اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

کندانسور و اواپراتور چیست ؟

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
در این مطلب به بررسی کندانسور و اواپراتور خواهیم پرداخت که امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت بهره را ببرید و مورد توجه تان قرار بگیرد.
5/5

فهرست مطالب کندانسور و اواپراتور چیست ؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

پیشنهاد خرید
گاز R134 کولیب - ساخت سردخانه ، نمایندگی کمپرسور سردخانه دورین و گاز سردخانه کولیب
گاز R-134خرید کنید

کندانسور و اواپراتور چیست ؟

کندانسور و اواپراتور بخش های مهمی از یک سیستم تهویه مطبوع خانگی و مرکزی را تشکیل می دهند. این دو قطعه دارای تفاوت هایی با یکدیگر می باشند. قبل از هر چیز بهتر است ابتدا شما با نحوه کار اواپراتور و کندانسور آشنا شوید.

کندانسور و اواپراتور چیست ؟

کندانسور و اواپراتور دارای کاربرد و ویژگی های خاص خود می باشند و اگر شما به دنبال کسب یک سیستم ارزان و مقرون به صرفه هستید بهتر است با نحوه کار و تفاوت بین این دو قطعه آشنا شوید.

اواپراتور و کندانسور
اواپراتور و کندانسور

 

نحوه کارکرد اواپراتور

به بخش خنک کننده سیستم های تراکمی تبخیر کننده اواپراتور گفته می شود. این قطعه عامل انتقال و هدایت دمایی می باشد که به کمک کندانسورها تولید شده است. این قطعه مسئولیت تعدیل سازی محیط را نیز برعهده دارد این قطعه را همچنین می توان بخش ثانویه از یک سیستم تهویه مطبوع محسوب کرد.

انواع اپراتورها به سه دسته زیر تقسیم بندی می شوند :

  1. سیلابی ( پوسته و لوله )
  2. مستقیم ( اواپراتور صفحه ای )
  3. خشک ( اواپراتورهای خشک )

در حالت کلی می توان به کمک این قطعه به کندانسور دستور داد که هوا را تا چه اندازه گرم یا سرد نماید. اواپراتور ها برای دو نوع سیستم زیر موجود می باشند :

  1. سیستم تهویه مطبوع مرکزی
  2. سیستم تهویه مطبوع منفرد

بررسی کاربرد این قطعه

  1. مصارف عمومی
  2. سیستم های صنعتی
  3. دستگاه تهویه مطبوع برای سیکل تبرید تراکمی نظیر چیلر ها ، کولر گازی و …
  4. استفاده در صنایع حساس نظیر تبخیر کردن یا غلیظ کردن مواد غذایی ، صنایع داروسازی و تفکیک مواد شیمیایی

 

نحوه کارکرد کندانسور

این نوع قطعه وظیفه تولید هوای مطبوع و تازه را در سیستم تهویه مطبوع بر عهده دارد. کندانسورها در انواع اندازه ها و قیمت های متفاوتی به فروش می رسند.

گرمای گرفته شده مبرد در کندانسور که نوعی مبدل حرارت محسوب می گردد به کمک عمل تقطیر به محیط برگردانده می شود. در تمامی کندانسورها گاز فریون به عنوان ماده مبرد که تولید کننده دمای مد نظر است عمل می کند. بخار مبرد که همان گاز فریون است قبل از ورود به کندانسور باید در اثر عملکرد کمپرسور به اندازه کافی گرم و متراکم گردد تا توانایی برقراری انتقال گرما به یک واسط خنک تر نظیر هوا یا آب را داشته باشد.

گاز فریون یا مبرد در کندانسور از شکل گاز به مایع تبدیل می شود ولی کلیه عمل چگالش بر عهده این قطعه نمی باشد. بلکه از کمپرسور نیز به عنوان متراکم کننده مولکول های گاز استفاده می شود. به همین دلیل کمپرسور و کندانسور به همراه یکدیگر واحد چگالشی را تشکیل می دهند. این دو قطعه همچنین در واحدهای دو تکه نیز در کنار یکدیگر قرار داده می شوند.

انواع کندانسورها به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند :

  1. کندانسور آبی :

این نوع کندانسورها در چیلرهای تراکمی که از نوع لوله یا پوسته می باشند مورد استفاده قرار می گیرند. در این قطعه آب خنک از داخل مبرد و لوله از فضای پوسته عبور داده می شود.

کندانسورهای دو لوله ای نوع دیگری از کندانسور آبی به شمار می روند که از آن ها به مقدار کمتری در چیلرهای تراکمی استفاده می گردد.

  1. کندانسور هوایی :

این نوع کندانسورها در واحدهای کم ظرفیت و در مناطق مرطوب مورد استفاده قرار می گیرند.

بررسی تفاوت کندانسور و اواپراتور

کندانسور وظیفه ساخت هوای تازه را برعهده دارد و اواپراتور هوای تازه را به فضای مورد نظر هدایت می کند. این قطعه به کمک هوا یا آب و گاز فریون ( مبرد ) دمای سرد را به کمک فشرده سازی گاز در کمپرسور ایجاد می نماید. دمای سرد ایجاد شده توسط کندانسور به سمت اواپراتور هدایت می گردد و این دما توسط سیستم پرتاب باد یونیت به فضا هدایت می گردد.

در حالت کلی می توان گفت که اواپراتور دمای سرد مبرد مایع را از محیط می گیرد و تبدیل به گاز گرم می کند و گاز گرم شده نیز مجددا به سمت کندانسور هدایت می گردد. مبرد دوباره در کمپرسور به شکل مایع سرد تبدیل می گردد و این چرخه با توجه به تناوب ادامه پیدا می کند.

یکی دیگر از انواع تفاوت کندانسور و اواپراتور این است که اگر سیستم تهویه مطبوع مرکزی سرد یا گرم باشد در فصول سرد فقط اواپراتور کار می کند. در نتیجه در فصول سرد سال کندانسور به صورت مدام در حال فشرده سازی گاز فریون نمی باشد.

بنابراین تفاوت اواپراتور و کندانسور در فصل زمستان به خاطر این می باشد که گاز گرم تر به سمت اواپراتور حرکت می کند و در زمان برگشت نیز توسط کمپرسور به مقدار معینی تعدیل می گردد.

تفاوت بین کندانسور و اواپراتور
تفاوت بین کندانسور و اواپراتور

شرکت بازرگانی گرام معتبرترین تولید کننده تجهیزات تبرید

بازرگانی گرام یکی از معتبرترین تولید کننده ها در زمینه تولید انواع تجهیزات تبرید نظیر کمپرسور ، کندانسور و اواپراتور و … می باشد.

تمامی تجهیزاتی که در بازرگانی گرام تولید می شوند دارای کیفیت بی نظیری می باشند بنابراین شما می توانید با خیالی آسوده این نوع تجهیزات را خریداری نمایید.

 

نتیجه گیری

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید کندانسور دستگاه تولید فرآیند هوای سرد و تازه می باشد. اواپراتور نیز مصرف کننده هوای خنکی می باشد که توسط کندانسور ایجاد می گردد. با مطالعه تفاوت کندانسور و اواپراتور می توانید در مورد خرید هر یک از انواع این قطعات به درستی تصمیم گیری نمایید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *