اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

اکسپنشن ولو یا شیر انبساط

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
اکسپنشن ولو یا شیر انبساط نمونه ای تجهیزات مورد نیاز برای سیستم های برودتی است. این شیرها که در بین کندانسور و اواپراتور قرار می گیرند، وظیفه دارند فشار بالایی که به سمت کندانسور حرکت می کند را کاهش دهند. از این رو جزو قطعات مهم سیستم های برودتی به شمار می روند و باید با کیفیت بالایی تهیه و مورد استفاده قرار گیرند.
5/5

فهرست مطالب اکسپنشن ولو یا شیر انبساط

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

پیشنهاد خرید
گاز R134 کولیب - ساخت سردخانه ، نمایندگی کمپرسور سردخانه دورین و گاز سردخانه کولیب
گاز R-134خرید کنید

اکسپنشن ولو یا شیر انبساط؛ مهمترین جزء سیستم های برودتی

 

سیستم های برودتی که کاربردهای متنوعی دارند، با قطعات و لوازم مختلفی ساخته می شوند. در میان این قطعات و لوازم، اکسپنشن ولو یا شیرهای انبساط که بین کندانسور و ورودی اواپراتور در خط مایع نصب می شوند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این شیرهای انبساط در اصل نقطه مقابل انواع کمپرسور به شمار می روند که در سیستم های تبریدی مورد استفاده قرار می گیرند.

می دانیم که کمپرسورها در سیستم های تبریدی، فشار مبرد را بالا می برند. اما اکسپنشن ولو یا شیرهای انبساط فشار بالایی که به سمت کندانسور حرکت می کند را کاهش می دهند. با این عمل مبرد را برای ورود به اواپراتور های مختلف همچون اواپراتور فریونی آماده می کنند. در اصل شیرهای انبساطی که بین کندانسور هوایی و اواپراتور نصب می شوند، دو وظیفه مهم دارند. از جمله:

  1. کنترل کردن دبی مایع ورودی به اواپراتور به وسیله دمای گاز خروجی از اواپراتور
  2. کنترل فشار مایع مبرد و دما

می دانیم که انتخاب لوازم و قطعات سردخانه و سیستم های برودتی، مسئله مهمی است که باید با دقت انجام شود. در کنار تمام تجهیزات مهم، لازم است شیر انبساط را نیز با دقت بالایی انتخاب کنید. زیرا این شیرها تاثیر بسیار مهمی بر وی عملکرد سیستم های برودتی و تولید سرمایش توسط چیلرها دارند. در صورتی که اگر از شیرهای انبساط اشتباهی در سیستم های برودتی استفاده کنید، به مرور زمان آسیب بسیار جدی به چیلر ها وارد خواهید کرد.

 

اکسپنشن ولو یا شیر انبساط
اکسپنشن ولو یا شیر انبساط

انواع اکسپنشن ولو یا شیرهای انبساط

شیرهای انبساط در دو مدل الکترونیکی و ترموستاتیک تولید و به بازار عرضه می شوند. هر یک از این شیرها دارای ویژگی های خاصی بوده و برای ساخت سردخانه و سیستم های برودتی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • شیرهای انبساط الکترونیکی:

این نمونه از قطعات سردخانه ای در خط مایع بین کندانسور و اواپراتور نصب می شوند. وظیفه اصلی اکسپنشن ولو الکترونیکی کاهش فشار مبرد از کندانسور به سمت اواپراتور است. از سوی دیگر این شیرها وظیفه دارند دبی مبرد را کنترل نمایند. از آنجایی که این دو هدف به صورت الکترونیکی انجام می شوند، دقیق بوده و دیگر نیازی نخواهد بود قبل از شیرهای انبساط اقدام به نصب شیر برقی نمود.

باید بگوییم شیرهای انبساط الکترونیکی نسبت به شیرهای ترموستاتیکی از عملکرد دقیق تر و بهتری برخوردار هستند. از این رو این شیرها انتخابی مناسب برای ساخت سردخانه زیر صفر پروتئینی و استفاده در مبردهای خاص به شمار می روند. بهتر است این نکته را بدانید که شیرهای انبساط الکترونیکی توسط درایو کنترل شده و بهتر است در زمان نصب این شیرها از سنسور دما و ترانسمیتر فشار استفاده شود.

شیرهای انبساط الکترونیکی خود به دو نوع استپری و پالسی دسته بندی می شوند که هر یک وظیفه منحصر به خود را دارند. می توانید با تهیه هر یک از این شیرها، از آنها برای ساخت انواع چیلر و سیستم تهویه مطبوع استفاده کرد.

اکسپنشن ولو یا شیر انبساط
اکسپنشن ولو یا شیر انبساط

 

 

  • شیرهای انبساط ترموستاتیک:

نوع دیگری از شیرهای انبساط وجود دارند که با نام اکسپنشن ولو ترموستاتیک شناخته می شوند. این شیرها متداول ترین انتخاب برای کاهش فشار در سردخانه ها و چیلرهای تراکمی از جمله، چیلر تراکمی هوا خنک اسکرال و چیلر تراکمی هوا خنک اسکرو به شمار می روند. شیرهای ترموستاتیک نمونه ای از شیرهای اتوماتیک هستند که می توانند جریان مناسب مبرد را در اواپراتور بسته به بار داخل آن حفظ کنند.

در صورتی که بار اواپراتور بیشتر شود، این شیرهای انبساط می توانند شرایط را برای افزایش جریان مبرد فراهم کنند. از سوی دیگر در صورت کاهش بار اواپراتور، این شیرها شرایط کاهش جریان مبرد را فراهم خواهند کرد. با این عمل کمپرسور و چیلر در سیستم های سرمایشی و برودتی راندمان بهتری خواهند داشت. در اصل باید بگوییم استفاده از شیرهای انبساط ترموستاتیک عملکرد سیستم های برودتی را بهبود بخشیده و می تواند مزایای بسیاری داشته باشد. تنها کافیست نمونه با کیفیت آن را تهیه نموده و در سیستم های برودتی استفاده کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *