کمپرسور چیست ؟
گروه تولیدی بازرگانی گرام :
در سال ۱۷۶۲ میلادی اولین کمپرسور سنتی یا موتورهای محرک آبی و ولوهای چوبی توسط جان اسمتین اختراع شد و در سال ۱۷۷۶ میلاذی اولین کمپرسور یا سیلندر چدنی و یا محرک بخار توسط جان ویلکینس تولید شد و منجر به تحول در تونل سازی و صنایع ذوب فلزات شد.
مقدمه :
هوا قبل از ورود به کمپرسور توسط فیلتر تمیز می شود که البته ممکن است ذرات خیلی ریز موجود در هوا از فیلتر عبور کرده و روی پره های کمپرسور بصورت رسوبات نشست کند و همین امر نیز با توجه به عناصر موجود در سوخت ( مایع یا گاز ) که در اتاق احتراق با هوا ترکیب می شوند موجب تشکیل رسوباتی روی نازلها و پره های توربین خواهد شد نشست رسوبات روی پره های کمپرسور کاهش فلوی هوا و کاهش راندمان کمپرسور و افت فشار در کمپرسور را به دنبال دارد که نتیجه این عوامل در کاهش کارایی توربین تأثیر بسزایی دارد لذا با مشاهده علایم فوق باید پس از بازدید و بررسیهای لازم در صورت کثیف بودن کمپرسور اقدام به از بین بردن مواد رسوبی فوق گردد رسوبات ایجاد شده روی پره های توربین و کمپرسور دو نوع می باشند ، مرطوب که با شستشو برطرف می گردد و رسوبات خشک و چسبنده که با تمیز کاری با مواد جامد برطرف می گردد به بررسی و دستور العمل هر یک از موارد فوق می پردازیم.
الف : شستشوی کمپرسور
( COMPRESSOR WASHING )
تجربه نشان داده است که کارایی توربینهای گاز به مرور زمان بدلیل ایجاد رسوبات حاصله از عناصر موجود در هوا و سوخت بر روی پره های توربین و کمپرسور کاهش می یابد ، هوای محیط شامل آلودگی هایی مانند گرد و غبار ، ماسه های ریز ، دود و بخارات هیدروکربن ، حشرات ریز و نمک می باشند که بخش مهم اینها توسط فیلترهای واحد قبل از ورود به کمپرسور گرفته می شود آن بخش از آلودگیها که از فیلتر ها عبور می کند موجب تشکیل رسوبات روی پره های توربین کمپرسور می شوند که اگر خشک و چسبنده نباشند می توان آنها را توسط مواد شوینده از بین برد ، شستشوی کمپرسور به دو روش انجام می شود :
1- شستشو در حالتی که واحد در مدار است ( ON-LINE )
2- شستشو در حالتی که واحد متوقف است (OFF-LINE )
1- شستشو در حالتی که واحد در مدار استON-LINE COMPRESSOR WASH :
هدف از شستشو در این حالت تمیز نگه داشتن کمپرسور در فواصل مابین تمیزکاری اصلی می باشد و زمان این عملیات نیز کوتاه است اگر کمپرسور خیلی کثیف باشد باید شستشو بطریق OFF-LINE انجام شود .
توجه : در صورتیکه در زمان بهره برداری از واحد افزایش تدریجی اسپرد درجه حرارت ترموکوپلها وجود داشته ،لازم است که از ترموکوپلها بازدید بعمل آید تا در صورت نشست رسوبات روی سنسورهای آنها قبل از شروع عملیات شستشوی کمپرسور نسبت به تمیزکاری سنسورها اقدام گردد تا ترموکوپلها بتوانند طی زمان شستشو درجه حرارت صحیح را گزارش کنند .
کُمپرِسورها یا متراکم کنندهها میتوانند برای فشرده کردن گاز یا مایعات به کار رود. در برخی دستگاهها و ماشینآلات کمپرسورها وسایلی هستند که توسط آنها هوا فشرده شده و سپس به سمت قسمت احتراق فرستاده میشود.
از کمپرسورها برای فشرده کردن گازها استفاده میشود. در حقیقت کمپرسورها وسایلی هستند که با صرف انرﮊی مکانیکی فراوانی، گاز را با سرعت به درون خود مکیده و سپس آنرا فشرده میسازند. در اثر این عملیات، دمای گازی که فشرده میشود نیز افزایش مییابد. معمولاً گاز پر فشار خروجی از کمپرسورها را از یک سیسنم خنک کننده عبور میدهند تا دمای گاز دوباره به حد معمولی باز گردد. انواع گوناگونی از کمپرسور وجود دارد که برای مصارف صنعتی و عمومی طراحی شدهاند. بد نیست بدانید که حتی پمپ آکواریوم که برای وارد کردن هوا به آکواریوم ماهیها استفاده میشود نیز یک نوع کمپرسور است..
انواع کمپرسور
کمپرسورهای دینامیکی به دو نوع جریان محوری و جریان شعاعی تقسیم میشوند.
از کمپرسورهای دینامیک در فشارهای با نرخ پایین و دبیهای بالاتر استفاده میشود. کمپرسورهای جابجایی مثبت خود دارای دو نوع دوار (Rotary) و رفت و برگشتی (Reciprocating) هستند و قدرت تراکم آنها نسبت به نوع دینامیک بیشتر است. البته دبی این کمپرسورها به مراتب کمتر از نوع دینامیک میباشد.
نیروی محرکه کمپرسورها بسته به قدرت آنها میتواند الکتروموتور (برقی) یا موتوردیزلی (Diesel Engine) باشد.
– هریک از چهار جزء سیستم تراکمی بخار، یعنی کمپرسور، کندانسور، دستگاه انبساط و اواپراتور عملکرد خاص خود را دارند . در همین حال هر یک از این اجزاء تحت تأثیر شرایط اعمال شده از سوی سایر اجزاء قرار می گیرد. به طور مثال تغییر درجه حرارت آب کندانسور ممکن است دبی مبردی که کمپرسور پمپ می کند را تغییر دهد که شیر انبساط باید دوباره تنظیم شود و فشار مبرد داخل اوپراتور تغییر یابد.
قلب سیستم تراکمی بخار کمپرسور است. چهار نوع رایج کمپرسورهای تبرید، رفت و برگشتی، پیچی، گریز از مرکز و پره ای می باشند. کمپرسور رفت و برگشتی از پیستونی تشکیل شده که در سیلندر به عقب و جلو می رود و شیرهای رانش و مکش آن به گونه ای طرح شده که عمل پمپاژ انجام گیرد. کمپرسورهای پیچی، گریز از مرکز و پره ای همگی از اجزای دوار استفاده می کنند. کمپرسور پیچی و پره ای ماشینهای جابه جایی مثبت بوده و نوع گریز از مرکز به کمک نیروی گریز از مرکز کار می کند.
قسمت الف : کمپرسورهای رفت و برگشتی
یکی از مهمترین دستگاههای صنعت تبرید کمپرسورهای رفت و برگشتی می باشد که در اندازه های زیر یک کیلووات تا صدها کیلووات ظرفیت تبرید ساخته شده است. کمپرسورهای جدید یک جهته بوده و تک سیلندر یا چند سیلندر می باشند. سیلندرها در کمپرسورهای چند سیلندر به شکل V و W ، شعاعی یا خطی می باشند.
در طول ضربه مکش پیستون، گاز مبرد با فشار پایین از طریق سوپاپ مکش واقع در پیستون یا سر سیلندر وارد می شود. در طول ضربه تخلیه، پیستون مبرد را متراکم کرده و سپس آن را از طریق سوپاپ تخلیه واقع در سر سیلندر به بیرون می راند.عموماً در ۲۰ سال گذشته در اغلب ماشینهای دوار سرعت کاری کمپرسورها افزایش یافته است. سرعت کمپرسورهای سرعت کمپرسورهای اولیه حدود 2 تا r/s 3 بوده و این مقدار برای کمپرسورهای امروزی تا r/s 60 رسیده است.
کمپرسورهای بسته :
کمپرسورهایی که میل لنگ از محفظه کمپرسور بیرون آمده و بتوان یک موتور از بیرون به محور آنها کوپله کرد، کمپرسور نوع باز نامیده می شوند. یک کاسه نمد می توان برای جلوگیری از نشت گاز مبرد یا در صورت کمتر بودن فشار محفظه سیلندر از اتمسفر، از نشت هوا به درون محفظه سیلندر در محل بیرون آمدن محور از محفظه کمپرسور به کار برد. با وجود اینکه طراحان کاسه نمدهای بهتری طراحی کرده اند، اغلب ایجاد ترک در محفظه یکی از عوامل نشت می باشد. برای جلوگیری از نشت کاسه نمد مطابق شکل برش داده شده 2 اغلب موتور و کمپرسور در یک محفظه قرار داده می شوند.
روشهای بهتری برای عایقکاری الکتریکی موتور اجازه کار موتور را در تماس با مبرد می دهند. در بسیاری از طرحها گاز سرد ورودی برای خنک کردن موتور از روی آن عبور می کند. همیشه در یخچالها، فریزرها و واحدهای تهویه مطبوع خانگی کمپرسور بسته به کار می رود. تنها اتصالات محفظه کمپرسور اتصالات ورودی و خروجی و ترمینالهای الکتریکی می باشند.
رطوبت در سیستم ممکن است باعث آسیب رسیدن به موتور شود و بنابراین رطوبت گیری واحدهای بسته قبل از پر کردن گاز (شارژ) ضروری می باشد. در واحدهای بسته بزرگتر اغلب سرسیلندرها بازشدنی هستند تا تعمیر و نگهداری پیستونها و سوپاپ ها امکان پذیر شود. این واحدها نیمه بسته نامیده می شوند.
واحدهای تقطیر:
کمپرسور و کندانسور سیستم برای سهولت در یک واحد تقطیر قرار داده شده اند. موتور، کمپرسور و کندانسور را می توان به صورت یکپارچه روی یک بدنه و دور از شیر انبساط و اوپراتور نصب کرد.
عملکرد : دو مشخصه مهم عملکرد کمپرسور ظرفیت تبرید و توان مصرفی می باشد. این دو مشخصه کمپرسوری که با سرعت ثابت کار می کند، اغلب با فشارهای خروجی و ورودی کنترل می شود. در ابتدا می توان تجزیه و تحلیلی از یک کمپرسور رفت و برگشتی به عمل آورد، چون درک آثار این دو فشار به مراتب ساده تر است.
کمپرسورهایی که میل لنگ از محفظه کمپرسور بیرون آمده و بتوان یک موتور از بیرون به محور آنها کوپله کرد، کمپرسور نوع باز نامیده می شوند. یک کاسه نمد می توان برای جلوگیری از نشت گاز مبرد یا در صورت کمتر بودن فشار محفظه سیلندر از اتمسفر، از نشت هوا به درون محفظه سیلندر در محل بیرون آمدن محور از محفظه کمپرسور به کار برد. با وجود اینکه طراحان کاسه نمدهای بهتری طراحی کرده اند، اغلب ایجاد ترک در محفظه یکی از عوامل نشت می باشد. برای جلوگیری از نشت کاسه نمد اغلب موتور و کمپرسور در یک محفظه قرار داده می شوند.
روشهای بهتری برای عایقکاری الکتریکی موتور اجازه کار موتور را در تماس با مبرد می دهند. در بسیاری از طرحها گاز سرد ورودی برای خنک کردن موتور از روی آن عبور می کند. همیشه در یخچالها، فریزرها و واحدهای تهویه مطبوع خانگی کمپرسور بسته به کار می رود. تنها اتصالات محفظه کمپرسور اتصالات ورودی و خروجی و ترمینالهای الکتریکی می باشند.رطوبت در سیستم ممکن است باعث آسیب رسیدن به موتور شود و بنابراین رطوبت گیری واحدهای بسته قبل از پر کردن گاز (شارژ) ضروری می باشد. در واحدهای بسته بزرگتر اغلب سرسیلندرها بازشدنی هستند تا تعمیر و نگهداری پیستونها و سوپاپ ها امکان پذیر شود. این واحدها نیمه بسته نامیده می شوند.
كمپرسورها را با توجه به نحوه كاركرد به سه نوع تقسیم می كنند:
1_كمپرسور های پیستونی (Reciprocating Compressors)
2_كمپرسور های دوار Rotary Compressors))
3_كمپرسور های گریز از مركز(Centrifugal Compressors)
4_کمپرسور های محوری
1_كمپرسورهای پیستونی:
طراحی سیلندر در كمپرسورهای پیستونی از نظر تعداد و نحوه آرایش سیلندرها و دوطرفه یا یك طرفه بودن آنها (پیستون دوسره یا یك سره) متفاوت است . كمپرسورهای پیستونی را با یك سیلندر تا 16 سیلندر می سازند و نحوه آرایش سیلندر در آنها برحسب نیاز به صورتهای جناغی ، جفت جناغی و شعاعی یا ستاره ای است.
2_كمپرسورهای دوار :
از آنجا كه در كمپرسورهای دوّار نوع بسته یا هرمتیك ، كیفیت گرداندن كمپرسور به دلیل یكجا بدن موتور و كمپرسور بهتر است ، امروزه آنها را ، به ویژه در ظرفیتهای كمتر از یك تُن ، به تعداد زیاد تولید می كنند . كمپرسور بسته ، كمپرسوری است كه در آن موتور و كمپرسور هر دو درون یك محفظه تحت فشار جا گرفته اند ، و محور موتور و میل لنگ كمپرسور یكپارچه است . موتور به طور دائم با مبرّد تماس دارد .
عملكرد كمپرسور دوّار مشابه با كمپرسور پیستونی است ؛ به این ترتیب كه با متراكم ساختن گاز مبرّد اختلاف فشار لازم برای به گردش درآوردن مبرّد در سیستم را فراهم می كند . البته نحوة تراكم گاز در كمپرسور دوّار ، اندكی متفاوت است . در این كمپرسور عمل تراكم در اثر حركت دورانی روتور نسبت به اتاقك تراكم یا سیلندر انجام می گیرد .كمپرسورهای دوّار از نظر ساختمان به دو نوع تیغه ثابت و تیغه گردان تقسیم می شوند . قطعات متحرك كمپرسور دوّار تیغه ثابت عبارت اند از : رینگ ، بادامك و تیغة كشویی و…
3_كمپرسورهای گریز از مركز:
كمپرسورهای گریز از مركز ذاتاً ماشینهای پُر دور هستند و بهترین گرداننده آنها توربین بخار است . از آنجا كه آنها را برای دورهای همسنگ دور بالای توربین طراحی می كنند ، می توان آنها را مستقیماً كوپله كرد . جایی كه بخار پُرفشار باشد ، توبین به منزله شیرفشار شكن عمل می كند و بخار كم فشار خروجی از توربین می تواند برای گرمایش یا مقاصد دیگر به كار رود . ولی در بسیاری از كاربردها ، خصوصاً در ظرفیتهای پایین ، كمپرسورها را موتورهای برقی می گردانند كه به جعبه دنده های افزاینده مجهزند . كمپرسورهای گریز از مركز از مبرّدهای كم فشار استفاده می كنند و معمولاً اواپراتور و كندانسور آنها هر دو با فشار كمتر از جوّ كار می كنند .
عمل تراكم گاز در كمپرسور گریز از مركز با نیروی گریز از مركز انجام می گیرد . از این رو این كمپرسورها برای تراكم مقادیر زیاد گاز مبرّد و اختلاف فشارهای كم ایدئال هستند . همچنین سیستمهای تبرید كم دما و به خصوص آنهایی كه از هیدروكربنهای نفتی یا هالوژنه به عنوان مبرّد استفاده می كنند ، سازگاری بیشتری با این كمپرسورهای دارند .در تأسیسات كمپرسور گریز از مركز ، اگر توربین بخار در دسترس باشد از نظر اقتصادی ترجیح دارد ، زیرا تجهیزات و نیروی كار لازم برای چنین تأسیساتی در مقایسه با آنچه برای كمپرسور گردنده با توربین گازی مشابه لازم است ، نسبتاً كوچكتر و كمتر است . دلیل آن عمدتاً جمع و جوری و سبكی دستگاهها نسبت به قدرت مصرفی است . به علاوه كمپرسور گریز از مركز فقط بخش كوچكی از فضای لازم برای تجهیزات تبرید را اشغال می كند . واحدهای تبرید نوع گریز از مركز در ظرفیتهای 100 تا 2500 تُن و برای كار موتور برقی ، توربین بخار و یا موتور درونسوز تولید می شوند.
4_کمپرسور محوری:
این نوع از کمپرسور هوا را از میان پره های خود عبور داده و به سمت عقب میراند این کمپرسور دارای یک و یا دو و یا چند طبقه پره میباشد که زاویه های پره ها در طبقه اول زیاد است و به تدریج هر قدر که به سمت محفظه احتراق پیش میرویم زاویه پره ها کم میشود و از سرعت سیال کم شده و به فشار و دمایش افزوده میشود در جداره این کمپرسورها پره های ثابتی وجود دارد که جهت هوای ورودی را از هر تیغه به طبقه بعدی تنظیم میکند . در این نوع از کمپرسورها خطر سکته کمپرسور بسیار کم است . ردیف های ثابت کمپرسور انرژی جنبشی را که توسط پره های متحرک به سیال عامل داده میشود به ازدیاد فشار تبدیل کرده و همچنین جهت سیال را به زاویه ای مناسب برای ورود به ردیف بعدی پره های متحرک تصحیح مینماید هر طبقه کمپرسور شامل یک ردیف پره چرخنده و به دنبال آن یک ردیف پره ثابت میباشد . ولی قبل از ورود سیال به طبقه اول کمپرسور یک ردیف پره ثابت به نام ( پره راهنمای ورودی ) قرار میدهند که جهت سیال را برای ورود به طبقه اول کمپرسور تصحیح مینماید .
كار كمپرسورها: ایجاد نیروی مكش لازم برای مكیدن گاز مبرّد از اواپراتور ، متراكم كردن گاز ، و سپس فرستادن آن به كندانسور است ، كه در آن گاز به مایع تبدیل می شود . مكندگی كمپرسور ، گاز را از سمت راست فشار ضعیف به سمت فشار قوی منتقل می كند ، و حجم گازی كه باید متراكم شود بستگی به میزان جابه جایی پیستون كمپرسور دارد.
طرز كار کمپرسورها: کمپرسورها وسایلی هستند که با صرف انرﮊی مکانیکی فراوانی، گاز را با سرعت به درون خود مکیده و سپس آنرا فشرده می سازند. در اثر این عملیات، دمای گازی که فشرده می شود (فشار آن افزایش می یابد) نیز افزایش می یابد. معمولاً گاز پر فشار خروجی از کمپرسور ها را از یک سیسنم خنک کننده عبور می دهند تا دمای گاز دوباره به حد معمولی باز گردد. انواع گوناگونی از کمپرسور وجود دارد که برای مصارف صنعتی و خانگی طراحی شده اند.
تفاوت بین کمپرسور محوری و کمپرسور گریز از مرکز(شعاعی):
از کمپرسور گریز از مرکز بیشتر در موتورهای قدیمی استفاده می شده است. این نوع از کمپرسور دارای پره های بسته میباشد و هوا را از میان پره های خود عبور نمیدهد بلکه هوا را در جهت شعاع خود به سمت بیرون میراند و هوا پس از برخورد به پخش کننده (دیفیوژر) از سرعتش کاسته شده و به دما و فشارش افزوده میشود . این نوع از کمپرسور شامل دو نوع یک طرفه و دو طرفه می باشد.
وظیفه كمپرسور در سیستم تبرید تراكمی: این است كه با ایجاد اختلاف فشار لازم ، جریان مبرّد را از یك قسمت سیستم به قسمت دیگر برقرار كند . در اثر وجود همین اختلاف فشار بین سمت فشار قوی و سمت فشار ضعیف است كه مایع مبرّد از میان شیر انبساط به اواپراتور رانده می شود . برای اینكه بخار كم فشار ، اواپراتور را ترك كند و راهی واحد تقطیر شود باید فشاری بیشتر از فشار موجود در قسمت مكش واحد تقطیر داشته باشد .
كمپرسورهایی كه در تهویه مطبوع به كار می روند برحسب ساختمان و طرزكار به انواع زیر تقسیم می شوند :
۱- تک سیلندر
۲- چند سیلندر.
کمپرسور سانتریفوژ:
کمپرسور های سانتریفوژ ممکن است در توربوفن ها بعنوان کمپرسورهای فشار بالا در پائین دست طبقات چندتای کمپرسور های محوری کاربرد داشته باشد. در بعضی کاربردهای مربوط به توربین گاز و موتور جهت یک کمپرسور سانتریفوژ یک یا دو طبقه ای بعنوان کل سیستم تراکم به خدمت گرفته می شود.
کمپرسورهای سانتریفوژ بطور محسوسی با انواع محوری خود تفاوت دارند. افزایش فشار بازای هر طبقه بطور قابل توجهی بالاتر از کمپرسور های محوری باشد، مسیر جریان دارای یک افزایش قابل توجه در شعاع، از ووردی به خروجی بوده و جریان بصورت محوری وارد روتور یا Impeller شده و آن را بصورت شعاعی ترک می کند. در بسیاری از کاربردهای جریان سپس از میان یک دیفیوزر پره دار عبور می کند. با افزایش شعاع مسیر جریان فاصله محیطی بین تیغه ها نیز افزایش می یابد. برای جبران این و ثابت نگهداشتن مساحت مسیر جریان span تیغه روتور بطور قابل توجهی از ورودی به خروجی کاهش می یابد. علاوه بر این برای اینکه بارگذاری تیغه در سطح مطلوب باقی بماند، بدون اینکه جدایی رخ دهد، تیغه های جداکننده در قسمت انتهایی مسیر جریان روتور قرار داده شده است. همچنین تسمه های نگهدارنده نیز روی روتور وجود دارد این مشخصات هندسی می تواند موانعی را درمسیر جریان و با کاهش span به سمت لبه فرار ایجاد می کند.
دیفیوزرهای شعاعی نیز باید با یک افزایش شعاع افزایش فاصله محیطی بین تیغه ها مقابله کننده برای جبران این مسئله دیفیوزر ها نوعاً دارای افزایش ضخامت تیغه به سمت لبه فرار می باشند. Span یک دیفیوزر شعاعی معمولااز لبه حمله به لبه فرار و با افزایش شعاع به نسبت ثابت می ماند. کمپرسورهای سانتریفوژ پربازده نیازمند پخش جریان بخصوصی می باشند که می تواند باعث رشد سریع لایه مرزی در نیمه دوم گذرگاه جریان نسبتاً طولانی در محور شود. این رفتار اغلب جدایی جریان را که باعث تشکیل ناحیه دنباله شده و به صورت جت درمی آید را از سطح مکش تیغه به سطح فشار تیغه وارد می کند این جدایی جریان پتانسیل پخش کنندگی را برای چرخ کاهش می دهد و باعث ایجاد ساختارهای پیچیده جت/ دنباله jet wake در خروجی روتور می شود. این شرایط خروجی روتور سپس باعث تلفات ناشی از اختلاط و جریان ناپایدار ورودی به دیفیوزر می شود که این خود منجر به کاهش بیشتر بازده آن طبقه خواهد شد.
ویژگی های یک کمپرسور باد ایده آل چیست؟
در ابتدای این بخش باید بگوییم که هر فرد از نظر خود و با توجه به کارکردی که از کمپرسور باد انتظار دارد، به دنبال گزینه ایده آل خود است. از این رو در اینجا به معرفی گزینه های کلی برای انتخاب حالت ایده آل می پردازیم، اما شما به عنوان یک خریدار باید لیستی از ویژگی های ایده آلی که از یک کمپرسور باد انتظار دارید، تهیه کرده و سپس اقدام به بررسی گزینه ها و برند های مختلف نمایید. در صنعت امروز و به خصوص در بخش تامین لوازم و دستگاه ها بسیاری از برند ها در زمینه خاصی تخصص دارند. پس با بررسی ویژگی های مطلوب است که می توانید کمپرسور ایده آل خود را پیدا کنید. در ادامه به معرفی بخش هایی از کمپرسور می پردازیم که باید حین نوشتن چک لیست به آنها توجه کنید:
توان کمپرسور باد: به عنوان یک خریدار باید کاملا از اینکه چه انتظاری از کمپرسور باد دارید آگاه باشید. اگر زمینه کاری شما به گونه ای است که کمپرسور باد ایده آل شما باید نیرو محرکه دستگاه دیگری را تامین کند باید به دنبال یک کمپرسور بزرگ باشید تا بتواند حجم و فشار هوای بسیار زیادی را ارائه دهد. گزینه ایده آل برای این زمینه ها کمپرسور هایی با اسب بخار بالا است. برای کاربرد های خانگی یک کمپرسور هوا با تنها ۱ یا ۱,۵ اسب بخار توان، گزینه ایده آل است در حالی که این میزان برای کاربرد های صنعتی به مراتب بالا تر می باشد.
شیر تخلیه: یکی از مهمترین بخش هایی که در هر کمپرسور باد وجود دارد، شیر تخلیه است. دلیل وجود شیر تخلیه این است که کمپرسور کمک نماید تا آب و ذرات آلودگی موجود در مخزن را خالی کند. به طور معمول این شیر در زیر مخزن واقع است و زمانی که باز شود به کمک نیرو گرانش زمین، آلودگی های موجود در مخزن کمپرسور هوا را تخلیه می نماید. زمانی که از شیر تخلیه استفاده نشود یا عملکرد آن با اختلال مواجه باشد، ممکن است میزان رطوبت در هوای خروجی از کمپرسور باد بالا رفته و کیفیت هوا را کاهش دهد. از این رو استفاده از این شیر تاثیر به سزایی در بهبود راندمان یک کمپرسور باد ایده آل خواهد داشت. همچنین عدم تخلیه باعث می شود تا اجزای داخلی کمپرسور باد دچار خوردگی و زنگ زدگی شوند. در این صورت عمر کمپرسور باد نیز کم می شود و باید هزینه دوباره برای خرید یا تعمیر آن پرداخت کرد. از این رو می توان به اهمیت نقش شیر تخلیه در کمپرسور های باد پی برد.
رول کیج: امروزه برخی از کمپرسور های موجود در بازار دارای رول کیج نوعی محافظ هستند. وظیفه رول کیج این است که از قطعات کلیدی و مهم کمپرسور باد در برابر عوامل مخرب فیزیکی همچون ضربه یا خراش محافظت کند. رول کیج ها به واسطه حالت خود و میله هایی که دارند، استحکام کلی دستگاه را نیز افزایش می دهند. یک رول کیج خوب باید دارای مرکز ثقل کم باشد، به گونه ای که باعث سنگین شدن کل دستگاه نشود ولی استحکام دستگاه را افزایش دهد.
درباره کمپرسور دورین (Dorin)
کمپرسور سمی هرمتیک دورین (Dorin) برای تطابق بهتر با مبردهای جدید و انتظارات بازار در حوزه بازدهی، قابلیت اعتمادپذیری و سطح نویز کم، ایجاد شدهاند. این کمپرسورها جابهجاییهای 4.42 تا 244.78 مترمکعب بر ساعت و ظرفیت های اسمی 0.5 تا 90 اسب بخار را پوشش میدهند.
ویژگیهای اصلی کمپرسورهای دورین (Dorin)
مقادیر بالای C.O.P به لطف بهینهسازی دینامیک جریان داخلی مبرد، موتورهای با بازده بالا و قطعات هایتک
مناسب برای تمام مبردهای مهم موجود مانند R404A، R134a، R407C، R507، R407F، R22
سطح نویز بسیار پایین کمپرسور
امکان پاسخ به درخواستها برای فرکانسهای متنوع
جعبه الکتریکی استاندارد IP65
کیفیت ساخت تضمین شده کمپرسور دورین (Dorin) بهوسیلهی تاییدیه تطابق با دستورالعملهای EN ISO9001
ارتعاشات پایین کمپرسور دورین (Dorin) به لطف بهبود بالانس جرمی.
با بیش از 100 سال قدمت
جهت مشاوره رایگان با تیم پشتیبانی گروه بازرگانی گرام تماس حاصل کنید.
گروه تولیدی گرام نماینده انحصاری دورین