اطلاعات تماس بازرگانی گرام

دفتر شهرک صنعتی بزرگ شیراز :
شیراز شهرک صنعتی- بعد از میدان اول سمت راست قبل از شرکت خدماتی شهرک ها
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۷۷۴۰۱۶۸

دفتر مرکزی:
شیراز - بلوار میرزای شیرازی تاچارا کوچه ۱۱ پلاک ۱
شنبه تا 5شنبه: 7صبح - 4عصر
۰۷۱۳۶۳۶۰۸۵۶

دفتر تهران:
خیابان سعدی شمالی-خیابان برادران قائدی-سه راه ظهیرالاسلام-ساختمان کاسپین-طبقه ۳-واحد ۳۴
شنبه تا 5شنبه: 8صبح - 5عصر
۰۲۱۷۷۶۱۹۰۰۶

آشنایی با نحوه عیب یابی سردخانه صنعتی

جدیدترین مقالات در حوزه ساخت سردخانه ، کمپرسور سردخانه ، گاز سردخانه ، روغن سردخانه و ...
در این مقاله قصد داریم به بررسی عیب یابی سردخانه صنعتی بپردازیم. عیوبی نظیر عدم تولید برودت و مشکلات کمپرسور مورد بررسی قرار گرفته اند.
5/5

فهرست مطالب آشنایی با نحوه عیب یابی سردخانه صنعتی

آشنایی با نحوه عیب یابی سردخانه صنعتی

مهمترین قدم جهت رفع عیب از سیستم های تبرید نظیر سردخانه صنعتی، شناسایی دقیق عیوب این تجهیز می باشد‌. متاسفانه برخی تعمیرکاران بدون شناخت دقیق عیب، اقدام به تعمیر چیلر، یخچال، کولر گازی و غیره می کنند. این تجهیزات پس از مدتی کوتاه دوباره بایستی به تعمیرگاه باز گردانده شوند.

به این علت که تعمیرکار از توانمندی لازم جهت تشخیص عیب برخوردار نبوده است. هر عیبی که در سیستم تبرید پیش می آید، از خود نشانه هایی برجا می گذارد. در این مقاله به بررسی و معرفی نشانه های خرابی سیستم های تبرید پرداخته ایم.

صدای بیش از حد کمپرسور سردخانه صنعتی

این عیب ممکن است به دلایل مختلفی در سیستم های تبرید نظیر سردخانه صنعتی روی دهد. یکی از این علل، شارژ بیش از حد مبرد در سیستم تبرید است. علت دیگر به خرابی اویل پمپ کمپرسور مربوط است و زمینه ساز صدای خارج از حد استاندارد این تجهیز می گردد. معیوب شدن یاتاقان های ثابت و متحرک در کمپرسور نیز می تواند موجب سر و صدای کمپرسور شود. سه علت فوق از دلایل عمده سر و صدای کمپرسورها در سیستم های تبرید می باشند.

روشن نشدن کمپرسور سردخانه صنعتی

در صورتی که کمپرسور سردخانه صنعتی روشن نشد، در اولین گام بایستی برق دستگاه بررسی گردد. بسته نبودن کنتاکتور کمپرسور نیز از دیگر علل روشن نشدن کمپرسور می باشد. در صورت فعال شدن حفاظت حرارتی یا thermal overload نیز کمپرسور روشن نخواهد گردید. در صورتی که کمپرسور دچار آسیب جدی شده باشد، این تجهیز در مدار قرار نمی گیرد. سوییچ های های پرشر، لو پرشر و روغن نیز از مواردی هستند که می توانند مانعی در برابر روشن شدن کمپرسور باشند. لذا در صورت فعال شدن این سوییچ ها کمپرسور روشن نمی گردد. در صورت تامین نیاز سرمایش و فرمانی که ترموستات صادر می کند نیز کمپرسور به صورت موقت از مدار خارج می گردد.

ساخت و عیب یابی سردخانه صنعتی
ساخت و عیب یابی سردخانه صنعتی

کمپرسور سردخانه صنعتی بدون وقفه کار می کند

یکی از ایراداتی که ممکن است دامنگیر کمپرسورها در سردخانه صنعتی گردد، بدون وقفه کار کردن آنهاست. این عیب نیز ممکن است به دلایل گوناگونی رخ دهد که به برخی از آنها اشاره می نماییم. اولین و مهمترین دلیل، اشتباه محاسباتی جهت تعیین ظرفیت دستگاهی است که بر اساس سیکل تبرید کار می کند.

وقتی ظرفیت دستگاه کمتر از میزان مورد نیاز براورد می گردد، به منظور تامین سرمایش لازم، دستگاه بی وقفه کار خواهد نمود. علت دیگر روشن بودن مداوم کمپرسور خرابی شیر انبساط می باشد. کثیف شدن کندانسور و فیلتر درایر نیز از علل دیگر بی وقفه کار کردن کمپرسور هستند.

یخ زدن مسیر مکش (مدار بین اواپراتور و کمپرسور)

یخ زدن مسیر مکش در سردخانه صنعتی ممکن است به دو علت روی دهد: اولین علت به تنظیم نبودن شیر انبساط مربوط است. در واقع ممکن است اکسپنشن ولو بیش از حد مورد نیاز باز بماند و سبب یخ زدن مسیر ساکشن گردد. علت دوم به گاز مبرد مرتبط است و اگر سیستم بیش از حد لازم با گاز فریون شارژ گردد، مسیر ساکشن یخ خواهد زد.

میزان برودت تولیدی سردخانه صنعتی پایین است

در صورت پایین بودن میزان برودت تولیدی بایستی سه عامل تحت بررسی قرار گیرد: اولین عامل میزان مبرد در سیستم است و اگر مبرد کم و ناکافی باشد، میزان سرمایش تولیدی نیز پایین خواهد آمد.

دومین عاملی که باید مورد بررسی قرار گیرد، لوله های کندانسور است و گرد و غبار گرفتن آنها سبب کاهش راندمان برودتی می شود. سومین عامل نیز با سیم پیچ کمپرسور در ارتباط است و در صورت پایین بودن سرمایش تولیدی، احتمالا سیم پیچ نیم سوز شده است.

هیچگونه برودتی توسط سردخانه صنعتی تولید نمی شود

در بعضی موارد ممکن است مساله کاهش برودت در سردخانه صنعتی مطرح نباشد و اساسا برودتی تولید نگردد. عمدتا این اتفاق به دو علت عمده در سیستم های تبرید روی می دهد: اولین علت به باز بودن شیر برقی مسیر بای پس مربوط است. علت دوم نیز از کار افتادن اکسپنشن ولو سیستم تبرید می باشد که در این حالت نیز هیچگونه برودتی تولید نخواهد شد.

طراحی سردخانه صنعتی
طراحی سردخانه صنعتی

کثیفی فیلتر درایر در فواصل زمانی کوتاه

یکی از مواردی که بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد، انتخاب مبرد باکیفیت است. در واقع انتخاب مبرد با کیفیت سبب طولانی تر شدن عمر سیستم تبرید می گردد و استهلاک دستگاه را پایین می آورد. یکی از نشانه های مبرد بی کیفیت و غیر استاندارد، بالا بودن میزان رطوبت موجود در آن می باشد. مبردی که میزان رطوبت زیادی دارد، کثیف شدن فیلتر درایر آن در فواصل زمانی کوتاه رخ می دهد.

باز نشدن شیر برقی مسیر مایع

باز نشدن شیر برقی مسیر مایع در سردخانه صنعتی علل متعددی دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می نماییم. اولین اقدامی که در این خصوص بایستی انجام دهید، چک نمودن سیم کشی ها و فیوز ها و کلید اصلی می باشد. کنترل فاز را نیز چک نمایید تا از بابت عدم قطع یک فاز، کاهش ولتاژ و جابجایی فازها مطمئن شوید.

در صورت گرم شدن کمپرسور، حدود دو ساعت صبر نمایید تا این تجهیز خنک گردد. بعد از خنک شدن کمپرسور وضعیت ترمال اورلود را بررسی نمایید. اقدام موثر دیگری که در این خصوص می توانید انجام دهید، بررسی پرشر سوییچ بالا و پایین از لحاظ کالیبره بودن می باشد. گاهی این مشکل با کالیبره نمودن این دو سوییچ حل می گردد.

شرکت بازرگانی گرام

به جرئت می توان گفت کمپرسورها مهمترین بخش سیستم تبرید و سردخانه صنعتی است. سلامت سایر بخش های سیستم تبرید نیز عملا به سالم بودن و کیفیت کمپرسور وابسته است. علت این مساله نیز به وظیفه ای که بر عهده کمپرسور گذاشته شده است، مربوط می گردد.

تولید فشار مورد نیاز مبرد توسط این تجهیز صورت می پذیرد و عدم تنظیم مناسب این فشار باعث آسیب به سایر بخش ها می گردد. لذا با توجه به اهمیت ویژه این تجهیز بایستی نهایت دقت در انتخاب و خرید کمپرسور به کار گرفته شود.

در همین راستا شرکت بازرگانی گرام اقدام به واردات کمپرسورهای دورین ایتالیا نموده است. این شرکت نماینده انحصاری کمپرسور های دورین ایتالیا در ایران بوده و گارانتی و خدمات پس از فروش این تجهیز را به مشتریان ارائه می دهد.

واردات این کمپرسور تنها یک نمونه از خدمات شرکت بازرگانی مذکور بوده و مشتریان می توانند از خدمات متنوع شرکت گرام بهره مند گردند. گاز کولیب محصول دیگری است که توسط این شرکت تامین می گردد.

اشتراک گذاری در :

ممکن است مطالعه مطالب مرتبط زیر به شما کمک بیشتری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *