اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

راه‌های تشخیص نشتی گاز سردخانه و جلوگیری از آن

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
در این مقاله قصد داریم راه‌های تشخیص نشتی گاز سردخانه را بررسی کنیم و راه‌حلی برای جلوگیری از این نشتی را ارائه دهیم.
5/5

فهرست مطالب راه‌های تشخیص نشتی گاز سردخانه و جلوگیری از آن

راه‌های تشخیص نشتی گاز سردخانه و جلوگیری از آن

 

به راستی چه مشکلاتی باعث می‌شود که گاز سردخانه نشتی داشته باشد؟ چرا کوتاهی کردن در رسیدگی به نشتی‌های مربوط به مبرد گازی، می‌تواند خسارت‌های جدی‌ای داشته باشد؟

در این مقاله، گروه صنعتی بازرگانی گرام به مسئله‌ی رایج و جدیِ نشتی گاز سردخانه می‌پردازد و روش‌های جلوگیری از آن را بررسی می‌کند. همراه ما باشید.

 

اصلا گاز سردخانه چیست؟

سردخانه‌ها، انواع فریزرهای صنعتی و تونل‌های انجماد همگی بخشی ضروری از صنایع مختلف هستند و وجود آن‌ها برای عملکرد صحیح زندگی روزمره حیاتی‌ست. با این‌حال، برای این‌که سیستم سرمایشی (تبریدی) شما به درستی کار کند، شما نیاز به ماده‌ی خنک‌کننده یا مبرد خواهید داشت. این مبردها انواع گوناگونی دارند و بسته به نوع کاربریشان، گرما را از محیط گرفته و سرما را جایگزین آن می‌کنند. هر کدام از این مبردها ظرفیت تبریدی متفاوتی دارند و بهتر است پیش از انتخاب انواع گاز سردخانه، حتما با کارشناسان مجرب در این زمینه مشورت نمایید.

به طور کلی، گاز سردخانه شامل کربن دی اکسید، آمونیاک، هیدروکربن‌هایی مانند پروپان، ایزوبوتان و پروپیلن می‌شود. گازهای سردخانه‌ایِ قدیمی، فریون‌هایی مانند R134a بودند. امروزه انواع مختلفی از لوازم و سنسورهای تشخیص نشتی گازهای سردخانه‌های وارد بازار شده‌اند. این لوازم به شما کمک می‌کنند تا در حداقل زمان ممکن، نشتی گاز را تشخیص داده و جلوی آن را بگیرید.

دلایل نشتی گاز سردخانه
دلایل نشتی گاز سردخانه

چرا گازهای سردخانه‌ای دچار نشتی می‌شوند؟

نشتی گاز سردخانه یکی از رایج‌ترین مشکلاتی‌ست که ممکن است برای سیستم تبریدی شما پیش آید. این‌که شما بتوانید این مشکلات را ریشه‌یابی کنید، دلیل آن را پیدا کرده و حل کنید، باعث می‌شود تا بتوانید در سریع‌ترین وجه ممکن، جلوی خسارت‌های سنگینی که بر اثر نشت‌ گاز بوجود می‌آید را بگیرید.

نشتی گاز سردخانه علل گوناگونی دارد؛ به عنوان مثال:

  • لرزش بیش از حد و طولانی‌مدت دستگاه تبریدی می‌تواند موجب نشتی گاز شوند.
  • فساد و خوردگی لوله‌ها و مسیرهای موجود در سیستم تبریدی، نقش مستقیمی در نشتی گاز سردخانه دارد.
  • نصب غیراصولی و نادرست تجهیزات سردخانه می‌تواند مستقیما موجب نشتی گاز سردخانه گردد.
  • در صورتی‌که بست‌های دستگاه به خوبی کار گذاشته نشده باشند، ممکن است مبرد گازی نشت کند.
  • دماهای بسیار بالا نیز ممکن است در نشتی گاز سردخانه موثر باشند.

 

 

نشتی مبرد گازی چه خطراتی را به همراه دارد؟

در سال‌های گذشته،‌ سوانح متعددی بر اثر نشتی گاز سردخانه رخ داده است. این حوادث نه تنها بسیاری را راهی بیمارستان‌ها کرده، بلکه موجب مرگ عده‌ی بی‌شماری نیز شده است. به طور کلی، نشتی مبرد گازی موجب می‌شود که سیستم به مرور زمان تحلیل رود و قطعات سیستم تبریدی خراب شوند. این امر هم نیاز سیستم را به تعمیر بالا می‌برد، هم موجب وارد آمدن خسارت‌های سنگینی به سردخانه‌ی شما خواهد شد.

گذشته از این، نشتی مبرد گازی می‌تواند عملکرد تمام سیستم‌ها و سنسورهای کنترل سردخانه را بی‌اثر کند. از طرفی بسته به نوع مبرد گازی‌ای که در سیستم استفاده شده، نشتی مبرد می‌توان خسارت‌های جانی متعددی را نیز به شما وارد کند؛ به عنوان مثال:

  • انواع گاز سردخانه معمولا اشتعال‌پذیر هستند و نشتی آن‌ها می‌تواند به آتش‌سوزی‌های متعدد در سیستم منجر شود.
  • گازهای سردخانه‌ای عموما سمی هستند و می‌توانند به موکوز سیستم تنفسی، ریه‌ها و چشمان افرادی که با آن مواجه می‌شوند، آسیب‌های جدی وارد کند.
  • مبردهای آمونیاکی و هیدروکربنی می‌توانند موجب برونشیت، حساسیت‌های پوستی و تنفسی، سرگیجه، سرفه‌های شدید و حتی مرگ شوند.
  • مهم‌ترین و رایج‌ترین اثر نشتی گاز سردخانه، آثار مخرب آن بر محیط‌زیست و گرمایش زمین است.

 

روش‌های تشخیص نشتی گاز سردخانه‌ - ساخت سردخانه ، نمایندگی کمپرسور سردخانه دورین و گاز سردخانه کولیب
روش‌های تشخیص نشتی گاز سردخانه‌

 

چطور تشخیص دهیم که مبرد گازی سیستم دچار نشتی شده است؟

معمولا وقتی گاز سردخانه‌ شما نشتی داشته باشد، سیستم تبریدی سیگنال‌های مختلفی را به سوی شما ارسال می‌کند که می‌توانید از طریق آن، احتمال دهید مبرد گازی نشت کرده است. مثلا اگر دستگاه تبریدی آن بازده‌ای که باید را ندارد، سرمایش آن کاهش یافته و انرژی بیش‌تری را نسبت به نیازش مصرف می‌کند؛ باید احتمال داد که مبرد گازی نشت کرده باشد.

تشخیص نشتی مبرد گازی با روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. معمولا تکنسین‌های سیستم‌های تبریدی برای تشخیص نشتی گاز، از دو روش کاربردی استفاده می‌کنند:

  • بررسی‌های داخلی سیستم: معمولا در این روش، کارشناس برای تشخیص نشتی گاز سردخانه،‌ رنگینه‌های شیمیایی را در سیستم به کار می‌برد تا از عدم نشتی‌های داخلی مطمئن شود.
  • بررسی‌های خارجی سیستم: در این روش،‌ تکنسین به سراغ لوله‌کشی‌های خارجی و سطحیِ دستگاه می‌رود. وی با اسپری کردن محلول‌های خاص یا با استفاده از سنسور الکترونیکی نشت گاز، محل این نشتی را تشخیص خواهد داد.

یکی از تکنولوژی‌های جدید و کاربردی برای تشخیص نشتی گاز سردخانه، استفاده از اسپری‌های UV است. این اسپری‌ها حتی در محل‌هایی که به آن دید ندارید، نشتی را به شما نشان می‌دهند. البته دقت کنید که بسیاری از اسپری‌های UV شامل رنگدانه‌های کروماتوفور هستند. این مواد موجب وارد آمدن صدمات جدی به آلومینیوم، پلاستیک و لاستیک می‌شوند. از طرفی برخی از این اسپری‌ها شامل مواد محلولی هم‌چون Aromatic200 و  اِن‌متیل۲پروپیلن (NMP) هستند که نه تنها سمی‌‌اند،‌ بلکه سرطان‌زا نیز هستند. معمولا یکی از بهترین اسپری‌هایی که می‌توانید برای تشخیص گاز استفاده کنید، اسپری‌های Errecom هستند که در عین غیرسرطان‌زا و غیرسمی بودن، مواد محلول خورنده نیز ندارند.

 

سنسورهای تشخیص نشتی گاز سردخانه و انواع آن‌ها

شما می‌توانید برای تشخیص نشتی گاز سردخانه، از سنسورهای گازیاب هم استفاده کنید. تکنسین‌های سردخانه معمولا از دو نوع سنسور برای گازیابی و پیدا کردن محل نشتی مبرد گازی استفاده می‌کنند:

  • گازیاب پرتابل (قابل حمل‌ونقل): سنسورهای پرتابل تشخیص نشتی گاز سردخانه، کاملا سبک هستند و شما می‌توانید به سادگی آن‌ها را جابجا کنید. این سنسورها بیش‌تر برای پرسنلی مناسب‌اند که نمی‌دانند سیستم‌های تبریدی که با آن کار می‌کنند نشتی دارد، یا نه. این سنسورها دقت بالایی دارند و قیمتشان بسیار مقرون به صرفه است. یک گازیاب پرتابل درجه یک عمر طولانی و باتری مناسبی دارد و در کم‌ترین زمان،‌ نشتی گاز را برایتان برملا خواهد کرد.
  • گازیاب ثابت (غیرقابل‌ حمل): از این سیستم برای بررسی دائمی احتمال نشتی گاز سردخانه استفاده می‌شود. این سیستم به طور دائمی سطح گاز سیستم را تحت کنترل نگه می‌دارد و شما می‌توانید از طریق پنل‌های کنترلیِ آن، سطح گاز را در سیستم تبریدی تحت نظر داشته باشید. این یونیت‌ها عموما شامل آلارم‌ها و اعلان‌های خطر هم می‌شوند. این اعلان‌ها خبر نشتی گاز را به سرعت به اطلاع شما می‌رسانند و برای سیستم‌های تبریدی که دور از دسترس قرار دارند،‌ ایده‌آل هستند.

 

خرید گاز سردخانه باکیفیت و ماندگار از شرکت صنعتی بازرگانی گرام

شرکت بازرگانی گرام، نماینده‌ی برندهای مطرح تبریدی در جهان، خدماتی نوین و پیشرفته را در زمینه‌ی سیستم‌های تبریدی به هم‌وطنان عزیز ایرانی ارائه می‌کند. شما می‌توانید جهت آشنایی بیش‌تر با انواع گاز سردخانه، انتخاب نوع گاز سردخانه مناسب با پروژه‌ی خود، یا مشورت تخصصی با کارشناسان خبره در زمینه ساخت و توسعه سردخانه، با تیم متخصصان شرکت بازرگانی گرام در تماس باشید.

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *