اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

تمام اطلاعاتی که برای خرید روغن سردخانه به آن نیاز دارید

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
کدام روغن سردخانه را بخرم؟
در این مقاله قصد داریم به جوانب گوناگون انتخاب بهترین روغن سردخانه،‌ مطابق با روش استفاده و کاربریِ آن، آشنا شویم تا بتوانیم در خرید روغن سردخانه بهترین انتخاب داشته باشیم.
5/5

فهرست مطالب تمام اطلاعاتی که برای خرید روغن سردخانه به آن نیاز دارید

پیشنهاد خرید
گاز R134 کولیب - ساخت سردخانه ، نمایندگی کمپرسور سردخانه دورین و گاز سردخانه کولیب
گاز R-134خرید کنید

تمام اطلاعاتی که برای خرید روغن سردخانه به آن نیاز دارید

 

روغن سردخانه به منظور عملکرد بی‌نقص و روان کمپرسور سردخانه بسیار لازم و ضروری‌ست. در سیستم‌های تبریدیِ سردخانه تنها یکی از انواع کمپرسورها هستند که نیازی به روغن ندارند و به آن‌ها اصطلاحا «کمپرسور توربو یا توربو کمپرسور» گفته می‌شود.

ما به دلایل مختلفی در سیستم تبریدی از روغن سردخانه استفاده می‌کنیم:

  • کاهش اصطکاک در سیستم
  • کاهش و خنثی‌سازیِ صدای تولیدی توسط سیستم و سایلنت ماندن سیستم (کاهش آلودگی صوتی)
  • کاهش قابل توجه نشتی داخلی مبرد
  • خنک‌سازی خودِ کمپرسور
  • حمل کردنِ عناصر تشخیص‌دهنده‌ی نشتی مبرد

معمولا سیستم‌های تبریدی به شکلی ساخته می‌شوند که حداقلِ روغن سردخانه به درون لوله‌کشی‌های سیستم نفوذ کند. استفاده از روغن در سیستم تبریدی از طرفی باعث می‌شود که مبدل حرارتی روان‌تر و قوی‌تر عمل کند. از این رو، مقدار روغنی که در سیستم استفاده می‌کنید،‌ باید کاملا کنترل‌شده و استاندارد باشد.

حال از کجا بفهمیم که باید چگونه روغن سردخانه‌ی خود را انتخاب کنیم؟‌ راه و روش شناسایی انواع روغن سردخانه چیست و باید حین خرید آن‌ها چه نکاتی را مدنظر داشته باشیم؟ در ادامه‌ی این مقاله همراه بازرگانی گرام باشید تا به پاسخ این سوالات رسیدگی کنیم.

 

خرید روغن سردخانه
خرید روغن سردخانه

برای انتخاب و خرید روغن سردخانه، باید با انواع آن آشنا باشید!

برای این‌که بتوانید بهترین روغن سردخانه را خریداری کنید، باید ابتدا انواع این روغن‌ها را بشناسید. هر سیستم تبریدی به نوع خاصی از روغن‌های سردخانه نیاز دارد. بیایید نگاهی به انواع این روغن‌ها بیندازیم:

  • روغن‌های معدنی: این روغن‌ حاصل تقطیر نفت خامی‌ست که برای تولید بنزین از آن استفاده می‌شود. روغن‌های معدنی خود دسته‌بندی مخصوص خودشان را دارند: نفتنیک، پارافینیک و آروماتیک. روغن‌های نفتنیک معمولا برای سیستم‌های تبریدی که از مبردهای CFC و HCFC استفاده می‌کنند، مناسبند.
  • روغن‌های AB یا الکیل‌بنزن: نوعی روغن مصنوعی که به سیستم‌هایی که از مبردهای CFC و HCFC استفاده می‌کنند، کاملا توصیه می‌شود. این دسته از روغن‌ها با روغن‌های معدنی زیاد مقایسه می‌شوند و این پتانسیل را دارند که در دماهای پایین، بدون از دست رفتن خواص مبردهایی مانندR-22 ، امتزاج‌پذیری مبرد را کنترل کنند.
  • روغن سردخانه پلی‌استر یا POE: نوعی روغن سردخانه ترکیبی و مصنوعی که بیشتر مناسبِ مبردهای HFC است. از این روغن‌ها می‌توان در سیستم‌هایی که از مبردهای CFC و HCFC استفاده می‌کنند هم بهره گرفت.
  • پلی‌الکیلن گلیکول (PAG): این دسته از روغن سردخانه هم مصنوعی و ترکیبی‌ست. از این نوع روغن‌ها در سیستم‌های اتوماتیک مجهز به R-134a استفاده می‌شود. این روغن‌ها در مقایسه با پلی‌استرها و پلی‌وینیل اترها، نم‌گیرتر هستند. البته در حضور آب،‌ هیدرولیز نمی‌شوند.
  • پلی‌وینیل اتر (PVE):‌ از این نوع روغن سردخانه معمولا به عنوان جایگزینی برای روغن‌های POE استفاده می‌شود. خاصیت نم‌گیریِ این نوع روغن‌ها از پلی‌استرها (POE) بالاتر بوده،‌ از روغن‌های پلی‌الکیلن گلیکول (PAG) پایین‌تر است. درست مانند روغن‌های PAG، پلی‌وینیل اترها هم در حضور آب وارد فرآیند هیدرولیز نمی‌شوند.

* هیدرولیز: همان واکنش آب‌کافت است که در آن، ساختار مولکولی ماده‌ی مذکور تغییر می‌کند.

روغن‌ کمپرسور سردخانه
روغن‌ کمپرسور سردخانه

پیش از انتخاب روغن‌های سردخانه، خواص آن‌ها را بشناسید!

برای این‌که روغن سردخانه بهتر کار کند، گاهی افزودنی‌های مختلفی به آن اضافه می‌کنند تا کارکرد بهتری در از خود نشان دهد. مثلا وقتی روغن پلی‌استر خریداری می‌کنید، ممکن است در لیست خصوصیات روغن،‌ افزودنی‌هایی ببینید که جلوی اکسیداسیون و فساد روغن را می‌گیرد و باعث می‌شود روغن طول عمر دستگاه شما (معمولا به دلیل کاهش اصطکاک و خوردگی سطح درونی سیستم) افزایش یابد. برخی از روغن‌ها نیز از نظر روان‌کنندگی، دما و ثبات شیمیایی، دستگاه را در وضعیت ایده‌آل نگه می‌دارند. همین باعث می‌شود دستگاه نیاز کم‌تری به تعمیر داشته، عمر طولانی‌تری داشته باشد و مبرد به بهترین شکل در سیستم کار کند. این امر،‌ مصرف انرژی را بشدت تحت کنترل نگه می‌دارد و بازده سیستم را افزایش می‌دهد.

  • استقامت دی‌الکتریکی: این امر میزان مقاومت روغن سردخانه‌ی شما را به جریان الکتریکی نشان می‌دهد. پایین بودن مقاومت دی‌الکتریکیِ روغن،‌ نشانه‌ی میزان عملکرد ضعیفِ روغن در برابر آلودگی و رطوبت است.
  • نقطه آتش‌گیری: کم‌ترین دمایی که در آن، اجزای روغن سردخانه آتش می‌گیرند. نقطه‌ی جرقه‌پذیری هم کم‌ترین دمایی‌ست که بخار روغن در آن دچار جرقه می‌شود.
  • نقطه توده‌پذیری: دمایی که در آن، موم از روغن سردخانه جدا می‌شود. در هر دمایی پایین‌تر از نقطه‌ی توده‌پذیری، موم جزئی از روغن باقی می‌ماند.
  • نقطه ریزش: دمایی که روغن سردخانه در آن شروع به ریزش می‌کند.
  • گرانش ویژه: چگالش روغن در تماس با آب.
  • ویسکوزیته: مقیاسی که میزان مقاومت روغن سردخانه را در برابر جریان نشان می‌دهد. معمولا در رابطه با روغن‌های سردخانه،‌ با دو معیار بیشتر روبرو می‌شویم: SUS و ISO VG. مثلا ممکن است مقیاس گرانروی یا ویسکوزیته‌ی یک روغن از نظر SUS، ۱۵۰ باشد؛ اما نمره‌ی آن از منظر ویسکوزیته‌ی ISO برابر با ۳۲ باشد.
خواص روغن‌های سردخانه
خواص روغن‌های سردخانه

برخی ویژگی‌های دیگرِ که باید هنگام خرید روغن‌ سردخانه به یاد داشته باشید!

یک روغن سردخانه ویژگی‌های متعددی دارد که آشنایی با هر کدام از این خصوصیات به شما کمک می‌کند بهترین انتخاب را داشته باشید. بیایید با چند اصطلاح دیگر در این زمینه آشنا شویم.

  • استری‌شدن یا استریفیکاسیون چیست: عکس فرآیند هیدرولیز برای یک روغن سردخانه را استریفیکاسیون می‌گوییم که در آن، یک اسید ارگانیک و الکل با هم ترکیب می‌شوند تا روغن POE و آب را بسازند.
  • نم‌پذیری یک روغن سردخانه: میزان جذب رطوبت در روغن را نم‌پذیریِ آن روغن می‌گویند. میزان نم‌پذیریِ روغن‌های سردخانه که در این مقاله به آن اشاره کردیم، به ترتیبِ نزولی مقابل است (از زیاد تا کم): PAG، PVE، POE، AB، روغن‌های معدنی.
  • امتزاج‌پذیری چیست؟ قابلیت حل شدن روغن سردخانه با مبرد را امتزاج‌پذیریِ آن روغن می‌گویند. مقداری امتزاج‌پذیری بین مبرد و روغن لازم است؛ چرا که روغن می‌تواند در حین عملکرد دستگاه، به کمپرسور بازگردد.
  • انحلال‌پذیری: قابلیت حل شدن روغن سردخانه در یک ماده‌ی دیگر را انحلال‌پذیری آن می‌گویند. گاهی اوقات آب ممکن است در روغن‌ها و مبردهای سردخانه انحلال‌پذیر باشد.
  • قطبشی شدن روغن سردخانه: وقتی توزیع الکترون در یک ساختار مولکولی برابر نباشد، دچار فرآیند قطبشی خواهد شد. روغن‌های PAG، PVE و POE ساختار قطبشی دارند و باعث می‌شود مولکول‌های آب را به خود جذب کنند.

 

کدام روغن سردخانه را خریداری کنم؟

شما می‌توانید جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با روغن‌ سردخانه،‌ با مشاوران و کارشناسان گروه صنعتی بازرگانی گرام در ارتباط باشید. بازرگانی گرام به شما کمک می‌کند تا ایده‌آل‌ترین روغن سردخانه را خریداری نمایید. علاوه بر این، شما می‌توانید برای طراحی و ساخت سردخانه، انتخاب قطعات سردخانه و انواع کمپرسور مناسبِ خود، به بازرگانی گرام مراجعه کنید. شرکت صنعتی بازرگانی گرام، به عنوان نماینده‌ی رسمی و معتبر برندهای سرشناس روغن‌های سردخانه در ایران شناخته می‌شود. می‌توانید جهت انتخاب و خرید روغن سردخانه، از طریق راه‌های ارتباطی بازرگانی گرام،‌ با متخصصان این برند انحصاری در تماس باشید.

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *