقط یک وظیفه را بر عهده دارد و هیچ دستگاهی نمی تواند در صورت نبود چیلر این وظیفه را انجام دهد.

دستگاه چیلر چیست ؟

چیلر در لغت به معنای سرد کردن می باشد و در واقع دستگاه چیلر وظیفه سرد کردن آب را برعهده دارد. خروجی این دستگاه آب سرد شده در محدوده دمایی 6 تا 7 درجه سانتی گراد می باشد. آب بعد از سرد شدن توسط چیلر به کمک پمپ به سایر تجهیزات انتقال داده می شود و در نهایت هوا خنک تر می گردد.

بررسی دستگاه چیلر
بررسی دستگاه چیلر

بررسی نحوه عملکرد چیلر

دستگاه چیلر برای ایجاد سرمایش در فضای بسته سردخانه ، ساختمان و سایر مصارف صنعتی از مبرد ثانویه نظیر آب استفاده می کند. آب به کمک این دستگاه سرد می گردد سپس به کمک پمپ و از طریق لوله کشی  در دسترس واحدهای توزیع کننده هوای سرد یا فن کویل قرار داده می شود. لوله هایی که آب سرد را منتقل می کنند عایق کاری می شوند تا شرایط محیطی نتواند تاثیری روی دمای آب داشته باشد.

آب سرد موجود در دستگاه چیلر درون مدار بسته یا یک لوپ در جریان می باشد به همین دلیل دمای آن بسیار خنک تر از دمای محیط می باشد. از چیلر علاوه بر ساختمان های تجاری و مسکونی و سردخانه ها برای خنک سازی یک دستگاه صنعتی نیز می توان استفاده نمود.

انواع دستگاه چیلر از سه لوپ انتقال حرارت برخوردار می باشند. این سه لوپ در کنار هم به گونه ای فعالیت می کنند که به جریان داشتن هوای خنک در محیط کمک زیادی می کنند.

ابتدا در لوپ شماره یک هوای سرد از طریق توزیع کننده نظیر فن کویل یا چند هواساز در فضا توزیع می گردد. این هوای سرد می تواند بخش زیادی از گرمای هوای ناشی از دستگاه های صنعتی ، نیروی انسانی و … را جذب نماید. با جذب کردن گرما دمای هوای سرد بیشتر می شود و با توجه به شرایط امکان دارد رطوبت موجود در فضا نیز افزایش پیدا کند.

در لوپ دوم دستگاه چیلر هوای توزیع شده در فضا دوباره به سمت هواساز برمی گردد این فضا با درصد زیادی از هوای خنک و تازه ترکیب می گردد. هوای خنک شده برای توزیع مجدد در اختیار فن کویل یا هواساز قرار داده می شود.

در لوپ سوم نیز گرمایی که توسط کمپرسور دستگاه چیلر تولید شده است به کمک لوله های مخصوص برای ایجاد تبادل حرارتی به سمت سیال دیگری نظیر هوا یا آب انتقال داده می شود. در ساختار چیلرهای صنعتی و خیلی بزرگ یک برج اختصاصی موجود است که این برج در پشت بام قرار داده می شود. این برج خنک کننده به کمک فن بزرگ و مکش هوا دمای آب گرمی که در قسمت داخلی لوله جریان دارد را کاهش می دهد سپس آب به سمت چیلر حرکت می کند تا باعث خنک سازی هوا شود.

نحوه عملکرد دستگاه چیلر
نحوه عملکرد دستگاه چیلر

وظیفه دستگاه چیلر چیست ؟

دستگاه چیلر فقط یک وظیفه اصلی را بر عهده دارد و این وظیفه کاهش دمای آب می باشد. به آب نیز مواد شیمیایی نظیر گلیکول اضافه می گردد تا نقطه انجماد آب کاهش پیدا کند و از یخ زدن آن جلوگیری گردد. از آب با دمای پایین می توانید برای خنک سازی دستگاه صنعتی ، خنک سازی هوای محیط و … استفاده کنید.

نکاتی برای خرید چیلر

در زمان خرید چیلر به نکات زیر توجه داشته باشید :

  1. کیفیت قطعات موجود در ساختار دستگاه چیلر
  2. طراحی متناسب دستگاه با ظرفیت مورد نیاز
  3. نوع چیلر
  4. برند و کشور سازنده چیلر
  5. ضمانت نامه دستگاه

شرکت بازرگانی گرام تولید کننده انواع تجهیزات سردخانه

گروه بازرگانی گرام در زمینه ساخت انواع چیلر و سیستم تهویه مطبوع نیز فعالیت دارد. همانطور که ذکر شد چیلرها در انواع مدل های مختلف تولید می شوند که بهتر است شما در زمان انتخاب نوع چیلر حساسیت و دقت لازم را به خرج دهید.

نوع و ظرفیت چیلر را باید با توجه به نیاز خود و ظرفیت مکان مورد نظرتان انتخاب نمایید. تمامی چیلرهای تولید شده توسط این شرکت با کیفیت و استاندارد می باشند.

نتیجه گیری :

وظیفه دستگاه چیلر تامین پیوسته آب سرد و به جریان انداختن آب در لوله ها می باشد. آب سرد نیز باعث خنک سازی فضا می گردد به همین دلیل چیلر نقش اساسی را برای خنک کردن فضای سردخانه برعهده دارد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *